Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

På skolen i dag har jeg funnet en strømkabel, noen IDE-kabeler, en AMD-prosessor og et par multimetere.

Det som interresserte meg mest var en ringkjernetransformator jeg fant. Jeg målte spolene. Primærsmolen (til venstre) fikk jeg 25Ohm på, mens begge sekundærspolene (til høyre) fikk jeg over 200MOhm på.

DSC00249.jpg

Plasten var litt løs, så jeg teipa den fast. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
På skolen i dag har jeg funnet en strømkabel, noen IDE-kabeler, en AMD-prosessor og et par multimetere.

Det som interresserte meg mest var en ringkjernetransformator jeg fant. Jeg målte spolene. Primærsmolen (til venstre) fikk jeg 25Ohm på, mens begge sekundærspolene (til høyre) fikk jeg over 200MOhm på.

*fjernet bilde*

Plasten var litt løs, så jeg teipa den fast. :p

8859936[/snapback]

Høres nesten ut som det er brudd på sekundærsida, men da ville det vært mest logisk at du målte en verdi høyere enn det du får. Du må nesten teste den for og være helt sikker. Kan godt hende at det er grunnen til at den ble kastet...

Lenke til kommentar

Da har jeg akkurat ryddet ut over 2 tonn med elektroskrot, å skal til å kjøre siste lasset på returmotaket i Porsgrunn. Nå skal det sies at mye av dette kastes for det er ulønnsomt å reparere, men mange fine deler for de som liker å skru. Tror det ble noe sånt som 30 forsterkere med trafo.. (ringkjerne).. en del NAD kassettspillerer som er brukt i studio, skal nok fungerer bra de. En del mindre pc`er som er brukt som målestasjoner, er nok ikke større enn Pentium 200MMX om jeg ikke husker helt feil. Som sagt veldig MYE å skru på, så i løpet av lørdagen er motaket på Pasa i Porsgrunn stappfull med mye å skru på for de som føler for det.

Legger ved bilder på siste lass som blir kastet i morgen.. en pekepinn på hva som blir kastet. :)

Å ja.. ligger også 2 stk 8" diskstasjoner .. var festlig å se dissa igjen, ikke lett å få dissa diskene i en liten veske.. :D

God skrotjakt!

post-3126-1181840130_thumb.jpg

post-3126-1181840150_thumb.jpg

Endret av Nicromann
Lenke til kommentar
Hvor er pasa, kansje jeg tar meg en tur i morgen :)

8861957[/snapback]

Pasa ligger på Stridsklev, søppelfyllingen i Porsgrunn. Har sett at det er en del som er der å demonterer el-avfall, så virker ikke som det er noe problem. Bare en rydder etter seg. :)

Lenke til kommentar
Da har jeg akkurat ryddet ut over 2 tonn med elektroskrot, å skal til å kjøre siste lasset på returmotaket i Porsgrunn. Nå skal det sies at mye av dette kastes for det er ulønnsomt å reparere, men mange fine deler for de som liker å skru. Tror det ble noe sånt som 30 forsterkere med trafo.. (ringkjerne).. en del NAD kassettspillerer som er brukt i studio, skal nok fungerer bra de. En del mindre pc`er som er brukt som målestasjoner, er nok ikke større enn Pentium 200MMX om jeg ikke husker helt feil. Som sagt veldig MYE å skru på, så i løpet av lørdagen er motaket på Pasa i Porsgrunn stappfull med mye å skru på for de som føler for det.

Legger ved bilder på siste lass som blir kastet i morgen.. en pekepinn på hva som blir kastet.  :)

Å ja.. ligger også 2 stk 8" diskstasjoner .. var festlig å se dissa igjen, ikke lett å få dissa diskene i en liten veske..  :D

God skrotjakt!

post-3126-1181840130_thumb.jpg

post-3126-1181840150_thumb.jpg

8861265[/snapback]

Lurte på om du kjørte det til pasa på stritsklev eller om du kjørte det til returmottaket og hvor finner jeg returmotaket?

Lenke til kommentar

Dagens fangst:

1 stk Microsoft Comfort curve 2000 tastatur (link)

1 stk trådløst Logitech diNovo Cordless Desktop for Notebooks (uten numberpad, mus og sender :( ) (link)

1 stk Commodore 64, uten noe ekstra.

Også fant fatter'n et Logitech LX 710 trådløst tastatur (uten mus og sender :( ) (link) i en søpple dunk for en stund siden.. Fikk testa det idag, og det funker utmerket, og det gjør også dem 2 jeg fikk tak i idag :D

Skal teste C64'n senere da jeg har alt av kabler osv liggende ifra før.

*edit*

Får bare håpe noen kaster noen logitech sendere snart :p hehe

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Måtte ta meg en tur idag jeg :)

Fant først en spikerpistol i koffert, med bruksanvisning og noen spiker, men luft inngangen var tatt av, men tok det fra noe anna utstyr vi har her.. men den funket dårlig, prøvde så å gi mer luft og smøre den litt.. og da gikk spiker'n rett gjennom det meste av planker :p hehe

Av HW ble det bare noen hovedkort..

MSI K8N Neo4 Socket 939, bios batteriet er tatt av.. samme med kjøler feste til cpu.. Men har ikke CPU så jeg får testa det desverre.

Også er det et Socket 462 kort her som jeg ikke finner noe merke eller modell nr på.. på LPT porten er det et klistremerke det står: NFII U400SG-AGF.. Det har 4 usb porter, lan, og 2 rca utganger innebygget.. en gul og en rød, ellers er det muligheter for å koble til 4x usb og 2x 1394.

Men dette mangler også bios batteri.. også er det lakkert under med sølv lakk.. så det blir vel full kortsluttning om jeg tester det..

fant også et Abit KT7-Raid.. Socket 462 med en duron 800 cpu..

Og i et nyere kabinett som var vrak så satt det ei 300 watts PSU, Abit ST6-Raid kort med en celeron 1,4 ghz cpu og et GeForce4 MX 420 skjermkort.

Og til slutt et biltema multimeter :p hehe..

Regner med at det meste blir prøvd i løpet av dagen.. untatt MSI kortet da jeg ikke har CPU som passer.

Liten edit:

Hovedkortet med cpu og skjermkort funker..

dem to amd korta funker ikke.. eller.. dem starter opp.. men får ikke bilde.. har satt på bios batteri og passa på at reset cmos jumper er riktig.. så dissa er nok vrak..

Har ikke testa duron cpu'n enda.. og heller ikke 300W psu.. for det ser ut som om den har vært åpnet og er full av støv og dritt.. og den har heller ikke P4 kobling, så den er nok gammel.

Og multimeteret trengte bare en vask og nytt batteri :) alltids kjekt med et ekstra multimeter.. er det som biltema selger for 89 kr :p

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Elkjøp på City syd hadde vist gode muligheter før, men det bruker å være utplukket der. Elkjøp på Leangen har ikke muligheter for plukking. Der leveres alt innendørs, like ved utlevering/reklamasjons-luka og de er strenge med at man ikke får ta med seg noe.

Lefdal på Lade har bedre muligheter (sist jeg var der og det er noen måneder siden).

På NTNU/Gløshaugen er det middels gode muligheter på de plassene som er tilgjengelig for alle men desto bedre muligheter der man må ha adgangskort for å komme inn. Det med adgang gjelder også flere næringsbygg i byen. Svært gode muligheter om man bare har adgang og vet hvor man skal lete.

Du får feste en radiosender på bilen som henter elreturen og springe etter med peileantenne :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...