Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg får en 19 eller 17 tommer LCD Pc skjerm av fetteren min. Grunnen til at han gir den bort er det at han ikke ha strømkabel til den. Den trenger 19V. Noen idé om hvor jeg kan få tak i en sånn kabel?

Edit: Fant en slik 16V kabel. Er det noe farlig hvis jeg prøver den på skjermen? Den står 4.5 A på den, mens på skjermen så er jeg ganske sikker på at det står 3.5A. Er det Ampere eller Volt som er viktig at skal være lik?

Mange bærbare PC-er går på 19V.

Så du kan jo se om du får tak i en lader ifra en pc et eller annet sted ;)

Burde funke greit.

Men vil også tro at skjermen vil funke på 16V.

Om skjermen (gjelder forsåvidt det meste elektronikk) fungerer på 16V (altså flere volt mindre en påstemplet) kan det være veldig skadelig for skjermen, spenningsregulatorene (transistorer) må jobbe på spreng for å forsterke spenningen, dette kan i værste fall gjøre at komponenter blir ødelagt.

Det er spenningen (volt) som skal være riktig, strømmen (amp) trenger må være lik eller mer på strømkilden i forhold til påstemplet verdi.

Lenke til kommentar

Det ble funnet en bærbar pc, men vedkommende som fant den var ikke interessert i å beholden den. Så da fikk jeg den:D

Fujitsu Siemens Amilo Pro, tror det er 1500Mhz, Celeron M. Ser ut til å fungere, MEN skjermen er helt mørk, klarer bare såvidt å lese ting om jeg lyser rett på skjermen med en lampe. Harddisken er fjernet, så jeg vet ikke mer foreløpig. Men om jeg ikke får reparert baklyset så kan det kanskje bli en grei pc til ekstern-skjerm-bruk =)

Edit:

Den er stemplet med 20Volt, men jeg har bare en 19Volt-strømforsyning. Satser på at det er nok.

Endret av Jove
Lenke til kommentar

rydda i boykottet i dag.. dumpa en gammel dual pentium pro maskin og ei eske med hardware jeg ikke hadde plass til lengre. håper det havner i gode hender ;)

fant ei logitech laser mus der jeg letta av utstyret.. ikke fått sjekka den enda..

ps: på elkjøpen var det ca 6 russere som drev og skrudde ut komponenter.. ikke lett å konkurrere med de gutta der ;)

MrM

Lenke til kommentar
Det ble funnet en bærbar pc, men vedkommende som fant den var ikke interessert i å beholden den. Så da fikk jeg den:D

Fujitsu Siemens Amilo Pro, tror det er 1500Mhz, Celeron M. Ser ut til å fungere, MEN skjermen er helt mørk, klarer bare såvidt å lese ting om jeg lyser rett på skjermen med en lampe. Harddisken er fjernet, så jeg vet ikke mer foreløpig. Men om jeg ikke får reparert baklyset så kan det kanskje bli en grei pc til ekstern-skjerm-bruk =)

Edit:

Den er stemplet med 20Volt, men jeg har bare en 19Volt-strømforsyning. Satser på at det er nok.

Det er sikkert bare inverteren. Koster trolig 3-400 kroner hos systec :)

Lenke til kommentar

Edit:

Det er sikkert bare inverteren. Koster trolig 3-400 kroner hos systec :)

Hva slags firma er dette a?

Kunne trengt en inverter selv, men dette er til en flatskjerm..

Link til firma?

Lenke til kommentar

siden vi prater om systec, når jeg var mindre var jeg MYE bak systec å plukket, en stor blå kontainer fullt av diverse datastæsj, jeg hadde da null peiling på hva ting var så jeg pelte bare med det som så tøft ut.

Nå har ikke jeg vært der på lenge bare lurer på om noen her har vært bak systec på kongsberg og kikket? er det noen kontainer der lenger? husker jeg fikk kjeft en gang fordi jeg og en kamerat plukket der, i en alder av 13 år eller noe.

hadde vært morro å tatt en tur, emn man må inn på privat omeråde sperret med en bom, så jeg er litt usikker på om jeg tør :p

husker at brodern fant en kondensator på størrelse med en brusboksfra en massiv boks med elektronikk :D

Endret av Tøffe-Tetra
Lenke til kommentar
*Bilde*

min nye ervervelse ikveld på elkjøp. ingen skade som jeg kunne se i halvmørket, måtte bare skynde meg å berge det inn i bilen :p

hmm samme størrelse og farge men bittelitt forskjel på front og sidedør

Har selv det kabinettet og elsker designet, men har ikke tatt det i bruk grunnet manglende hw

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Gårsdagens:

Jabra 250 Bluetooth handsfree med lader, handsfreen er sprekt i plasten, men en dråpe superlim bør gjøre den god som ny!

Har testet den sånn som den er nå, og den funker.

Multicom kabinett med Pentium 3 hovedkort, ganske greit kabinett egentlig! Satt også en 1Ghz P3 CPU på kortet, noe som passet bra til server hovedkortet jeg fant for en stund siden, så nå kjører det med 2x 1Ghz P3.

Fant også 2 dvd-spillere, men disse var uten fjernkontroll, så dem lot jeg ligge, den ene hadde HDMI utgang, og den andre støttet en haug med formater, trudde nesten det var en DVD opptaker med en gang.

Dagens:

Acer Veriton 7200 stasjonær pc kabinett med innhold.

Socket 478 hovedkort, uten CPU, ødelagte fester til chipset kjøler, ellers ser det ok ut.

Bruker SD-Ram, 2x 128MB fulgte med, og 2x 20GB disker, dvd-rom og cd-brenner.

Og til slutt en løs 20GB disk.

Og det var vel alt for denne gang :p

*edit*

Glemte også å nevne at jeg fikk noe småting av en kamerat idag..

2 gamle cd-brennere, den ene trur jeg var 16X

Og det beste: MSI hovedkort.. socket AM2, med 4x s-ata og 1x p-ata, pci express osv.

Kortet ser omtrent ikke brukt ut, men ser at det har vært montert.

dessverre har jeg ikke en løs AM2 CPU, eneste jeg har er den som sitter i min egen pc :p

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Var å hentet en 17" LCD TV på Ullevål i dag. Var et problem med den, og det er at når man slår på den, kommer bildet opp i 0,5 sek så blir skjermen svart.

Har sprayet hvert eneste kretskort i hele TVen med CRC, inkl kortet som sitter på panelet, men fremdeles blir skjermen svart. Lyden er der hele tiden.

Noen som har noe idé om hva det kan være? Tror ikke det er panelet, for bildet kommer jo opp. Må være et av kretskortene som det er noe galt på da kanskje? Var litt riper i plasten på skjermen også, så det kan godt tenkes at den har fått litt trøkk og at den har slutta i den sammenheng, ikke vet jeg. Tenkte kanskje du Arctic vet noe om dette, da du fiksa denne laptopen du fant :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...