Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hadde et lite fint funn for noen uker tilbake, et skjermkort jeg har hatt lyst på en liten stund:

 

-matrox g400 dualhead 32mb

 

Et av de aller første skjermkortene med dobbel vga utgang på et og samme skjermkort, 2D kvaliteten det kortet hadde var visstnok veldig bra iforhold til datidens gamingskjermkort da det ble lansert (rundt 1999) :w00t:

 

Kortet er i perfekt stand, en skulle tro det var nytt hvis en ser bort fra det lille av støv som er på kortet og noen riper etter skruen...

 

 

Eneste som er synd er at akkurat dette kortet er av revisjon A, som har en liten bug som matrox rettet i senere utgaver, nemlig at kortet ville bli gjenkjent som et 3,3v kort uansett hvordan hovedkort, til tross for at det kan kjøre både 1,5 og 3,3 volt.

 

Det betyr heldigvis ikke noe for meg, siden at et socket 939 dualsata 2 hovedkort vil bli ødelagt hvis en putter nedi kort som kun kan kjøre på 3,3v. Den har med andre ord ingen sjekk om det er et 3,3v kort du putter inn i maskinen. Hadde den hatt det måtte jeg ha modifisert kortet slik at det gjenkennes som et 1,5v kort

(en enkel mod, kun to små punkter som må kortsluttes)

Lenke til kommentar
Hadde et lite fint funn for noen uker tilbake, et skjermkort jeg har hatt lyst på en liten stund:

 

-matrox g400 dualhead 32mb

8760573[/snapback]

Bra funn :) Nok en godbit..

 

Ikke så du ide av el-retur stedene å putte opp et skilt der det står at det er greit at man plukker. Dette fordi at man tar seg bedre tid om man ikke føler at man er kriminell og at man dertil rydder etter seg siden man ikke har noe å frykte. For jeg tror at mye av problemet er at folk ikke føler de kan oppholde seg for lenge på oppsamlingsplass :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå kan jeg pusta lettet ut, sjekka kortet nå og håpet for guds skyld at ikke asrock hovedkortet skulle finne kortet som et 3,3v skjermkort og nekte og boote,

 

det gjorde det heldigvis ikke, så nå sitter jeg med et kort som forhåpentligvis er langt bedre enn det eldgamle ati rage 2 kortet som jeg egentlig hadde satt i maskina, med hele 16mb :tease:

 

Nå må jeg bare finne ut av hvorfor windows plutselig brukte år og dag på og starte opp :hmm:

 

EDIT: fant ut av den treige oppstarten, bios var kødda til...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Kommer her og tror jeg har funnet det klenodiet, men så har Simen1 bortimot funnet det samme! :cry::p

 

Uansett så fant jeg altså denne her og spurte pent om jeg fikk ta den. Det var ingen problem, skulle kastes alikavel sa dem!

 

post-34391-1180730394_thumb.jpg

 

Har nå fått testet den og kan konstantere at den delvis fungerer.

Med andre ord: Harddisken er defekt og den gir feilmelding på CMOS batteriet. (Er det noen som vet hvor jeg kan skaffe slikt, så PM meg!)

 

Følgende spec:

x386 16Mhz

2048kb ram (+640kb internt) :thumbup:

40 mb hd (defekt)

Følger med lader og ekstra batteri (som veier minst like mye som selve maskinen! :!: ) samt mus, tastatur og bag

 

post-34391-1180730823_thumb.jpg

 

Info:

Bak elkjøp v/Kiwi på Stor Moa Ålesund, står det en del maskiner. Så blant annet et maxi tower (svart/mørke rødt) med PSU og noen andre maskiner som hadde brenner og litt diverse. Så her er det bare "løøøøp og kjøø...ehm..jah!" :D

(dette var i 19-tia idag..)

Endret av P|zZa
Lenke til kommentar

Hehe.. morsomt funn P|zZa :D

 

Synd harddisken er gåen for det blir nok vanskelig å få tak i et OS, programmer og installasjonsdisketter til den der. Hvilken type harddisk var det? 3,5" ATA1 PIO1 ?

 

De maskinene var sjeldne i sin tid. Det er ikke mange som har sånne, særlig fungerende. (Jeg angrer ennå på at jeg kastet min IBM 8088 for bare 9 år siden.)

 

ArcticOC: Gratulerer med en fungerende og bra bærbar PC :thumbup:

Lenke til kommentar
var på (bak egentlig) den lokal elektrobutikken, og fant en pc hvor psu var revet opp!??!

8759646[/snapback]

Revet opp? :blink:

8759860[/snapback]

 

 

lokket på psu var "revet" opp (skruene var "dradd" ut av festene så det ut som), og mesteparten inni var bøyd/skadet. eneste som var helt var en 80mm vifte med noe som jeg tror er en termistor styring (må lodde om jeg skal teste den, ledningene var revet av). den var faktisk stille... :thumbup:

Lenke til kommentar
Da hadde jeg pussa opp den bærbaren jeg fant for litt siden. Lista ble lang.

 

- Demontert hele maskinen (absolutt alt)

- Blåst og vasket ren alle skittene deler

- Reparert lite brudd plastramme skjerm

- Reparert to taster som ikke virket

- Byttet defekt CD-R med DVD-R

- Skaffet manglende overgang til harddisk

- Strammet opp løse hengsler

- Oppgradert fra 512MB til 1GB RAM

- Loddet fast løs netteverksplugg på hovedkort

- Puttet inn 40GB Harddisk

- Skaffet lader og modifisert med ny plugg som passer

- Innstallert OS og programvare

 

Måtte kjøpe deler for totalt 180Kr., resten er skaffet fra andre vrak jeg har funnet på el-retur. Totalt brukte jeg 4timer på oppussinga  :)

 

Nå har jeg en ganske så grei Centrino-klasse maskin  :thumbup:

 

DVD-R, 1GB RAM, 1,6GHz Pentium M, Wi-Fi, 40GB HD, SXGA+ skjerm (1400x1050) o.s.v

8760029[/snapback]

 

Årets plukker/jeger bør vel gå til deg :!:

Endret av mesha
Lenke til kommentar

Jeg og en kompis skal gå til den lokale Elkøp butikken nå. Jeg ringte først og spurte pent om vi fikk kike der så lenge vi ryddet opp etter oss. Det fikk vi! Første gang på skattejakt. Jeg trenger et nytt ATX kabinett som jeg kan bygge server av, har mange deler klare men mangler selve kabinettet. :)

 

Redigert:

 

Har noen en sjekkliste over hva jeg bør ha med? Så langt:


  1. * En datasekk som jeg bruker til å ta den bærbare til og fra skolen
    * Diverse skrujern
    * Gaffateip
    * Kamera

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg og en kompis skal gå til den lokale Elkøp butikken nå. Jeg ringte først og spurte pent om vi fikk kike der så lenge vi ryddet opp etter oss. Det fikk vi! Første gang på skattejakt. Jeg trenger et nytt ATX kabinett som jeg kan bygge server av, har mange deler klare men mangler selve kabinettet.  :)

 

Redigert:

 

Har noen en sjekkliste over hva jeg bør ha med? Så langt:


  1.  
    * En datasekk som jeg bruker til å ta den bærbare til og fra skolen
    * Diverse skrujern
    * Gaffateip
    * Kamera
     

8763355[/snapback]

 

Tviler på at du får bruk for gaffateip, men her er ihvertfall det jeg pleier og ta med meg:

 

-skrujern

-sekk/bag

-avbitertang (den kommer godt med, er ikke sjeldent en må klippe kabler som er i veien)

Lenke til kommentar

Fruktkake: Lommelykt kan også være kjekt om du skal inn i en container eller kikke inn i kabinetter før du åpner de helt.

 

Ellers så venter jeg i spenning på hva fangsten blir :dribble:

 

Selv fant jeg en Sony Ericsson K700 her om dagen, men den var dessverre alt for herpet: knust skjerm, bakdekslet og batteriet var borte. Med andre ord ikke så mye å ta vare på.

Lenke til kommentar
Fruktkake: Lommelykt kan også være kjekt om du skal inn i en container eller kikke inn i kabinetter før du åpner de helt.

 

Ellers så venter jeg i spenning på hva fangsten blir :dribble:

 

Selv fant jeg en Sony Ericsson K700 her om dagen, men den var dessverre alt for herpet: knust skjerm, bakdekslet og batteriet var borte. Med andre ord ikke så mye å ta vare på.

8763695[/snapback]

 

 

Har du tastaturet på den enda ? ...

 

hehe ...

 

Og en anna ting ...er det lov og poste ting som man får siden det skal kastes ?

 

selv har jeg ikke funnet noe stort på søppel plassene , men jeg har fått en del ting som skulle kastes som jeg har fått og fksa det.

 

-Djgunnah

Lenke til kommentar
Har du tastaturet på den enda ?

8763740[/snapback]

Ja, jeg har ikke returnert den ennå. Vil du ha det? Send PM.

 

Jeg har forresten også en Compaq Armada 4120 som går til elretur om ingen vil ha den og kan hente den. (Send PM)

Spesifikasjoner:

Pentium 120MHz

32MB ram

6GB harddisk

11,3" STN LCD-skjerm med 800x600 oppløsning.

Windows 98, MSN Messenger 6.0, Opera, Firefox

PCMCIA nettverkskort (10Mbit) med kabel

Lader

Bæreveske

armada.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...