Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Man vet aldri vettu :p

Men som sagt, er også intressert i å bare låne eller kjøpe billig.

Får nye cpu'er fra ca 300 kr, for celeron.. men da blir det fort 100 kr eller mer i porto.

Har sett litt på finn.no og qxl, men ikke funnet noen LGA755 Cpu'er der, bare vifter :(

 

Og forresten, noen som har noe ram til bærbar her som kan selges billig? sd-ram, pc 100 eller 133? må være 128 MB eller mer.

 

Send P.M. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
finner nok på noe å bruke den til om den funker, med et greit skjermkort må den da kunne dra noen spill f,eks :p

Men veldig intressert i å få lånt en cpu for å teste den :) helst noen i nærheten, eller om noen har en å gi bort eller selge veldig billig? :p

7945177[/snapback]

 

For å si det slik så er det vell mildt sagt usansynlig at noen vil gi bort en S775-cpu,.... :roll:

7945215[/snapback]

De koster fra kr. 300 i prisguiden, så sånn dett er det ikke helt borti natta usannsynlig da.

Lenke til kommentar

Har nå fått tak i orginal cpu vifta til den aopen barebone pc'n jeg fant :)Har prøvd pc'n uten cpu for å se om vifter osv startet opp.. men det skjer ikke noe, psu'n "klikker" det i, men starter ikke, og standby led på hovedkortet blinker likt som det klikker i psu:(

Med annen psu så lyser standby led sterkt i et halvt sekund så lyser den litt svakere og ikke noe mer skjer.

 

såå.. defekt hovedkort? eller er det sånn et såpass nytt hovedkort oppfører seg uten cpu? :hmm:

Ser også ut som om en pin i socketen er litt bøyd, men ikke noe kortslutting.

 

Vet dette er helt off-topic, men er vel her det er lettest å få hjelp :) kan godt lage en ny tråd om dere heller vil det.

 

*skulle nesten hatt en "vi som digger el-retur, service tråden" eller noe sånt :p*

Lenke til kommentar
Har nå fått tak i orginal cpu vifta til den aopen barebone pc'n jeg fant :)Har prøvd pc'n uten cpu for å se om vifter osv startet opp.. men det skjer ikke noe, psu'n "klikker" det i, men starter ikke, og standby led på hovedkortet blinker likt som det klikker i psu:(

Med annen psu så lyser standby led sterkt i et halvt sekund så lyser den litt svakere og ikke noe mer skjer.

 

såå.. defekt hovedkort? eller er det sånn et såpass nytt hovedkort oppfører seg uten cpu? :hmm:

Ser også ut som om en pin i socketen er litt bøyd, men ikke noe kortslutting.

 

Vet dette er helt off-topic, men er vel her det er lettest å få hjelp :) kan godt lage en ny tråd om dere heller vil det.

 

*skulle nesten hatt en "vi som digger el-retur, service tråden" eller noe sånt :p*

7950972[/snapback]

 

Hørtes ut til å være defekt hovedkort eller en kortslutning ute i systemet. Prøv å starte PSU'ene uten noen laster på, og prøv å skru ut hovedkortet slik at du er sikker på at det ikke er noen kortslutninger mot chassi.

 

Halvparten av postene i denne tråden er forøvrig "service-poster" :p

 

Lenge leve elretur! :w00t:

Lenke til kommentar

alle atx kort jeg har vært borti har "startet" uten cpu. og med "startet" så mener jeg at power led lyser, vifter, harddisker, cd-rom osv starter.

Men på denne skjer ikke noe sånt.

 

Har også skrudd ut kortet og testet det med med kun frontpanel kablen koblet til, og det samma skjer da:(

Lenke til kommentar

Vet hvordan man jumpstarter, men har prøvd en annen psu, å det var da den standby led'en begynte å lyse sterkt i rundt et halvt sekund før den bli "dimmet" ned til omtrent halv lys styrke.

 

Og som sagt, jeg har ikke cpu til hovedkortet, da jeg kun har eldre utsyr ellers (socket a, socket 478 og en nyere med am2 socket)

 

Men skal ta å jumpstarte psu for å sjekke om den funker :) om hovedkortet har tatt kvelden så er det jo alltids greit å ha en ekstra 24 pins psu.

 

*edit*

Psu funker ihvertfall ved jumpstart :)

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Dagens funn:

Abit BE7 hovedkort med 2,4 ghz P4 cpu, 1x 128MB ram og 1x 256MB ram, Abit siluro GF4 ti4200 skjermkort.

 

Har fått alt untatt grafikk kort til å funke :)

Det kortet blir en fin fil server med tanke på at det har 2 ide kanaler + 2 raid kanaler :)

*edit*

Var også et soundblaster live 5.1 lydkort som jeg ikke har testet enda.

 

*edit 2*

Testet skjermkortet med en annen skjerm, og via d-sub utgangen, og da funker det også:)

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Jeg hadde noen ganske spektakulære funn i går. Først den "kjedelige" biten som oppvarming:

 

- 1 stk 17" LCD. Har ikke fått testet denne ennå.

- 1 stk PC med Pentium III 800MHz, uten ram, 15GB harddisk, fint kabinett ++

 

 

Og så over til den mer eksotiske delen:

 

- En Silicon Graphics Indigo 2. En maskin som kostet mange hundre tusen kroner på midten av 90-tallet. Maskinvaren er rimelig spesiell og var veldig nytenkende på mange områder. Selv om den ikke var topp spesifisert (bare 4 av 12 ramplasser var brukt, og skjermkortet var "bare" i 2 etasjer og hadde "bare" 2 grafikkbrikker) så kostet nok denne over 300.000 kr. Jeg åpnet den og kikket inni. Den var rett og slett elegant designet innvendig. Ting lå på rekke og rad, luftpasasjene så ideelle ut, modulært, moderne høykvalitets kontakter som lignet på en mellomting mellom PCI-express og 80pin SCSI-porter, Ingen overflødig plass, hot-svap meg her og der, en genial prosessormodul for sin tid, passiv kjøling på alt utenom PSU, en rekke porter for videokamera, lyd, 3D-briller, webkamera og mye annet som var langt forut for sin tid i 1993. 64bit prosessorer med 1-2MB L2 cache var også uhørt på den tiden. Virkelig facinerende.

 

post-3851-1171710706_thumb.jpg

 

- En SGI Indy. Også denne kostet flesk på midten av 90-tallet. Trolig mellom 100.000 og 250.000 kr. Denne var også utstyrt med et vell av spesielle porter, en som lignet en oppgradert versjon av DVI-porten, intern og ekstern SCSI ++. Også denne hadde 64bit MIPS prosessor med 1MB L2 cache. Jeg brukte selv noen slike maskiner på universitetet i 1995 og da var det lange køer for å få bruke disse grom-maskinene. Folk ventet gjerne en time for å få bruke disse. Det var forresten på en slik jeg registrerte min første epostadresse, surfet på nettet for første gang og lagde min første hjemmeside i EMACS. *mimre mimre* :)

 

pcwindy.jpg

 

- 19" SGI-skjermer og tastaturer til begge maskinene. Fjernkontroll til skjermene, en bunke med SCSI tape-stasjoner, gamle high-end videoredigeringskort, en rekke SCSI-disker som tydeligvis har stått i Raid og et ganske snodig PCI prosessorkort. Sistnevnte er en hel PC, med CPU, harddiskkontrollere, skjermkort, osv på et eneste PCI-kort. Det ble ikke mindre snodig av at jeg ikke klarte å finne ram på kortet eller hvor ram skulle kobles til.

 

.. og slikt kaster folk :( Det blir som å ta med seg en Jaguar E-type Roadster 1963 til bilopphøggeriet fordi den er "gått ut på dato".

 

250px-1963_Jaguar_XK-E_Roadster.jpg

Lenke til kommentar

Den var for stor og tung til at jeg fikk den med meg. Jeg tok bare indy'en. Men du finner bilder av innsiden her:

http://www.obsolyte.com/sgi_indigo2/

http://sgistuff.g-lenerz.de/hardware/machines/indigo2.php

Bildene yter ikke helt rettferdighet ovenfor maskinen. Det var mye man bare må oppdage ved å åpne den del for del. Og ikke minst se på hvordan ting er plassert, gjennomførte løsninger med skruer som aldri ramler bort og forsvinner osv. Jeg trengte ikke å skru opp en eneste skrue for å åpne maskina. Det var kun for å løsne skjermkortet og prosessormodulen det trengtes skrujern.

 

Er det forresten noen som tror Indy eller Indigo2 er salgbart? For hvilken pris?

 

Det mangler forresten skjermkabel til skjermene og mus. Det fant jeg ikke selv etter en del leting. Er det noen som vet hvor de kan skaffes og hvor dyre de evt er?

Lenke til kommentar
Fair enough.  :)  Blir bare litt småirritert  på folk som synes det er en selvfølge at de skal få lov til å drive med dette, og rettferdiggjør grådighet med  "hensyn til miljøet" og annet tøv. Bare ikke dere løfter den moralske pekefingeren mot folka som jager dere vekk, er det helt greit, det er de som har retten på sin side  ;)

 

PS: Vanlige folk vet nødvendigvis ikke at det lar seg gjøre å trekke data fra en ødelagt disk...

5348346[/snapback]

 

Jeg synes at det er ganske grovt å kalle det å ta hensyn til miljøet for tøv. Hvis det var grådighet som var drivkraften burde man kanskje heller spekulere på oslo børs enn å resirkulere utrangert datautstyr. Du burde også lære deg at det er forskjell på rett og makt. Når det gjelder mitt beste funn, vil jeg si at det er en compaq p900 19" trinitron proffskjerm, det eneste som feiler den er at den er litt lys så jeg må stille den så mørkt som det er mulig ( Det kan repareres ved å bytte en motstand, men jeg har ikke giddet ennå).

5348934[/snapback]

 

Vet ikke om han mente at hensyn til miljøet var tøv egentlig. leste det som at å bruke det som unskyldning var tøvete. og det må jeg nesten si jeg er enig i. Tror ikke mange av dere som plyndrer dynga egentlig har miljøet som den primære motivasjonen ;)

 

Ellers vil jeg bare si at jeg ikke ser noe galt med det, bortsett fra det med harddisker som kan (og vil) inneholde personlig informasjon og diverse. Hvis dere finner disker og snoker på de så er det ikke annet å si om dere enn at dere er komplette rasshøl. Det at folk som kaster de nærmest fortjener det om de ikke sletter først og den slags er ganske tåpelig unnskyldning. De fleste som kaster ting ser ikke engang for seg at noen vil snoke rundt i "søpla" og ta det med seg hjem. De fleste tenker at søppel er søppel, og det blir knust i fillebiter og forsvinner for alltid.

 

Etter jeg har lest det her så vet jeg hvertfall at harddiskene mine skal knuses med hammer før jeg kasserer de, og da går de rett i matavfallsdunken.

5349705[/snapback]

 

 

men det er jo de som hvier pcen sin feil at deres personlige filer blir finnuet....blir det akkurat samme hvis jeg hvier en perm med masse personlig innhold om meg i en søppelbøtte.....det er jo på egen risk....jeg søtter alle dere som plukker deler....hjleper miljøet på en god måte!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...