Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi som digger å gå på "Elektroslang"

"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

695 stemmer

1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:

Anbefalte innlegg

Fikk en påminnelse om en Sceptre 17" LCD jeg fant for en tid siden. Defekt ekstern strømforsyning... Så da...

Alle fornuftige mennesker ville ha hevet strømuttaket som fulgte med en vifte jeg en gang kjøpte, jeg er ikke noe fornuftig menneske i så måte For å gjøre det litt greiere å lodde, tok jeg en nebbtang og klemte sammen og dyttet ut kontaktene:

post-51619-1195300868_thumb.jpg

Heldigvis var strømforsyningen returnert sammen med skjermen, så jeg hadde en kabel. Jeg kunne se av det gamle kretskortet at (som forventet) var sort kabel - og hvit kabel +, så da var det bare å lodde i vei:

post-51619-1195301014_thumb.jpg

Pass på å få kablene slik at + går til gul kabel fra PC-PSUen og - til sort kabel. Litt strekkavlasting skader heller aldri, og så:

post-51619-1195301062_thumb.jpg

Og her kan jeg se at den gamle bærbare maskinen min booter med ekstern skjerm.

Fett nok! Tror nok jeg kjøper en normal strømforsyning før jeg setter den opp som ny skjerm til erstatning fra en tidligere dereturnert 17" CRT jeg har på stuePCen. :)

NB, jeg vil ikke anbefale å bruke dette som en permanent løsning, men for å teste om skjermen er OK fungerer det jo supert. Takk for tipset Simen1. (Jeg visste jo at det var 12 V med en del A å finne i en PC PSU, men et tidligere forsøk på å bruke en slik til å drive noe annet enn PC-en (en bilstereo mener jeg det var) endte med en svært død PSU selv om jeg egentlig ikke skulle ha overbelastet PSUen)

Edit, litt omformuleringer

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle her snakker om å sette opp de gamle pcene de har funnet til en gateway osv. Hva blir bedre , hva blir sikrere osv. Jeg har nemlig en gammel PC jeg kunne satt opp til noe slikt :)

Jeg vet dette er off topic, men jeg kan heller google det dere nevner som forslag til programvare jeg kan bruke :)

Endret av nts
Lenke til kommentar
Alle her snakker om å sette opp de gamle pcene de har funnet til en gateway osv. Hva blir bedre , hva blir sikrere osv. Jeg har nemlig en gammel PC jeg kunne satt opp til noe slikt :)

Vanlige routere har vanligvis ikke vifter, derfor kan de ikke ha sa enormt raske prosessorer. De har vanligvis ikke mer enn 16, 32 eller 64MB minne heller.

Men en vanlig PC har det. Det er mye bedre a bruke en PC til router/gateway fordi da kan du sette opp akuratt hva du vil ha, en gateway/router som har innebygd filserver, http-server, ftp-server, *prioritering-eller hva det heter*, brannmur osv osv.

Webmin er et webbasert kontrollpanel til mange funksjoner, sa det trenger ikke vaere sa annerledes a styre enn en vanlig router.

Lenke til kommentar

Dette passar ikkje heilt inn då, men skriv det likevel. Ein ven av bror min (begge to er bilfreaker, og kan null om data) har bedd meg om å fikse PC-en hans. Eg booter opp og alt mogeleg, finn litt specs: Amd Athlon +2100, 256mb ram, 64mb agp-skjermkort osv. Så opner eg kabinettet og finn ein jævla 450W strømforsyning. "Berre" noko Q-tec greier, men likevel betre enn dei ørten 300W PSU'ane eg har liggjande rundtom. Circus alle er slike som har følgdt med kabinett osv. Føler sterkt for å foreta eit uskuldig bytte, men då får eg berre dårleg samvittighet :)

Lenke til kommentar
Vær obs på at de Q-tec overdrev effekten voldsomt på de PSU'ene. 450 Q-tec-watt er ikke nødvendigvis bedre enn 300 vanlige Watt. Har du f.eks en Fortron Source 300W så tipper jeg den er mye mer til å stole på og gir bedre effekt enn Q-tec sin 450W.

Ja.. Fant snart ut av dette :) Litt av grunnen til at eg blei litt bergtatt i byrjinga var at sjølve straumforsyninga var i "gull" og hadde doble vifter. Ho virka liksom litt proff. Litt googling avkrefta dette med ein gong:

http://www.mixi.tv/katalog/product.php?product_id=1520015216

:p

Lenke til kommentar
Vær obs på at de Q-tec overdrev effekten voldsomt på de PSU'ene. 450 Q-tec-watt er ikke nødvendigvis bedre enn 300 vanlige Watt. Har du f.eks en Fortron Source 300W så tipper jeg den er mye mer til å stole på og gir bedre effekt enn Q-tec sin 450W.

Jeg har en på 300W Q-tec i serveren (står i profil), og den er langt fra stabil :!:

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
haha n1 :wee:

mener jeg hadde den samme PSUen. Den braker noe for jaevlig

Denne bråka svært lite.. Prosessorvifta bråka verre enn noko eg har høyrt nokon gong (rar patent? to vifter og kjøleblokk i midten, som drog luft mellom kjøleblokken), men med ein gong eg kobla ho ifrå blei det ganske stille..

Lenke til kommentar
Vi har igjen endel gammelt datautstyr vi gir bort:

1x IBM Aptiva PII maskin (uten RAM/HDD)

1x HP Pavillion ze2000 bærbar PC (uten HDD, CD-ROM og AC-adapter)

1x AOpen HX08 kabinett (med ATX-power)

1x Compaq ProLiant ML330 Server

1x AOpen HQ45 kabinett, ASUS A7V266 hovedkort, AMD XP1800 CPU og 512MB RAM

1x AOpen HX45 kabinett, ASUS A7V hovedkort, AMD Duron 700 CPU og 256MB RAM

1x Chieftec kabinett, ASUS P4B533 hovedkort, Intel P4 2.4GHz, Adaptec RAID-kort m/32MB RAM.

1x 19" CRT-skjerm (ViewSonic E95)

5x 17" CRT-skjermer (IBM 2127, Tandberg, Compaq, Goldstar, ViewSonic)

4x HP LaserJet 6p laserskrivere

1x HP LaserJet 5m laserskriver

1x Overhead (fungerer fint)

Alle maskinene mangler harddisk. Maskinene har ukjent status, men jeg antar de fleste fungerer - men de trenger en omgang eller tre med støvesuger og vaskeklut.

Da har jeg et billass fullt av infolinksaker igjen... :thumbup::roll::whistle: Et par av 6p-ene er gitt bort, noen 17" og Aptivaen er returnert, tror også overheadprojektoren ligger tynt an... men jeg må komme meg hjem og gjøre en vareopptelling.... Ser i hvert fall ut som om jeg har noen flere store kabinetter enn hva jeg noensinne vil trenge... men å gå opp fra 1.5 til 2.4 GHz som hovedmaskin hjemme bør vel hjelpe litt...

Edit: Noen som kan foreslå et bruksområde for en overheadprosjektor :lol:

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...