c[`]laburk Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 Fsb: 220 Prosessor Multiplier: 3x Prosessor Voltage: 1.45 Prosessor Multiplier 11x Memory Clock: 100 CAS Lantency: 3 TRCD: 3 TRAS: 7 TRP: 3 Så går du inn i Windows og laster ned ClockGen(Søk google) Nå pakker du ut filene med WinRar(Søk google) Etter du har starta programmet, trykker du "get values". Så kan du dra den øverste linja mot høyre for å øke fsb. Så trykker du "set value" og kjører Occt(Søk google) sin torturetest for å se om den er stabil. Si ifra om du klarer dette, og hva du kommer på. Så skal jeg hjelpe deg videre. Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Jeg har fått hjelp på tråden Asrock 939 Dual Sata2 Lenke til kommentar
c[`]laburk Skrevet 31. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2005 Oky;) Si ifra hvordan klokkingen går da! Jeg lurer på om det er noe mer jeg kan gjøre nåh? Timmings eller noe annet? Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Vel nå hadde jeg nettopp primet i 2 timer så låste den seg med en hastighet på 2794mhz. Så fikk jeg bedskjed om å sette pci-e til 100 og ikke la den gå automatisk, så det har jeg gjort nå. Og nå primer jeg igjen! Hva med deg? Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 Vel det låste seg etter 3 1/2 timer med priming...hva nå? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Du setter enten ned farten og prøver igjen, eller du setter spenningen litt opp, og ser om det hjelper. Hva du skal sette ned farten på, kommer litt an på hvordan du kjørte Prime, testet du med "lots of memory" kan det være enten minnet eller cpu, eller begge deler Det er ved det punktet du har kommet nå at klokking blir en lang og tolmodig prosess, med mye testing, dersom du skal få max ut av alt, og samtidig ha en stabil maskin. Jeg for min del setter også alltid 24/7 farten noe lavere enn hva som går gjennom stresstester, for å være sikker på å slippe blåskjerm midt i en spill økt ol. Jeg har opplevd at enkelte spill er mer følsomme for feil, enn Prime og OCCT, og crasher. Og man kan også oppleve omvendt, at spill går greit, men Prime feiler. Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Det samme skjer hos meg! Primet i 3 1/2 timer før det sa stopp. Men maskinen har stått på i hele dag i tillegg til at jeg har spilt masse BF2... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 ATI vs GeForce Postet i dag, 23:17 Det samme skjer hos meg! Primet i 3 1/2 timer før det sa stopp. Ja, dette er jo noe man må vurdere selv, jeg legger meg som sagt litt under hva som går gjennom tester for å være sikker på å slippe overaskelser. Kan være veldig plagsomt hvis det plutselig blir blåskjerm i det man er midt i et spill, dekoder en film, innstallerer et program osv. Når det feiler etter 3 timer betyr det at den men stor sannsynelighet vil feile en eller annen gang, men det kan skje 2 min etter oppstart, eller om 2 uker... Så det man bør tenke gjennom er om de siste 5-10Mhz er verdt den risikoen eller ikke. Lenke til kommentar
Larsen0210 Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 ATI vs GeForce Postet i dag, 23:17 Det samme skjer hos meg! Primet i 3 1/2 timer før det sa stopp. Ja, dette er jo noe man må vurdere selv, jeg legger meg som sagt litt under hva som går gjennom tester for å være sikker på å slippe overaskelser. Kan være veldig plagsomt hvis det plutselig blir blåskjerm i det man er midt i et spill, dekoder en film, innstallerer et program osv. Når det feiler etter 3 timer betyr det at den men stor sannsynelighet vil feile en eller annen gang, men det kan skje 2 min etter oppstart, eller om 2 uker... Så det man bør tenke gjennom er om de siste 5-10Mhz er verdt den risikoen eller ikke. 5369539[/snapback] Hvor lenge mener du man skal kjøre prime for at man skal kunne kalle pcen sin dønn stabil? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Larsen0210 Postet i dag, 00:29Hvor lenge mener du man skal kjøre prime for at man skal kunne kalle pcen sin dønn stabil? Nei altså her er det vel mange meninger, og jeg vurderer det mest ut fra hva den brukes til. Sånn tommelfinger regel er vel 24timer om man skal være helt sikker. Men 12 timer burde være nok i de fleste tilfeller, poenget er at det ikke er noen direkte sammenheng mellom hvor lenge den kan stå i prime, og hvor lenge man kan spille eller gjøre annet før det eventuelt feiler. Så jo lenger, jo mindre sannsynelig at man får problemer siden. Jeg gidder sjelden kjøre mer enn 5-6 timer jeg altså, men så går jeg som nevnt heller noe ned etterpå. Jeg har en nedlastnings/backup/div maskin her som er en Celeron 2,66 @3,85Ghz, den har jeg kjørt ca 5 timer Prime @3,95Ghz. Så har jeg en 3,0 P4 som er htpc, som er primestabil 5-6timer @3,75Ghz, denne går nå på 3,6. Spill maskinen er en Opteron som går på 3.0Ghz, som også er det høyeste jeg har kjørt Prime over tid på den. Så poenget mitt er at det kommer an på bruken, hva som etter mitt syn er fornuftig. Spillpc'n min vil kunne komme til å feile, fordi minnet feiler allerede på 303, så jeg er nære grensen. (ikke egentlig så veldig fornuftig, men er barnslig nok til at jeg syns det er litt ekstra stas at den går på akkurat 3Ghz med minnet syncront ..) Den nevnte stue pc'en derimot brukes til filmopptak og noe enkoding ol og er viktig for meg at er 100% stabil- må ikke klikke, derfor har jeg gått ned ganske mye på den! Lenke til kommentar
Larsen0210 Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 (endret) Larsen0210 Postet i dag, 00:29Hvor lenge mener du man skal kjøre prime for at man skal kunne kalle pcen sin dønn stabil? Nei altså her er det vel mange meninger, og jeg vurderer det mest ut fra hva den brukes til. Sånn tommelfinger regel er vel 24timer om man skal være helt sikker. Men 12 timer burde være nok i de fleste tilfeller, poenget er at det ikke er noen direkte sammenheng mellom hvor lenge den kan stå i prime, og hvor lenge man kan spille eller gjøre annet før det eventuelt feiler. Så jo lenger, jo mindre sannsynelig at man får problemer siden. Jeg gidder sjelden kjøre mer enn 5-6 timer jeg altså, men så går jeg som nevnt heller noe ned etterpå. Jeg har en nedlastnings/backup/div maskin her som er en Celeron 2,66 @3,85Ghz, den har jeg kjørt ca 5 timer Prime @3,95Ghz. Så har jeg en 3,0 P4 som er htpc, som er primestabil 5-6timer @3,75Ghz, denne går nå på 3,6. Spill maskinen er en Opteron som går på 3.0Ghz, som også er det høyeste jeg har kjørt Prime over tid på den. Så poenget mitt er at det kommer an på bruken, hva som etter mitt syn er fornuftig. Spillpc'n min vil kunne komme til å feile, fordi minnet feiler allerede på 303, så jeg er nære grensen. (ikke egentlig så veldig fornuftig, men er barnslig nok til at jeg syns det er litt ekstra stas at den går på akkurat 3Ghz med minnet syncront ..) Den nevnte stue pc'en derimot brukes til filmopptak og noe enkoding ol og er viktig for meg at er 100% stabil- må ikke klikke, derfor har jeg gått ned ganske mye på den! 5370228[/snapback] Takk for info. Jeg lurer også på hvis man skal både teste ram og cpu til det ytterste i prime95 skal man velge torture -> Blend ? Sry litt offtopic men men Endret 3. januar 2006 av Larsen0210 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Larsen0210 Postet i dag, 01:50 Takk for info. Jeg lurer også på hvis man skal både teste ram og cpu til det ytterste i prime95 skal man velge torture -> Blend ? Ja hvis man skal teste for å forvisse seg om at systemet er stabilt vil jeg anbefale dette ("lots of ram tested" står det vel). Bare vær klar over at hvis det da feiler, kan det være både minnet og cpu som er årsaken. Det kan av og til være hensiktsmessig og velge den modusen der ingen ram testes dersom man kun driver å leter etter max grensen for cpu, men for siste stabillitets- sjekk, er det bedre jo mer man stresser samtidig. Som en siste totalsjekk bør man man man bruke noe 3DMark eller liknende også. Dette fordi ting kan endre seg når også skjermkortet begynner å sluke strøm, særlig da hvis man nærmer seg grensen for hva psu klarer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå