Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fy søren, nå misunner jeg deg her Arctic :)

Ikke mye Slot 1 CPUer, Geforce2 kort og 10gigs harddisker her i gården nei!

Det lydkortet du fant har jeg savna. Jeg måtte selge det for noen mnd siden pga utgifter, fikk jaggu meg 500kr for det også. Du har ikke lyst å selge det da? :p

EDIT: lydkortet altså!

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Fy søren, nå misunner jeg deg her Arctic :)

Ikke mye Slot 1 CPUer, Geforce2 kort og 10gigs harddisker her i gården nei!

Det lydkortet du fant har jeg savna. Jeg måtte selge det for noen mnd siden pga utgifter, fikk jaggu meg 500kr for det også. Du har ikke lyst å selge det da? :p

EDIT: lydkortet altså!

Skulle gjerne solgt deg det lydkortet til en ganske så rettferdig pris, men for meg skal kortet inn som oppgradering fra mitt gamle X-Fi Xtreme Music (2MB RAM). Ikke det at 64MB X-ram har så voldsomt mye for seg, men det er jo tross alt en oppgradering ;) Gamlekortet (2MB`en) popper jeg inn i HTPC/Filserver saken min..

Men jeg har jo 6 SoundBlaster Live! 5.1 kort da.. Kanskje man la disse ut for salg i en stor total leveranse, det er jo ok kort det også, er 350kr. for mye for 6stk. sånne kort?

Sånn som tingene har utviklet seg i de siste mnd. tar jeg kun med bedre enn:

- Athlon XP2500+ (barton) eller P4 2,4GHz (northwood) eller bedre CPU`er

- 120GB harddisker, fortrinnsvis med SATA

- Lydkort bedre en Audigy

- optiske enheter med minst DVD-brenne muligeter

- minnebrikker over 256MB om SD-RAM, 512MB eller større om DDR/DDR2

- hovedkort uten sataporter har også uttgått

- PCI og AGP tas heller ikke, med mindre det er noe helt spektakulært (f.eks. X850Pro o.l.)

- kabinetter 100% uten skjønnhetsfeil og bra design/kvalitet

- strømforsyninger over 400W og da med 24pin ATX og alt annet nymotens plugger

- bærbare PC`er på minimum 800MHz

- CRT skjermer tas ikke lengere

- LCD på over 17"

Lenke til kommentar

Litt funn i dag.

- Stilig blått og helt kabinett, med et Socket 478 hovedkort - Kabinett ok, hovedkort gitt bort.

- 2x MIST vifter: 1x 80mm og 1x 120mm, blå LED. 16 dB - Funker fint

- Dell Photo AIO Printer 922 (Skanner og printer i ett) Funker fint

- HP DC367B docking stasjon (2x USB 2.0, 1394, component, s-video, COM, LPT, DVI, VGA, Gigabit LAN, SP-DIF, Lyd inn/ut, PS/2 Mus/tast, DC)

Noen som vet om denne dockingstasjonen er verdt noe?

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
- HP PR1001 Docking-stasjon (2x USB 2.0, 1394, component, s-video, COM, LPT, DVI, VGA, 10/100 LAN, SP-DIF, Lyd inn/ut, PS/2 Mus/tast, DC)

Noen som vet om denne dockingstasjonen er verdt noe?

Tipper du kan få en pen sum, men først må du finne ut hvilke modeller den kan kobles opp mot! En 1000lapp bør nok være overkommelig, men du skal finne den riktige kjøperen og det er problemet ;)

Grattis med hyggelige funn..

Lenke til kommentar

Altså, folk kjøper 1. stk pc som har fått god omtale i VG eller noko slikt. 2. År seinare klagar gutungen på at PC-en ikkje drar det nyaste av spel. Derfor trur familien at PC-en er ubrukelig og kastar han på el-retur. Ungen får seg ein ny pc, evt. spelkonsoll, og nokon dagar seinare kjem ArcticOC tuslande og plukker opp den skrota PC-en :p

Lenke til kommentar
Var det ikke NRK brennpunkt som avdekte medlemsjuks i AUF via data de hadde funnet på en PC som var kassert? Ikke at jeg forsvarer metoden for all del, men noe godt har det jo kommet ut av det. Medlems-korrupsjonen i AUF ble det i hvertfall has på. Jeg tror det var i 2002 eller deromkring det ble avdekket.

Hvis dere finner disker og snoker på de så er det ikke annet å si om dere enn at dere er komplette rasshøl. Det at folk som kaster de nærmest fortjener det om de ikke sletter først og den slags er ganske tåpelig unnskyldning.

Jeg er enig i at det er ufint å snoke på andres harddisker, men jeg synes du kan roe ned ordlagene litt. Den unnskyldningen du prater om har ikke jeg lest tidligere her i tråden i hvertfall.

De fleste tenker at søppel er søppel, og det blir knust i fillebiter og forsvinner for alltid.

Etter jeg har lest det her så vet jeg hvertfall at harddiskene mine skal knuses med hammer før jeg kasserer de, og da går de rett i matavfallsdunken.

Miljø er kanskje ikke din sterke side, heller ikke sletteprogramvare, for det enkelste er faktisk det beste: Å bruke sikkerhetsgodkjent overskrivingsprogramvare f.eks den fra IBAS er en god metode. Da slipper du å forurense tonnevis med matavfall som ellers kunne egnet seg til kompostering med kobber, bly og flemmehemmere. I tillegg kan kanskje en heldig og trengende få en liten harddisk til ett eller annet prosjekt. Helt risikofritt. :thumbup:

For no forbanna piss! Skal over hode ikke være nødvendig å måtte investere tid/penger/energi for å "Sikre" seg at ikke pøbler skal snoke rundt i private data selv om dem er kastet. Syns detta var en koslig tråd til å byne med litt sånn skrotnisse.. men merker at jeg blir stadig mer provosert på vegne av dem det gjelder! Spesielt når jeg leser dusteri som det du sier der "bare skaff ditt bare skaff datt" Ingen skal kunne trenge å måtte skaffe noe som helst for å unngå søppel snokende i søpla vår :)

Lenke til kommentar

Disse EL-retur plassene er vel som regel eid og brukes av en butikk.. Derfor er det vel egentlig de som bestemmer om folk skal få ta av søpla eller ikke.. Om du kaster en harddisk/papirer/etc med sensitiv informasjon, uten å sikre deg, er du passe idiot. Det blir som å si at man ikke gidder å makulere konfidensielle dokumenter eller liknende, fordi du regner med at ingen roter i søpla, og at andre makulerer det for deg. I en ideell verden er det sånn at personer ikke snoker i slik informasjon, men slik er det faktisk ikke.

EDIT: Hvis man er "eier" av søppelstedet, er det selvfølgelig naturlig at man reagerer mot slike folk, hvis du ikke har godkjent det. Men her er det stort sett snakk om EL-retur, hvor privatpersoner kaster harddisker etc..

Endret av xelA
Lenke til kommentar

haha.

Jeg kommer hjem fra jobben sånn ca. kl 21:00 hver fredag, og da går jeg forbi en stengt elkjøp butikk med elretur..

problemet er at det er alltid folk der o_o (

er det bare meg, eller er det litt flaut å gå dit som 15åring og begynner å skikke oppi el-retur skrotet` mens de andre står og stirrer på? XD

hadde vært litt kjekt med 2x 80mm stille vifter :p

Endret av xninja92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...