Gå til innhold

50mm 1.4 som eneste objektiv?

Anbefalte innlegg

Helt enig. Dette er et glimrende utgangspunkt for læring. Konservativ fotografisk filosofi kombinert med moderne, digital teknologi. Vær obs på at blitzen kan ha for høy triggerspenning til moderne kamera. Er det original Pentax kan du bare spørre importøren. Det bør strengt tatt være en ttl-blitz hvis det skal være noe poeng i forhold til den innebygde.

Lykke til, dette må bare gå bra :yes: Gi beskjed hvis du finner noen tester på Sigmas 24/1,8 og 28/1,8. De står begge (spesiellt sistnevnte) på min liste over alternativer.

(Er det noen der ute som har en brukt Canon 28mm/2,8 liggende?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg fått tak i 50mmern, samt ordnet med litt ekstra finansiering. Det gjelder bare å bestille da. Er usikker på adressen ettersom jeg ikke bor der egentlig, de er vertsfamilien min. Skrives "CO: mr. xxx" i adressefeltet eller? (Det har lite med foto å gjøre men jeg gidder da ikke starte en ny tråd for et så banalt spørsmål).

Det blir forøvrig definitivt sigma 24/1.8 etter anbefaling av en slektning. Vurderte pentax' 16-45-zoom men fant ut at jeg ikke har bruk for zoom men virkelig trenger lysstyrke, etter litt kompaktfotografering.

Har forøvrig hatt hendene mine på en nikon d2x på nyttårsaften. Var nemlig på middag hos en fotograf. DET er kamera det! Ble nesten bitt av nikon-basillen, men det har nok noe å gjøre med at utstyret var verdt et 6-sifret tall, ikke nødvendigvis fordi det var Nikon...

Slik ser forøvrig objektivet ut :

post-44509-1136145060_thumb.jpg

post-44509-1136145079_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Er usikker på adressen ettersom jeg ikke bor der egentlig, de er vertsfamilien min. Skrives "CO: mr. xxx" i adressefeltet eller?

Skriv:

Herr Bruns navn

c/o vertsfamiliens navn

Adresse

postnr/sted

land

5368816[/snapback]

Når det skrives brev ja... Men når man bestiller ting er det jo felt for diverse opplysninger... Hvor plasseres "c/o vertsfamiliens navn" ?

Lenke til kommentar

Leste noen brukererfaringer med 28/1,8 og 24/1,8 fra Sigma et eller annet sted. Begge fikk vært gode kritikker for skarphet, spesielt 28mm (tror jeg, du vet jeg er mer int. i den selv...). Topp skarphet, brukbart lite CA, noen klagde på fokusproblemer. Så ut til at det gjelder Canon-brukere, så jeg får være på vakt. Andre mener jo at dette egentlig gjelder all optikk, at tolleransene er store for hva som slipper gjennom kontrollen nå til dags.

Gi oss tilbakemeldig når dealen er i land. Gleder meg til å høre hva du ender opp med. Det finnes få Pentax-brukere på forumet, og all variasjon er velkommen i mine øyne.

Ikke glem en ting hvis du går for den planlagte Sigma-tanken. Filterfestet er ganske stort, hele 77mm. Det betyr som kjent dyre filtre, og h*lvetes dyrt pola-filter. Bare nevner det.....

Lenke til kommentar
Leste noen brukererfaringer med 28/1,8 og 24/1,8 fra Sigma et eller annet sted. Begge fikk vært gode kritikker for skarphet, spesielt 28mm (tror jeg, du vet jeg er mer int. i den selv...). Topp skarphet, brukbart lite CA, noen klagde på fokusproblemer. Så ut til at det gjelder Canon-brukere, så jeg får være på vakt. Andre mener jo at dette egentlig gjelder all optikk, at tolleransene er store for hva som slipper gjennom kontrollen nå til dags.

Gi oss tilbakemeldig når dealen er i land. Gleder meg til å høre hva du ender opp med. Det finnes få Pentax-brukere på forumet, og all variasjon er velkommen i mine øyne.

Ikke glem en ting hvis du går for den planlagte Sigma-tanken. Filterfestet er ganske stort, hele 77mm. Det betyr som kjent dyre filtre, og h*lvetes dyrt pola-filter. Bare nevner det.....

5370273[/snapback]

Dette er nok noe jeg får leve med... Har ikke bruk for filtre enda så. Det er i alle fall bestilt :fun:

Lenke til kommentar
Når det skrives brev ja... Men når man bestiller ting er det jo felt for diverse opplysninger... Hvor plasseres "c/o vertsfamiliens navn" ?

5368904[/snapback]

Om mulig, prøv å få det på samme linja som ditt eget navn, evt i adressefeltet. Dvs

Herr Bruns navn c/o vertsfamiliens navn

Adresse

postnr/sted

land

evt

Herr Bruns navn

c/o vertsfamiliens navn, Adresse

postnr/sted

land

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...