Togo Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 (endret) Hvilke filmer der ute er det som omhandler utopi og slikt? Liker veldig godt å lese/se slike bøker/filmer, da de gjenspeiler samfunnet vårt ganske bra. Jeg har allerede gått til innkjøp av 1984, men har også sett Farenheit 451 og Equilibrium. Har hørt at Brave New World skal være bra? Endret 27. desember 2005 av Togo Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Gjenspeiler et utopisk samfunn det vi lever i? Har jeg misforstått helt her? Lenke til kommentar
Togo Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 Nei, filmer som er satt i en utopisk verden/by/whatever. Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Du skriver at disse filmene gjenspeiler dagens samfunn ganske bra... Har jeg misforstått totalt, jeg trodde et utpopisk samfunn var et samfunn hvor alt var perfekt jeg. Samfunnet er ikke perfekt imo. Betyr det at jeg ikke er inneforstått med begrepet? ON-TOPIC: jeg har ikke peil når det gjelder denne typen filmer... Lenke til kommentar
Togo Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 Varierer fra bok til bok (film til film), men f.eks i 1984 (som ble skrevet for 60 år siden elns) så skrev Orwell om hvordan samfunnet var i ferd med å bli/var. Er vel kanskje mer verdenssamfunnet det beskriver - verden som en helhet. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Kanskje ikke nøyaktig hva du er ute etter, men hva med Minority Report? "In the future, criminals are caught before the crimes they commit." Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Mener du kanskje "dystopisk"? Altså det motsatte av "utopisk" Lenke til kommentar
Just_blank26 Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 En klassiker du garantert vil like er filmen Brazil. Handler om en kar som lever i et byrokrathelvete av en verden. Det sinnsyke byrokratiet er der for å legge lokk på befolkningen, slik at de ikke får utrettet noe på egen hånd, og for å fjerne selvstendig eller revlusjonær tankegang. Folks verdier er shopping, men bare overklassen har råd til å shoppe. I tillegg blir befolkningen hele tiden skremt og holdt i sjakk av regjeringen pga "kampen mot terror". Filmen kan tolkes fra både et sosialistisk og liberalistisk standpunkt, men analyseres nok mest fullstendig og "riktig" av kritikere på venstresiden. Filmen er fra 1985 og anbefales absolutt. Lenke til kommentar
Just_blank26 Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Forresten, slike samfunn (som er i de filmene du vil ha) er vel ikke akuratt utopiske. De er vel mer en advarsel og/eller fremtidsvisjon av hvordan verden vil se ut dersom den ikke forandrer kurs. Endret 29. desember 2005 av Just_blank26 Lenke til kommentar
Togo Skrevet 29. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2005 Smirnoff, jeg sjekka ordboka etter ordet dystopi. Vet det er et ord på engelsk, men ikke på norsk. Derfor fant jeg ut at utopi var et bedre ordvalg. Og just_blank26, takker. Får sjekke den ut Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 (endret) Tja, dystopi er et norsk ord også, utopi er som sagt det motsatte. Men de fleste skjønner vel hva du ønsker. Forøvrig, dystopiske bøker: * H. G. Wells: When the Sleeper Wakes (1899) * Jack London: The Iron Heel (1908) * E. M. Forster: The Machine Stops (novelle) (1909) * Jevgenij Zamjatin: Мы (Vi) (1920) * Aldous Huxley: Brave New World (1932) * Ayn Rand: Anthem (1938) * Karin Boye: Kallocain (1940) * George Orwell: 1984 (1949) * Ray Bradbury: Fahrenheit 451 (1953) * Anthony Burgess: A Clockwork Orange (1962) * Axel Jensen: Epp (1965) * Harry Harrison: Make Room! Make Room! (1966) * John Brunner: Stand on Zanzibar (1968) * Knut Faldbakken: Uår (1974, 1976) * Margaret Atwood: The Handmaid's Tale (1986) * José Saramago: A Caverno (Hulen) (2000) Endret 29. desember 2005 av Smirnoff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå