Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Det der så jo dødelig ut da! Farlig ihvertfall. Hjelm er vel å annbefalle der?

 

Hvor fort går den?

 

Hehe, det er nok ikke 5-stjerners sikkerhet, nei. Ingen brems, og ustabilt med fotstyring. Den er høyt giret sånn som den er nå, så aks'en er treg fra stillestående (sentrifugalclutchen fra klipperen får kjørt seg), og toppfarten er av grunner allerede nevnt ikke utforsket skikkelig, men tipper 50.

 

Har egentlig mer lyst til å prøve motoren innenbords i en bitteliten båt, hvis jeg finner en løsning på aksel/hylse. Da er det bare brann eller å synke å bekymre seg for, så mye tryggere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har da vert på Elkjøp hamar å funnet meg en fungerende Belkin tråløs hub... Skal teste det tråløse i morgen i og med at jeg ikke har noe som er tråløst selv.. Artig funn, akkurat hva min mor ønsket seg :D

Kommer riktig nok ikke inn på www.vg.no sin side men vet ikke om dette er huben sin skyld.. :p

 

(bruker den nå..)

 

Bilde:

Lenke til kommentar
ser ikke helt god ut den antenna da:P

men har du resat den kn jo vera no instillenger på den som blokere visse sider.

 

 

og jeg skal ta meg en tur på gjøvik etterpå skal sjå om en finn no, uten å møte på sure ansatte,

 

 

vg.no funker nå, var nok bare nede i går sida dems..

 

Driver nå å ser om jeg får liv i den tråløse delen, kommer med tilbakemelding på om det funker senere

 

 

EDIT: Trur den trådløse delen er ganske død, men ellers er den fult fungerende.. skrudde opp boksen for å se om det var noe der som var synlig som lett kunne løses, men var ikke tegnt til noe som jeg kunne se...

Har også reseta boksen noen ganger :p

Endret av aGal
Lenke til kommentar

Morsom tråd dette. Kan avsløre at EL-Avfallet på Horten VGS er veldig bra.

 

Har selv funnet masse rart, men dette er det jeg har tatt med meg hjem:

 

En diger system speaker til mitt eget system (trengte den til diagnose av systemet).

 

24 Porters 100mb 1U switch med støtte for kryssede kabler tror jeg :p  (brukes aktivt på lokale LAN partys).

 

26 Porters 100mb 2U switch med 2 uplink porter, og den er managed via serial port (uten at jeg har funnet ut noe om hvordan jeg bruker den).

 

En harddisk på 40gb som fungerte et helt år i linux boxen min før den tok kvelden.

 

Tastatur + mus til linux boxen.

 

En harddisk på 10gb som har fungert i 4 dager nå :p (holder jo til å kjøre debian ++)

 

128mb SD-RAM (133 mhz?) som ble solgt for ca 50 kr på QXL.

 

256mb DDR PC4300 ram som ble solgt for ca 100 kr. (resten av den PC-en fristet, men jeg sykler jo til skolen så blir vanskelig).

 

Skal rapportere videre funn fortløpende :)

 

Det sykeste jeg har sett noengang vertfall er en kamerat av meg som jobber på (CAT) som ha

 funnet en 48 porter fully managed CISCO switch som fungerer feilfritt som har støtte for 

iv layer switching osv. den er vistnok verdt rundt 23.000 ny. For en verden vi lever i o_0

Endret av nts
Lenke til kommentar

Hei!

 

Vi har igjen endel gammelt datautstyr vi gir bort:

 

1x IBM Aptiva PII maskin (uten RAM/HDD)

1x HP Pavillion ze2000 bærbar PC (uten HDD, CD-ROM og AC-adapter)

1x AOpen HX08 kabinett (med ATX-power)

1x Compaq ProLiant ML330 Server

1x AOpen HQ45 kabinett, ASUS A7V266 hovedkort, AMD XP1800 CPU og 512MB RAM

1x AOpen HX45 kabinett, ASUS A7V hovedkort, AMD Duron 700 CPU og 256MB RAM

1x Chieftec kabinett, ASUS P4B533 hovedkort, Intel P4 2.4GHz, Adaptec RAID-kort m/32MB RAM.

1x 19" CRT-skjerm (ViewSonic E95)

5x 17" CRT-skjermer (IBM 2127, Tandberg, Compaq, Goldstar, ViewSonic)

4x HP LaserJet 6p laserskrivere

1x HP LaserJet 5m laserskriver

1x Overhead (fungerer fint)

 

Alle maskinene mangler harddisk. Maskinene har ukjent status, men jeg antar de fleste fungerer - men de trenger en omgang eller tre med støvesuger og vaskeklut.

 

Dette gis bort samlet til førstemann som kan hente det hos oss på Ensjø i Oslo (hverdager 08:30-16:00). Endel av dette er skrot, men det er også endel brukbart for de som kan bruke litt eldre maskiner.

 

Hent alt sammen hos oss, plukk det du trenger, og lever resten på en EL-retur stasjon. Vi sparer jobb på det, og du får noen godbiter du kan bruke.

 

 

Har du spørsmål angående utstyret tar vi der her i tråden, men ønsker du å hente utstyret sender du en PM. Når avtale om henting er inngått, vil jeg legge ut melding om dette

Lenke til kommentar

Dagens:

Ei ny pakke med "standard canal digital parabol kabel".

Docking stasjon til HP laptop.

Metallet rundt kontakten mot PC-en er noe bøyd.

Men testa den på Compaq laptopen min, siden dem har samme kobling, og den passet rett nedi, og den tar lading via docking.

Docking porter:

1x power, 1x KB, 1xMouse, 1x LPT, 1x Com, 1x S-Video, 1x Composit video, 1x VGA, 1x DVI, 2x USB, 1x Mini Firewire, 1x 10/100/1000MBIT LAN, 1x Coax Digital lyd og lyd inn og ut.

 

Håpet på å få firewire støtte via denne, men det er vel bare en port replicator eller hva dem heter.

Så jeg kan vel kun bruke det som PC-en har innebygget, eller tar jeg feil her?

Firewire ble ihvertfall ikke lagt inn, og jeg har ikke testet noe av det andre på den enda.

 

*edit*

Bare et lite spm som ikke har noe med tråden å gjøre egentlig..

Fant for ei stund siden en veldig vraka Fujitsu Siemens laptop.. har tatt vare på underdelen til den.

Fant ut at jeg skulle teste hovedkortet nå.

Satte inn lader og slo på, alt av lys begynner å lyse grønt, helt ok det..

Men jeg har hverken ram, cpu eller noe tilkoblet.. mangler også bios batteri..

Spm mitt er.. hvor lenge kan jeg kjøre en p4 cpu uten kjøing på en laptop?

Har ram og cpu liggende.. og bios batteri bør det gå å få ordna ganske lett.

Men mangler som sagt kjølinga til den.

 

Denne hadde vært grei å bygd om til feks en bil pc.. bare ved å ta ut hovedkortet, bygge om delen med powerknapp osv, og kjøre ekstern skjerm, og tastatur + touch screen.

Evt et lite mediacenter inne..

Men er liksom greit å teste det først, så jeg ikke begynner å finne på noe kjøling osv og ikke få brukt det.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
*snip*

 

 

For kjølingen sin del så skal det gå greit og kjøre en p4 uten kjøler, den skal klokke seg ned når den blir for varm, men for og være på den sikre siden ville jeg ha tatt en kjøleribbe og lagt den løst på prosessoren, med kjølepasta mellom, så sant det lar seg fysisk gjøre på den laptopen. Det skulle gjøre at en er på den sikre siden :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takker for tipset.

Tok en rå sjangs på å starte den opp uten kjøling.

Holdt en finger på pcu kjerna og skrudde av når det ble for varmt.

Rakk å komme så langt som til bios, så kortet lever ihvertfall.

Men om det er noe feil på det er noe annet.

Det er forøvrig kortet ifra den Amilo Pro V2020 laptopen jeg fant for ei stund siden.

Har ikkei giddi å tatt meg tid til å teste det før nå.

Regner med at kortet bare blir liggende og slenge intill jeg finner en lik som er helt død f.eks.

Lenke til kommentar

Mitt funn utenfor Elkjøp i går var en UPS.

 

http://apc.com/resource/include/techspec_i...ase_sku=SUA750I

 

Når jeg prøvde å slå den på, kom det kun korte pip i takt med alle lysene. Samme skjedde da jeg kobla til nettstrøm. Nå har jeg foreløbilg satt inn et par andre batterier på 12V 2Ah for å se hvordan UPS-en reagerer på disse, og det var litt bedre, men ikke bra nok. Har tatt ut de som sto i UPS-en fra før og satt de på manuell lading ved hjelp av en lader jeg kjøpte på Clas Ohlson en gang.

 

Satt det ene på lading over natta. Det andre står på lading nå, så skal jeg sjekke det når jeg kommer hjem fra skolen senere.

 

For de som lurer: Ja, UPS-en var tung :whistle:

Lenke til kommentar
Har ikke mulighet til å teste den - siden det ikke var med noe stømadapter til den. Den må nemlig ha et spesielt strømadapter. Bakpå står det: Power: 12Vdc 4.17A. (hvis noen som har mer peil kan dette).

Du trenger ikke noe spesielt strømadapter. Du trenger bare 12V likespenning. Det kan du hente fra PSU i PC-en. NB. Finn ut hva som er pluss og minus i pluggen på skjermen først. Skjermen trekker inntil 4,17 Ampere strøm fra 12V-ledninga. Det vil si at du bør ha en litt kraftig PSU kombinert med et lavt strømforbuk i PCen. Det er vanlig at PSU'er kan levere f.eks 20A på 12V og hvis drøyt 4A går til skjermen så må PCen bruke maksimalt 16A.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å teste den der, alt du trenger er et power adapter som passer til pluggen.. om du har et du kan ofre så klipper du kablen og kobler den til PSU i PC-en.

Gjort det på en skjerm her og det funker helt fint :)

Om du ikke har et å ofre så tar du deg flere el-retur turer og finner et;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...