Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Nå orker ikke jeg å lese meg igjennom 13sider, men, mitt spørsmål er:

Er det noen slike steder i Bergen? (Jeg vet om rå fylling, men er det lovt til å ta ting der?)

Edit: LEste ett sted i tråden at en fyr hadde fått med seg GF-3.

Da blir jeg nesten helt sprø etter sånne jakter, for jeg er en fattig gutt som spiller cs 1.6 med GF-2 :O

Og selvfølgelig 5600RPM HDD(40GB) ^_^

Verste er vel at en annen, eller samme fyren fant 2000+ XP (jeg har en selv i maskina mi :S)

Edit: Stedene skal også være "lovlige" og betjeningen hyggelig(eller jeg kan bare gå etter stengetid :p)

Alastor: sorry vis dette var avsporing, men jeg synst folk burde si noen steder hvor man kan hente ting.

Edit: Dataexpertinnen, når blir du ferdig med å skrive? :p

Endret av Patrick.M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke tenkt over at jeg kjenner en på nærmeste el-butikk jeg, så jeg kan få en "myk" start hvis jeg vil.

I tillegg vurderer jeg å tilby meg å hente alt datautstyr som skal kastes av beboere i borettslaget jeg bor i. Blir sikkert mye skrot, men kanskje enkelte kupp også. Får tenke litt mer på det...

Lenke til kommentar
Jeg har ikke tenkt over at jeg kjenner en på nærmeste el-butikk jeg, så jeg kan få en "myk" start hvis jeg vil.

I tillegg vurderer jeg å tilby meg å hente alt datautstyr som skal kastes av beboere i borettslaget jeg bor i. Blir sikkert mye skrot, men kanskje enkelte kupp også. Får tenke litt mer på det...

5503411[/snapback]

Pass nå på at du ikke blir Nabolagets skrotman :p

Ingen fremtidige dates på deg da :!:

Lenke til kommentar

argh! Ser ut til at det kun blir å dra innom fyllplassene i området her. Virker som at elektrokjedene i Drammensområdet gjør ALT de kan for å forhindre slik "aktivitet". Enten lagrer de ting inne (bortsett fra gigantiske vaskemaskiner fra 1960 og støvsugere fra samme tid) eller så ribber de ting fullstendig, knekker hovedkort, fjerner deksler på ting, etc. Fant f.eks. en drittøff mikrobølgeovn - børstet stål og greir, men den var åpna og innmaten slått istykker med en hammer eller noe :(

Fyllplassene her har hvertfall ingenting å tape på at folk kommer og plukker med seg noe gammelt smårusk fremfor å kjøpe noe nytt.

Lenke til kommentar

Er jo fullt mulig å ta med seg kjæresten på en "annerledes måneskinnstur". :love:

Mener det var fullmåne den kvelden vi tok oss en tur...

Ble ikke store fangsten av el-retur saker den kvelden, men fant litt annet "hardware" som kan brukes: Hylle i metall og slike skinner som du henger den på, samt noe annet som jeg ikke husker nå.

Tror det var kvelden etter at vi gjorde "det store varpet": tre pc'er. Har ikke sett på innmaten på alle enda, men den ene inneholdt en hel hybelkanin koloni og en "vokter" for den kolonien; En edderkopp! :eek:

Maskina var forresten en heidundrende rask sak (for ca20år sia?): 386SX-25 av merket Commodore. Mener det var hele 2Mb ram i den også.

Var forresten en smule ekkelt å holde på med maskina etter at jeg først fikk glimtet av edderkoppen og den forsvant 'bak' datterkortet. Når den dukket opp igjen var det ikke fullt så ekkelt lengre. Etter litt om og men fikk jeg den opp på datterkortet og den fikk pent være med ut på trappa en tur der jeg blåste den av kortet.

Hørte jeg noen synge: Lille Petter edderkopp......?

Andre maskina inneholdt en stor strømforskyning med plugg til hk som jeg ikke husker å ha sett før. Seks pinner på den pluggen. Lette lenge og vel før jeg fant prosessoren, som var en 8088. Også denne maskina var av merket Commodore, med betegnelsen PC20-III.

Tok forresten endel bilder under demontering av disse, men må vel skalere dem ned litt ellerno før jeg legger dem ut. Har ikke prøvd å poste bilder før heller.

----

Rettelse fra kjæresten min kom nå :blush: : det var samme kvelden vi fant de maskinene.

Lenke til kommentar

Jøss! 8088 er jo et klenodium. Det er vel over 15 år siden slike begynnte å plasseres på dynga så det er en skjeldenhet i dag. Hvis du får den til å fungere så har du en av norges eldste fungerende PCer. Morsomt å ha i samlinga :-)

(Jeg hadde en sånn for ca 10 år siden men angrer på at jeg kastet den. Den hadde 4,77 MHz 8/16-bit prosessor av merket Intel 8088, 640KiB ram, 360kiB diskettstasjon i 5,25"-formatet og en 20MB harddisk som var så stor at den tok to hele 5,25"-brønner. Det var også en mekanisk arm fra på-knappen til PSU'en. Skjermkortet taklet faktisk 4-fargers VGA som høyeste oppløsning. Eller farger er vel å ta litt i. 4 Nyanser: Sort, mørkegult, gult, lysegult. Skjermen jeg hadde var monokrom sort-gul. PCen ble oppgradert med den fancy nyskapningen "mus" ca 6-7 år etter den var ny i ca 1982) Jeg skulle gjerne kjørt SuperPi på denne.

8088_CPU.jpg

Bilde av en 8088-kjerne i et vanlig lysmikroskop. Linjebredden er 3000nm mot dagens 90nm. Legg merke til at de 29.000 transistorene ser ut til å være plassert manuellt. Nå har CPUer og GPUer ofte over 100 millioner transistorer.. :wow:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
2diskett stasjoner er jo profft da, nå er du mannen i gata!

5505798[/snapback]

Husker jeg vurderte å kjøpe en ekstra (3,25") diskettstasjon til min 80286 - slik at jeg kunne kopiere spill raskere fra diskett til diskett.

Med "DISKCOPY A: A:" måtte man jo bytte diskett ørten ganger før disketten var ferdig kopiert...

Løsningen jeg endte opp med var en hjemmemekket .BAT-fil som kopierte fra diskett til harddisk, ba om å få satt inn mål-disketten, kopierte fra harddisk til diskett for så og til slutt slette det kopierte innholdet fra harddisken...

Husker fremdeles med glede den dagen jeg kom over et program som kunne formatere disketter i bakgrunnen under DOS...slik at man kunne formatere mens man brukte maskinen til noe annet SAMTIDIG - var jo nesten multitasking i DOS :D

Lenke til kommentar
tomahg: Ikke vet jeg når 8088 var, jeg ble født i 92 så, men, det må ha vært kjedelig i den tida :p

5506702[/snapback]

Neida, jeg var en ivrig spiller på den tida og syntes fikk knallbra underholdning av de spillene som fantes da. Det var en helt annen entusiastisk sjarm over spill den gangen. Man kan sammenligne det litt med utviklingen av musikk de siste 30 årene. Den gangen var det entusiaster og talenter som lagde musikken. Nå er det generellt store selskaper som syr sammen noter, tekster, blondiner, makeup, klær og lager en glatt og kommersiell musikk. Data var mer et fritt marked for entusiaster og talenter den gangen.

Lenke til kommentar

Simen1: Enig i den, for ei stund sida var det bare jeg som kunne endel html i klassen, nå kan jo nesten alle jentene det :S

Edit: Data er nok ikke bare for oss som liker å se på det som er inni, lenger ;D(og det på skjermen :D)

Edit2: Men jeg spør forsatt om noen vet om Offentlige EL-retur steder i Bergen?

Endret av Patrick.M
Lenke til kommentar

Da har jeg vært på min første el-retur-tur. :) Magert utvalg. Var 4 maskiner der, alle med HK. Men alle var plukket rene for minne og CPUer. En hadde igjen noen enkle PCI-kort. Dro frem 3 av dem (den siste en IBM-desktop gadd jeg ikke åpne engang). Valgte å ta med meg de 2 største kabinettene (det ene uten frontpanel men). Om HK og annet fungerer, er egentlig ikke så farlig.

Traff ikke på han jeg kjenner som jobber i butikken, men sjefen der kjente meg igjen, og jeg var velkommen tilbake for å se etter ting. Slå den, dere. :cool:

Så, noen med tips til en fersk "raider"? Alt var vått. Har satt kabinettene med innhold på leilighetens varmeste plass (på kjøkkenbenken over varmtvannstanken). Hvor lenge bør det stå der hvis jeg skal teste PSUer og/eller HK og PCI-kort?

Eller bør jeg droppe å teste PSUene? Og HKene...? Og PCI-korta...? :hmm::confused:

Lenke til kommentar
Så, noen med tips til en fersk "raider"? Alt var vått. Har satt kabinettene med innhold på leilighetens varmeste plass (på kjøkkenbenken over varmtvannstanken). Hvor lenge bør det stå der hvis jeg skal teste PSUer og/eller HK og PCI-kort?

Eller bør jeg droppe å teste PSUene? Og HKene...? Og PCI-korta...?  :hmm:  :confused:

5507207[/snapback]

3-4 timer for kort/brikker og 24 timer for skjermer, PSU o.l. skulle holde i massevis. Datakomponenter tåler bra med ferskvann over kortere perioder (1 uke)

Tror vi snart får se de første GF4XXX funnene :)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
3-4 timer for kort/brikker og 24 timer for skjermer, PSU o.l. skulle holde i massevis. Datakomponenter tåler bra med ferskvann over kortere perioder (1 uke)

Tror vi snart får se de første GF4XXX funnene  :)

5507312[/snapback]

Ikke mer tid enn det? Hm. Tror nok jeg lar ting stå et par døgn, jeg. Simen lot jo en (skikkelig våt) skjerm stå i en uke for tørking før han turte å starte den.

Alt står jo fortsatt montert i maskinene. Har ikke plass til å ta det ut og legge det utover for tørking.

Tok en nærmere på kabinettene, forresten. Bare en med PSU. I den andre var det en Tandberg Data SLR5 4/8Gb.

" The Tandberg SLR5 offers an ideal, extremely affordable professional tape storage management solution for Entry Level NT and NetWare small business servers.

The Tandberg SLR5, with up to 8GB* data storage capacity and transfer rates up to 2.7GB* per hour..."

Wohoo. :)

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Rateloto: Kor du bor? Det ser sannelig ut som Bergen er et av de verste stedene :(

Jeg har spurt et par ganger, men ingen vet hvor jeg finner noen plasser med hyggelige folk og offentlige plasser :S

Edit: Kan jeg få en ting oppklart, er det lov, eller ikke lov å plukke med seg ting?

Og hvordan burde jeg gå fram med å spørre? burde jeg bare spørre personlig, sende email, eller bare rote på kveldstid?

Endret av Patrick.M
Lenke til kommentar

Fordel å bruke noe luft når du tørker. Feks. en vifte oven på svak hastighet. Slik får du tørket/fordampet opp vann og fugtige områder som du ikke ser i psu og andre kompenenter som er innkapslet. Beste er vel også å demontere mest mulig..

Selv så venter jeg med en slik "Selvplukk" tur til våren... (polsk dataplukker søkes :p )

Lenke til kommentar
Fordel å bruke noe luft når du tørker. Feks. en vifte oven på svak hastighet. Slik får du tørket/fordampet opp vann og fugtige områder som du ikke ser i psu og andre kompenenter som er innkapslet. Beste er vel også å demontere mest mulig..

Selv så venter jeg med en slik "Selvplukk" tur til våren... (polsk dataplukker søkes  :p )

5508419[/snapback]

You got me! :D Tjener jeg 30-40kr dagen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...