Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et lager på jobben jeg kan surfe igjennom..

10-20stk fujitsu maskiner med P4 prosessorer fra 1.6 til 2.4ghz, alt fra 256ram til 1024mb. Enten opp med en Compaq Proliant DL-360 G2 Rackserver for et par mnd siden. Fy faen 2U servere bråker :p

Jeg kunne ha velget å vraket å tatt med hva jeg ville. Men nei, jeg gidda ikke. Fordi?.. jeg er lat :p

Hva skulle man gjort med en armada av maskiner egentlig? :p .. spille CS 1.6? (Trur ikke man får spilt så mye mer på de..)

Kunne ha lagd en serverpark på en 7-10 maskiner. Men hvorfor har jeg enda ikke funnet ut.

Lenke til kommentar

Elretur guden var gavmild i dag. Han skjenket meg med en HP Pavilion ze2000. Så det hjalp tydeligvis å ofre flere gamle cd-brennere til gudene på en av de lokale plassene mine mens jeg ropte hans navn høyt og lå men hode vendt mot mekka :p

Få kosmetiske feil, men harddisken var plukka ut, akkurat nå står det en celeron M 1,4GHz inni, men maskinen takler fint en oppgradering til 2GHz Dothan og da har man en full centrinoklassemaskin :) Poweradapter manglet, men sånt finner jeg stadig vekk og nesten alle bærbare bruker rundt 19V, så skal se om man ikke fikk testa saken om noen dager. Maskinen var forøvrig ganske strøken kosmetisk. Skal vel få brukbar laptop av denne også :) Har endel RAM og en harddisk liggende

post-15715-1200352447_thumb.jpg

post-15715-1200352410_thumb.jpgpost-15715-1200352471_thumb.jpg

Glemte å nevne at man fant litt småsnacks også, en 3GHz P4 for socket 478..

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Elretur guden var gavmild i dag. Han skjenket meg med en HP Pavilion ze2000. Så det hjalp tydeligvis å ofre flere gamle cd-brennere til gudene på en av de lokale plassene mine mens jeg ropte hans navn høyt og lå men hode vendt mot mekka :p

Få kosmetiske feil, men harddisken var plukka ut, akkurat nå står det en celeron M 1,4GHz inni, men maskinen takler fint en oppgradering til 2GHz Dothan og da har man en full centrinoklassemaskin :) Poweradapter manglet, men sånt finner jeg stadig vekk og nesten alle bærbare bruker rundt 19V, så skal se om man ikke fikk testa saken om noen dager. Maskinen var forøvrig ganske strøken kosmetisk. Skal vel få brukbar laptop av denne også :) Har endel RAM og en harddisk liggende

Glemte å nevne at man fant litt småsnacks også, en 3GHz P4 for socket 478..

du skulle ha laget et bruktmarked, der bare du er selger ;)

sånn som greentech.no

Lenke til kommentar

Fikk hente en laserskriver ifra el-retur.

HP Laserjet 1320N, et kjpt søk i prisguiden viser at den koster ca 4 000kr.

dessverre var toner kasetten tatt ut, så jeg får ikke testa den om jeg ikke har noe som passer, noe jeg tviler på.

Ser ut som en grei skriver egentlig, siden den har både USB og LAN tilkobling.

Passe stor er den også!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Maskinen skal ha 18,5V ladespenning.

Såvidt jeg vet, så skal alle laptoper nyere enn 8 år ha noe sånnt :)

Min skal ha noe å 20, så det kan ikke stemme.. Den er 4 år snart..

Jeg fikk en laptop inn på jobb i dag som skal ha 15v, også den av nyere dato (vil tro den er 1-3 år gammel)

Men så litt on-topic igjen:

Fikk testet switchene jeg fikk tak i, og alle fungerer utmerket :new_woot:

Problemet er de støyer mye, så jeg tenker på og få tak i et lite rackskap som jeg kan få lydisolert på en god måte...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tja.. Eller berre lag ein kasse som du kan slenge ut på terrassen. Var ein dude som hadde gjort det, må jo funke utmerka!

Problemet er at nærmeste terrasse i huset jeg bor i er ca 20m unna...

kunne hatt det utenfor vinduet, men jeg tror det blir for mye styr med tanke på og strekke kabler inn i huset og slikt. Kjøper meg heller et lite 6u veggskap som jeg setter føtter på og kler innsiden med støyisolerende matter, det burde dempe støyen nok.

Lenke til kommentar

HURRA! ArcticOC har reddet nok en bærbar fra den sikre begravelse :new_woot:

Jeg lånte med meg hjem en HP lader fra jobb og plugget den inn i PC`en.. resultat = helt død

Så nå var det bare en ting å gjøre, et feilsøk hovedsakelig på hovedkortet. Greit nok det, men det er som oftest et sted mellom 30 og 40 skruer før man har frigitt hovedkortet. Deretter fyrte jeg igang multimeteret mitt og begynte å feilsøke power-kretsen, et sted må man jo begynne. Jeg fant strøm helt fram til RF-filterne, men her stoppet det.

Men av erfaring vet jeg at de fleste skader på bærbart utstyr som oftest skyldes fukt eller fallskader. Dette stemte godt, for ene lederen på RF-filteret hadde løsnet (se. vedlagt bilde). Loddet denne på plass igjen og gikk grundig over resten av hovedkortet. Jeg fant enda en skade etter fall, en usb-port så ikke helt god ut lengere, så forsterket loddingene på denne før jeg så skrudde sammen maskinen.

Alt var så på plass, jeg puttet inn laderen.. og vips, der hadde man en rimelig strøken maskin av relativt nyere dato :) Maskinen bootet, men jeg kjører foreløpig bare en linux live distro (knoppix) for å sjekke at alt virker. Jeg mangler en overgang til harddisken, men denne skaffer jeg lett på nett.

Den tredje bærbare i rekken på kun det siste året! En mulig kandidat til årets funn 2008? ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...