LG_91 Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Kan ikke hjelpe deg så mye med minnet jeg. Men du kan prøve å øke volten litt dersom tempen ikke er farlig høy Lenke til kommentar
c[`]laburk Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2005 Prøvd å øke volten til 1,55 bara for å prøve, men den er ikke stabil på 2,95 i mer en 1 min eller noe. Kjørte 2,8ghz stabilt i over 1 ogen halv time i går. Da var tempen ca 45. Men om jeg klarer minnet stabilt på 2,55 er jeg fornøyd jeg. Men noe jeg synes er rart, er at folk kommer greit under 30sek i superpi på 2,9, men det gjør ikke jeg:/ Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Men noe jeg synes er rart, er at folk kommer greit under 30sek i superpi på 2,9, men det gjør ikke jeg:/ 5348146[/snapback] Det er sikkert på grunn av minne ditt. Tror SuperPi er "avhengi" av raskt minne Lenke til kommentar
c[`]laburk Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Minnet er satt ned til "Dårlig som fan", så da er det kanskje ikke så rart;) Det er såppas mye duppediter å stille på innen ram, så jeg trenger litt hjelp her. Har ikke kamera heller, så jeg måtte skrive alt ned for hånd DRRAM Frequency Set (Mhz) Auto (Satt denne fast til 200 nå) Command Per Clock (Cpc) Auto CAS Latency Control (Tcl) Auto RAS# To CAS# Delay (Trcp) Auto Min RAS# Active Time (Tras) Auto ROW Precharge Time (Trp) Auto ROW Cycle Time (Trc) 7 Bus Clock ROW Refresh Cyc Time (Trfc) Auto ROW To ROW Delay (Trrd) 2 Bus Clock Write Recovery Time (Twr) 2 Bus Clock Write To Reed Delay (Twtr) 2 Bus Clock Read To Whrite Delay (Trwt) 3 Bus Clock Refresh Period (Tref) 3120 Cycles Write CAS Latency (Twcl) Auto DRAM Bank Interleave Enabled Noen som kan forklare hva det viktigste her er og hvor de berømte timmingsene er! Altså de 2.2.2.5(som er default) er det noe annet du kan slenge med er det bare hyggelig at du gjør det også. Hvordan finner jeg max minne? Huff for et slit Endret 28. desember 2005 av c[`]laburk Lenke til kommentar
c[`]laburk Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Nå har jeg prøvd litt selv, fordi dere er så treige Neida, synes dere er til STOR hjelp assa Stilte til 3.3.3.7 (Tror jeg ) HT til 10x Ramvolt til 2,8 Cpuvolt til 1,45 Jeg har nå 280*10=2800mhz meg minnet SYNKRONT på 280mhz. Tror det er bra jeg? (Boxed enda btw) Har kjørt Prime i over en halv time også nå Endret 28. desember 2005 av c[`]laburk Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Du kan sette minnet synkront med cpu,altså 255mhz på minnet.Her er de innstillingene du trenger: CAS Latency Control (Tcl) 3 RAS# To CAS# Delay (Trcp) 3 Min RAS# Active Time (Tras) 7 ROW Precharge Time (Trp) 3 Og husk å sette til 1T Du har fått til en bra klokk,men 1-2timer tortur test er etter min mening alt for lite.Du bør kjøre den i 8-10 timer minst.Får du error nå,med minnet i på full guffe,vet du ikke om det er minnet eller cpu som svikter. Men du kan jo prøve å occt med disse innstillingene,og får du error,er det helst cpu din som feiler.Kjør testen 20 timer helst,feiler det ikke,vet du at du har en dønn stabil pc. Edit:Var nok litt for sen for deg ja Endret 28. desember 2005 av lucky666 Lenke til kommentar
c[`]laburk Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Det var det også jah! Leter etter T1, men finner det ikke noen plass:/ Skal fortsette å kjøre prime tortur bare nåh da? vet heller ikke om det er full guffe på rammen! Prøvde bare der, fordi jeg ville ha 2,8 på begge Endret 28. desember 2005 av c[`]laburk Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Er ikke kjent med din bios,men se etter på:Command Per Clock (Cpc) Skal du bruke 1T på 10x må du sette minnedivider. Lenke til kommentar
c[`]laburk Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2005 Skal sjekke det etter jeg har kjørt Prime! Kjører på testen som henter "blend", fordi det stod at den tester mye RAM! Ser at den bruker max cpu og max ram, så tror det er den rette. Er det bedre å kjøre 1T uten devider enn 1T med da? Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Å kjøre minnet synkront eller asynkront er noe du selv må finne ut av for å få best mulig ytelse på minnet.Brikkene dine går vel greit på 280mhz 2T vil jeg tro.Har ikke testet de noe særlig på 2T selv,men ytelsestapet er vel minimalt på så høy hastighet.Innstaller Everest eller sisoftsandra som er fine programmer til å teste ramytelse.Det er noe du kan gjøre etter at pc din er stabil.Da kan du teste med cpu multi på 10x og 11x og minnet med og uten divider på både 1T og 2T. Lenke til kommentar
c[`]laburk Skrevet 28. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2005 Der sa det stop! Men trenger den være SÅ jævlig stabil da? Kan jo øke MP og senke HTT da, men mister vel ytelse da? Det der med 1T har jeg ikke HELT skjønt enda! Hvorfor divider på minnet, og hvor mye ca? Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Kjør torturtest med minnet på 100mhz slik du begynte med.vcore til 1.47-1.48,vet ikke hva du har i din bios.Se om den går i 8 timer ihverfall.Skjønner du er utålmodig,men klokking tar tid.Sett alt på stock hastighet og spill og kos deg i kveld,så kjører du testene om natta Edit:Les denne guiden så blir det enklere for deg å forstå det med minnedividering osv. Her er en kalkulator jeg fant i en anne tråd som hjelper deg å forstå minnet kontra cpu bedre. Endret 28. desember 2005 av lucky666 Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 har du kjøling på minne? det kan hjelpe for å få meir utav det Lenke til kommentar
c[`]laburk Skrevet 29. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2005 Dette er bare for å teste om det er verd å ha delene. Kommer nytt kabinett og kjøling når jeg får litt mer penger. Må sende tilbake PSU'en også, for jeg har fått feil. Har ikke koblet til alt og fått fikset det sånn det skal være enda. Derfor;) Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Se det ja, her har det gått fremover Syns jo bla lucky666, har gitt deg masse god hjelp, ikke minst informert om at klokking er en tolmodighetsprøve, hvis man skal ha full ytelse i en håndvending bør man heller kjøpe FX og si seg fornøyd med det. Tar tid og finne beste alternativt. Men tenkte jeg skulle si litt om 1T/2T siden jeg har mye erfaring med dette, og har brukt mye tid med Everest ytelsestest med forskjellige innstillinger for å finn hva som er best. Som lucky666 sier må du prøve på din maskin for å finne beste løsning, er vanskelig å gi en fasit. 1T/2T er altså en hk relatert minneinnstilling, man kan kalle det en forsinkelse mellom minnet og resten, prinsippet blir akkurat det samme som med minnetimings ellers. Du har jo nå valgt å sette slappe tider (cas3) for at minnet skal kunne kjøre fort, og slik jeg har skjønt det også T2. Dette innebærer at du kunne hatt samme ytelse, ved en god del lavere minnefart med strammere timings og 1T. Og dette er forholdet mellom disse tingene du må teste deg frem til. Som et eksempel har jeg brikker som kan kjøre opp til ca 240Mhz cas2, og litt over 300Mhz cas 2,5. Hk mitt takler 1T opp til ca 240Mhz også, over det blir det 2T. Min gamle cpu ble ustabil med minnefart over 255-260Mhz. Med det oppsettet lønte det seg for meg å kjøre cas2, 1T og 240Mhz minnefart. Skulle jeg med cas 2,5 og 2T få bedre ytelse enn det, måtte jeg over 260Mhz. Veldig røft regnet tapte jeg i ytelse tilsvarende ca 15Mhz på å velge 2T, og ca 10Mhz på å velge cas2,5. Men den cpu jeg har nå, kan brikkene kjøre 300Mhz, og det er da ingen tvil om at jeg vinner på å kjøre 2T, og cas 2,5. Men hadde jeg feks klart 290Mhz med 1T, ville det vært mer lønnsomt enn 300Mhz 2T. Ja, vet ikke om du ble noe klokere av dette, oppsumert må du altså teste med de mulighetene du har for forskjellige kombiansjoner av tider og farter. Og når jeg sier at jeg tapte tilsvarende ca 15Mhz med 2T, er det veldig cirka, det kommer an på ved hvilken fart, og det kommer også an på akkurat hva du måler Lenke til kommentar
c[`]laburk Skrevet 29. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2005 Når jeg trykker på et program som heter amd64 tweak, står det at 2t er disabled! Kan det være? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Se i Everest hva det står der også. Men i utgangspunktet betyr 2T disablet, at du kjører 1T. Det er i så fall pent på den farten Lenke til kommentar
c[`]laburk Skrevet 29. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2005 Kan legge ut et bilde litt senere så du får se om det kan være;) everset koster vist penger for tiden. Eller har du en link? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 (endret) Desverre ble Everest tatt ut av gratismarkedet for noe uker siden, men tror du skal finne det andre steder enn på hjemmesiden fortsatt. (i versjoner tom V2.20 som var den siste gratis) Ellers finnes det også andre alternativer som Sisoft sandra, personlig syns jeg Everest er mye bedre (er vel derfor det plutselig koster penger også) Prøv en Google, ellers får du velge noe annet. Endret 29. desember 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
c[`]laburk Skrevet 29. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2005 Whopi! Fant det;) Hvor i Everser ser jeg det da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå