Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei og nei.. Lite på meg idag =/

 

Med sekk på ryggen og hette tredd over hovudet nådde eg omsider el-returen. Det fyrste synet som møtte meg virka oppløftande der store kjøleskap og tjukke omner dominerte parkeringsplassen. Eg sprada mellom rust og svidde plater og fann fram til ein stor kasse med masse forskjellig småel. Her låg det fleire kabinetter med hovudkort og prosessor inntakt. Eg var på veg til å røske utav noko, då eg høyrde lydar! Gjer eg noko ulovlig? Tenkte eg medan pulsen auka i takt med regnværet. Eg er flau over å innrømme det, men eg fekk panikk! Eg gjekk så uskuldig eg kunne opp mot den parkerte sykkelen min og kom meg heim... Next time har eg lappen, då vert det andre boller!

Lenke til kommentar

Det som er bra å gjøre hvis du plukker er at du tar med en pose med elektriske ting du skal kaste, så når du kommer det opp så kan du bruke en unskylding hvis noen spør hva du gjør. Du bare sier selv at du kaster gammelt skrot;P

 

Men jeg bryr meg ikke. Jeg har til og med plukket foran de ansatte på El-kjøp. Har møtt på noen folk også. Så mitt tips er hvis noen kommer så ikke få panikk eller lag oppstyr på noen slags måte, men ta det med ro heller.

Lenke til kommentar

Blir muligens 12 stk dell optiplex "ettelleranna" på meg og noen kompiser etter sommerferien også ;)

Skolen som brodern går på skulle vist kaste de...

Specs: P3 cpu 8** mhz, tnt 64mb grafikkort, 80gb harddisk og 256-512mb ram (litt forskjellig)

Da skal det bygges en enkel carputer + ihvertfall en server :p

Lenke til kommentar
Det som er bra å gjøre hvis du plukker er at du tar med en pose med elektriske ting du skal kaste, så når du kommer det opp så kan du bruke en unskylding hvis noen spør hva du gjør.

Yeah.. :) Tenkte å dra med meg ein defekt 15" CRT. Får gjere det neste gong..

Lenke til kommentar

Da kommer jeg med en rapport fra slagmarken. Det er lenge siden jeg har fått skrevet noe her, men jeg har da funnet noe i mellomtiden.

 

Dro på mitt vanlige sted, og pratet med gutta som gir meg tilgang dit, og jeg fikk tilgang til et sted jeg ikke hadde fått vært før - Mekka!

 

post-6306-1183025987_thumb.jpg

Hvor skal man begynne?

 

Jeg ble værende her for å sikle og pelle i timesvis, og jammen ga det ikke resultater og.

 

Det første funnet ble en 17" HP LCD-skjerm. Var noe skeptisk til denne, men den fungerer som bare det, også har den en helt genial fot.

 

Det var utallig mange maskiner med Socket 478/423 og 462 som lå liggende, som jeg aldri i verden ville hatt plass til, men jeg tok med noen få kort, så jeg har noen til overs. Tok forsåvidt og med en del prosessorer, blant annet en gammel Thunderbird, for nostalgiens skyld.

 

Videre så jeg noe jeg aldri hadde sett før, det var et hovedkort med RAMBUS, men i minneslotene var det satt i dummies, noe jeg ikke helt skjønte poenget med. Anyone?

 

Over til nettverksdelen;

utenom utallige nettverkskort, som vanlig, så fant jeg også noen SuperStackere, blant annet en 3com SuperStack 2 1100 Switch, med 24 porter, og en SuperStacker 3 med 12 porter. Begge fungerer glimrende, og førstnevnte er allerede donert bort til trengende.

 

Utenom "det vanlige", fant jeg også noen Iomega-enheter, blant annet en fungerende ekstern ZIP-enhet, og en JAZ-enhet, som jeg ikke har disk til å prøve enda, dessuten har den en litt sær plugg til strømforsyningen, så den skal nok få lov til å dra til slagmarken igjen.

 

Ellers fant jeg en APC UPS, men som alle andre UPSer man finner, så fungerte ikke denne, så den er tilbake på slagmarken.

 

Det som var litt artig, var at jeg fant noe som en kompis solgte for mange år siden. Han hadde solgt en Toyota Hiace, men glemte å ta ut en kompakt Clarion-sub som lå bak det ene setet, men den fant jeg nå. Det er jo, tja, to-tre år siden? Litt spesielt.

 

Det var min rapport fra felten, flere kommer nok utover sommeren, da også med flere bilder. :)

 

Happy hunting

 

Edit: Skriver ikke modellnummrene her, for jeg er utenonbys, kan oppdatere senere :)

Endret av Pettern800
Lenke til kommentar
Videre så jeg noe jeg aldri hadde sett før, det var et hovedkort med RAMBUS, men i minneslotene var det satt i dummies, noe jeg ikke helt skjønte poenget med. Anyone?

8961510[/snapback]

RAMBUS er noe sære greier, endel hovedkort krever at du har dummychipper i de sporene du ikke bruker. I tillegg så er det masse feller å gå i med tanke på hvilke typer brikker som går sammen og ikke osv osv....

Lenke til kommentar

Rambus ( Rdram) skall alltid ha dummy brikker i de slotsa som ikke brukes ( mener iallefall det , og var ment at det skulle vere det .. men kan jo vere at det går på noen uten )

 

Det med at hvilke brikker som går sammen eller ikke

har jeg aldri opplevd før ... har prøv 4 foskjellige par sammens .. .( alle forskjellige størrelser, hastighet og latency )

 

virker som om på nye hk ( de nyere Rambus korta ) har det blitt rettet opp en del feil ..

 

 

 

mvh

-Djgunnah

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar

Hø hø.

 

Nå har jeg funnet en bra plass ja.

 

Dagens fangst:

Chieftec 360W PSU

USB-tastatur

4xSDRAM 256MB

ATX-kabinett (stygt som fy men det er det vi har spraybokser til)

17" CRT (Var en 19" der og men måtte hjem til kjerring, unge og middag)

Mini-PCI Ethernetkort.

 

:-)

 

Det går an å bo på bøgda også gitt.

 

Dere som har erfaring med el-retur: Jeg går ut ifra at dere finner en del greier som har vært ute i regn osv. Hvordan behandler dere tingene før dere kobler strøm på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...