Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Flink ArticOC! Harddisk-overganger, hvor finner du det enkelt på nett? Noen tips?

Har du en fin teori om hvorfor PC-en som jeg fant ikke starter med en gang, men det kan gå etpar minutter før det kommer grønt lys på hovedkortet? (Det har hendt at den starter med en gang, men to ganger har det gått litt tid...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flink ArticOC! Harddisk-overganger, hvor finner du det enkelt på nett? Noen tips?

Har du en fin teori om hvorfor PC-en som jeg fant ikke starter med en gang, men det kan gå etpar minutter før det kommer grønt lys på hovedkortet? (Det har hendt at den starter med en gang, men to ganger har det gått litt tid...)

Jeg bruker tid på google og så finner jeg det meste ;)

Den forrige centrinoklassemaskinen jeg fant maglet også harddisk og et adapter fra spadetype til 44pins IDE, etter litt googling fant jeg ei sjappe som sendte meg denne for 180kr. Solgte hele maskinen for 2500kr. en dag etter at pakken kom :thumbup: e-bay er et annet tips..

Blir vel å ta i overkant av 2000kr. for denne jeg sist fant, man blir jo ikke så voldsomt rik på denne hobbyen, men gleden av å fikse ting er undervurdert.

Ang. den plagsomme maskinen din, sjekk strømforsyningen og også hovedkort for defekte kondensatorer.

EDIT: Da fant jeg den ene delen som manglet for å få maskinen komplett :)HD Adapter ze2000

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Da var laptoppen komplett :)

Fikk sendt over den delen til harddisken som jeg manglet, totalt 95kr.inkl.frakt. Så da ble det ny laptop på meg for en hundrings :thumbup:

Fikk kjørt den på batteridrift i går og den holdt ca.2 timer med Linux, så batteriet var også i topp stand.

Nice, grattz.. :)

Må se å får kommet meg til en av de lokale butikkene med el-skrot, lenge siden jeg har vert ute på el-tur :p

Lenke til kommentar

Var på returen i dag og fant et rimelig greit HTPC kabinett med Vista Home Premium OG Media Center 2005 lisens, i tillegg til Works 8.5.

Kabinettet er av merket Medion og ser ut til å ha vært en komplett PC, men komponentene er skrudd ut.

Ellers har den en del uttak foran: S-Video, composite, AUX in, mic, headsett stor og liten plugg, Firewire, 2x USB og 3 minnekortlesere av noe slag Den ene MS, SD og MMC, den andre CF og den siste SM/XD.

Er i tillegg en innebygd RF receiver til tastatur/mus inni kabinettet et VFD display i front og WLAN mottager.

Link til "maskinen": http://www.medion.de/?produkte/produktwelt...sche_Daten.html

Veldig fornøyd med funnet! :)

post-33354-1200609918_thumb.jpg

post-33354-1200609933_thumb.jpg

post-33354-1200609952_thumb.jpg

post-33354-1200609971_thumb.jpg

post-33354-1200610032_thumb.jpg

post-33354-1200610071_thumb.jpg

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Kult funn skyhawk! :)

Ja så nå blir det nok en HTPC her mest sannsynlig. Fant jo et M-ATX kort med 2500+ CPU for litt siden også, men synd jeg solgte det. Ellers hadde jeg satt det rett inn i dette kabinettet.

Men det er en ting jeg lurer på. Det er jo et VFD display i front. Jeg gikk inn på Medion sine sider og fikk lasta ned driveren/utility for displayet som funker med XP og Vista, men så lurer jeg på hvordan jeg evt får brukt dette displayet. Det er en 4 pins kontakt som kommer fra det, helt lik som en vanlig AUX plugg fra en CD til lydkort.

Gjorde litt søk på internett i går, og det har sitti et MSI hovedkort i maskinen før og jeg tror denne kabelen har vært kobla til hovedkortet. Men jeg er litt usikker på om jeg kan få brukt dette displayet på et hvilket som helst annet kort..

Veldig bra funn den laptopen du fant også! Sikla litt på den :p

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Da er det nok kanskje en litt sær usb kobling :p hehe

Men back OT:

Dagens:

3 flatskjermer, trur dem er ca 10", kommer ifra et apotek eller noe sånt.

Sto noe huske lapper for kanyler og sånt på dem.

På 2 av dem sitter det lapper det står defekt på.

Den ene står det "defekt, No cable connected, noen ganger"

Den andre står det bare defekt på.

Den siste er det ikke noe lapper på.

1 stk Philips radio/forsterker, som passer perfekt til onklen min om den funker.

P3, 1Ghz cpu + kjøler (ikke mye å ha egentlig, men måtte bare dra den med)

ATI Rage 128, AGP tv-kort

Div SD-RAM (ei brikke er for server)

Noen meter Cat5e kabel, uten plugger

Liten P4 PSU, Satt i et HP kabinett, og en 20GB disk ifra samme kabinett.

+ litt anna småtteri som ikke er verdt å nevne en gang :p

Lenke til kommentar

Flott fun Skyhawk! Håper du poster etterhvert som prosjektet går fremover. :)

J@9: Er det touchskjermer? Sett om de funker? Skulle hatt noe sånt til carputeren.

Fant et M-ATX-hovedkort med Athlon 2800+ i et lite Chieftech-kabinett i går. Har ligget til tørk på badet over natta, men tror det skal få en runde med elektronikkrens før jeg tester det.

Lenke til kommentar
Flott fun Skyhawk! Håper du poster etterhvert som prosjektet går fremover. :)

J@9: Er det touchskjermer? Sett om de funker? Skulle hatt noe sånt til carputeren.

Fant et M-ATX-hovedkort med Athlon 2800+ i et lite Chieftech-kabinett i går. Har ligget til tørk på badet over natta, men tror det skal få en runde med elektronikkrens før jeg tester det.

Det skal jeg gjøre. Har mest sannsynelig et hovedkort, minne og prosessor i orden nå, samt at jeg har fått skrudd inn et 360W Chieftec PSU og en ASUS brenner, alt ifra El-retur.

Har også mest sannsynlig funnet ut hvordan denne skjermen i front fungerer også. Kabinettet har jo som sagt en RF receiver, WLAN antenne, minnekortleser og skjerm innebygd, og alt dette kobles på minnekortleseren. Gjorde et søk på internett, og det viser seg at denne minnekortleseren også er en USB hub. Så det jeg tror, er at Windows finner igjen denne enhenten som en minnekortleser og en USB root hub, og derretter finner den komponentene som er koblet til denne huben igjen, altså WLAN, RF Receiver og VFD skjerm.

Meget bra funn :) Hvordan hovedkort var det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...