Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Vann leder faktisk ikke strøm om det er rent.. men det minste støv eller noe som "forurenser" vannet, så kan det lede..

brus, kaffe, osv leder strøm faktisk ganske bra..

olje leder feks ikke strøm (om den er syrefri altså).. så det er et fint isolasjonsmatriale.. fil feks kjøing av en pc.. dyp hele pc`n ned i et 180l fat med olje he he..

8179778[/snapback]

beklager da viss jeg tar feil :p

Jeg har bare lært noe annet i kjemien...men i praksis leder vann så å si altid vann strøm da, er ikke så sansynlig at vannet på søppeldynga eller i springen er 100% rent :p

8180090[/snapback]

Men destillert vann er vel helt rent. Batterivann etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant et ganske så velutstyrt socket 370 kort i går. Trodde ikke det fantes såpass bra 370 kort

VIA C3M266:

- Micro ATX

- 10/100MBit LAN

- Integrert lydkort (Smart 5.1 Audio)

- Integrert VGA (sikkert ikke bra)

- USB 2.0

- DDR RAM (PC 2100) med støtte opptill 1GB

- Støtte for Firewire (ekstern brakett)

Ellers:

- 3stk PCI

- Noe som likner på en AMR port.

- Siste BIOS ute er faktisk fra 2003!

post-33354-1174219918_thumb.jpg

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Når det gjelder komponenter som har blitt våte er det to ting å ta hensyn til:

- Vannets ledeevne, som sagt før forsvinnende liten for helt rent vann, men jo mere salter det er i vannet, jo større ledeevne. Dersom noe har vært vått nok, kan det også ligge igjen salter som kan skape trøbbel etter at det er tørt.

- Korrosjon. Ting som har blitt våte kan begynne å ruste / oksidere / korrodere. Igjen, jo mere salter i vannet, jo mer trøbbel. Fordelen med korrosjon er at det som regel bare får ting til å holde opp å virke, mens vann / salter kan gi kortslutning som kan dra med seg mere.

Med andre ord, dere som plukker på Rena kan være tryggere med ting som er, eller har vært våte, enn dere som plukker på Sola. Å skylle av ting med destillert vann vil sjelden skade. (Litt ot Siden det er ioner/salter som er problemet vil brus ikke være av de værste tingene man kan få i komponenter, med et unntak for cola. Den inneholder så mye fosforsyre at den tar knekken på mye metall. På den annen side, brus i noe mekanisk (tastatur / mus / cdspiller etc.) vil ofte være katastrofalt, ikke på elektronikken, men på mekanikken som blir limt fast)

M.

Lenke til kommentar
Imponerende.

Det er vel trolig et kort som var påtenkt de siste VIA-prosessorene, som kunne kjøres med komplett passiv kjøling. USB 2.0 kommer godt med, og DDR-minne skader ingen.

8181537[/snapback]

Jeg trodde først det var et Socket A kort før jeg så det sto PGA 370 på det. Har selv aldri sett et 370 kort med USB 2.0 og DDR støtte, med opptil 1GB i tillegg.

Lenke til kommentar
Når det gjelder komponenter som har blitt våte er det to ting å ta hensyn til:

- Vannets ledeevne, som sagt før forsvinnende liten for helt rent vann, men jo mere salter det er i vannet, jo større ledeevne. Dersom noe har vært vått nok, kan det også ligge igjen salter som kan skape trøbbel etter at det er tørt.

- Korrosjon. Ting som har blitt våte kan begynne å ruste / oksidere / korrodere. Igjen, jo mere salter i vannet, jo mer trøbbel. Fordelen med korrosjon er at det som regel bare får ting til å holde opp å virke, mens vann / salter kan gi kortslutning som kan dra med seg mere.

Med andre ord, dere som plukker på Rena kan være tryggere med ting som er, eller har vært våte, enn dere som plukker på Sola. Å skylle av ting med destillert vann vil sjelden skade. (Litt ot Siden det er ioner/salter  som er problemet vil brus ikke være av de værste tingene man kan få i komponenter, med et unntak for cola. Den inneholder så mye fosforsyre at den tar knekken på mye metall. På den annen side, brus i noe mekanisk (tastatur / mus / cdspiller etc.) vil ofte være katastrofalt, ikke på elektronikken, men på mekanikken som blir limt fast)

M.

8181545[/snapback]

Helt riktig :)

Jeg har rødsprit / evt isopropanol på en spruteflaske som jeg "vasker" tingene med.. all elektronikken.. bare for å være sikker.. dette bare om jeg har funnet dem i vann !

Lenke til kommentar

Fant en hp pavilion t540 for en stund siden. Har ikke testet, men ser fin ut. Mangler bare harddisk og minne. På kabinettet står det:

3000+ 2,1GHz, AMD Athlon XP

dvd-brenner

Geforce fx5500

Den har tv-kort og intern minnekortleser.

(Om jeg finner minnebrikker som passer kan jeg få testet den. Er det bare å putte inn ram om de passer fysisk?)

Lenke til kommentar
Fant en hp pavilion t540 for en stund siden. Har ikke testet, men ser fin ut. Mangler bare harddisk og minne. På kabinettet står det:

3000+ 2,1GHz, AMD Athlon XP

dvd-brenner

Geforce fx5500

Den har tv-kort og intern minnekortleser.

(Om jeg finner minnebrikker som passer kan jeg få testet den. Er det bare å putte inn ram om de passer fysisk?)

8184358[/snapback]

For et bra funn :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...