Gå til innhold

50mm 1.4 som eneste objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei!

Som noen kanskje har fått med seg har jeg snakket noe om pentax-kameraer (off-topic i en tråd) i det siste. Det viste seg nemlig nylig at min bestefar har et pentax 50mm 1.4 objektiv til sitt gamle speilrefleks-system type pentax. Dette samt en blitz. Jeg har brukt dette en del i det siste, men ikke særlig mye da det som kjent har vært jul og da har min bestefar vært borte.

Det jeg lurer på er om det er (praktisk) mulig å bruke et slikt objektiv som eneste objektiv med en pentax ist* DS. Det kan nemlig virke litt langt... Jeg tar ALT av bilder, så det er ikke noe vits i å tenke på hva jeg skal bruke det til.

Og er det noen som kjenner til objektivet? Forstår det slik at pentax har flere versjoner av denne, så jeg skal prøve å skaffe bilde av den snarest mulig...

Er usikker på om det er autofokus på det, jeg sjekket ikke dette da jeg er litt fascinert av manuell fokus for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Som noen kanskje har fått med seg har jeg snakket noe om pentax-kameraer (off-topic i en tråd) i det siste. Det viste seg nemlig nylig at min bestefar har et pentax 50mm 1.4 objektiv til sitt gamle speilrefleks-system type pentax. Dette samt en blitz. Jeg har brukt dette en del i det siste, men ikke særlig mye da det som kjent har vært jul og da har min bestefar vært borte.

Det jeg lurer på er om det er (praktisk) mulig å bruke et slikt objektiv som eneste objektiv med en pentax ist* DS. Det kan nemlig virke litt langt... Jeg tar ALT av bilder, så det er ikke noe vits i å tenke på hva jeg skal bruke det til.

Og er det noen som kjenner til objektivet? Forstår det slik at pentax har flere versjoner av denne, så jeg skal prøve å skaffe bilde av den snarest mulig...

Er usikker på om det er autofokus på det, jeg sjekket ikke dette da jeg er litt fascinert av manuell fokus for øyeblikket.

5344406[/snapback]

Var vel ikke autofokus på den tiden, mins du skrev at du hadde brukt det på din bestefars gamle Pentax. Med tanke på at det går ganske greit og fokusere manuelt på et gammelt kamera med split-bilde i søkeren (er det split-bilde det heter eller finnes det et annet ord?). Det er derimot langt mer tidkrevende og fokusere manuelt på et moderne AF kamera. Når jeg bruker gammelt utstyr irriterer ikke mangel på autofokus meg det grann, men når jeg prøver og fokusere manuelt på 350'en min er det mye vanskeligere å se om det er skarpt.

Selvsagt går det helt greit å fokusere manuelt til bruk der du har god tid. Men ved aktivitetsbilder feks er det mye lettere hvis man har split-bilde.

Lenke til kommentar

1: Det er faktisk ikke veldig gammelt. Han fotograferte mye, og dette er den siste "oppgraderingen" hans. Er rundt 10 år gammelt. Vet ikke hvor gammelt af er da..

2: Er det ikke visstnok en lignende mulighet ("split-screen") På pentax ist* DS? Jeg mener å ha lest noe lignende nemlig.

3: Hvordan virker dette "split-screen"-opplegget? :p

Edit: Som du kanskje skjønner er jeg 100% fersk på dette området... Men jeg interesserer meg og det er vel viktig. :)

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Takk for sist. Faktisk virker det som om Pentax er flinkest til å integrere sine gamle glass (med k-bajonett) inn i den digitale verdenen.

Standardobjektiv? Definitivt ikke. Til det har et objektiv som tilsvarer kort tele alt for snever bildevinkel. Du får rett og slett ikke nok med på bildet til daglig fotografering. Kjøp en 'ist med kit-zoom, og bruk den gamle 50mm til portretter og enkelte typer action-foto. Det er et glimrende stykke glass med legendariske aner, og det er flott hvis det får et fortsatt liv på et dslr.

Ps: For ti år siden laget Pentax AF-slr, men de solgte muligens manuelle linser til eiere av gamle hus også. Tror hukommelsen til bestefar kanskje spiller ham et puss. 10 år går fort når man kommer opp i årene, og det er mulig det er snakk om 15 år i steden. Har selv litt problemer med å beregne "hvor lenge siden" på stående fot, og jeg er ikke sååå gammel :whistle:

Lenke til kommentar

En 24mm AF vil jo fungere fantastisk sammen med nevnte 50mm, og du er virkelig på rett vei filosofisk. Tror jeg har mange med meg her på forumet, når jeg mener at du har større mulighet til å bli en bedre fotograf enn andre nybegynnere, hvis du starter med en fast vidvinkel og en fast kort tele. Da blir du nødt til å bruke apostlenes hester for å finne rett utsnitt, og da blir resultatet ofte mye bedre enn hvis du står på stedet hvil og zoomer deg inn.

Synes i alle fall standardobjektivet bør ha AF. Det bør være et sted mellom 20 og 28mm. Ville selv kikket etter en 24mm/2,8.

Lenke til kommentar

Hvordan ville dette ta seg ut:

Pentax ist* DS

50mm 1.4 (som kjent :p)

Sigma 28mm. 1.4

"sprintlader" samt 12 batterier (vet det høres mye ut men hvorfor ikke? det koster nesten ingenting der jeg kjøper)

Lowepro Top Load zoom 2

Blitz (har ingen peiling på hvordan denne er, men jeg liker ikke blitz og det blir lyssterk optikk så den blir nok ikke mye brukt uansett)

Alt dette vil koste meg 983.90 €, altså ganske nøyaktig 7900 kroner.

Jeg synes dette virker som jeg får ganske mye for pengene :green:

Edit: Er usikker på veske. Vil den jeg har skrevet opp her bli for liten?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere skrevet lidt forskelligt om at bruge ældre optikker på Pentax *istDS her i forum. For nu at citere mig selv fra en anden tråd:

"Når det kommer til "bagudkompatibilitet" ligger Pentax som nummer 1. Deres bajonetfatning er mekanisk set den samme (omend der er tilføjet nye funktioner undervejs) nu som da den blev indført i 1975. Dvs. alle gamle objektiver med bajonet kan bruges. Før 75 havde Pentax en M42 gevindfatning, hvortil der fås en adapter til bajonetfatning (for detaljerne, se http://kmp.bdimitrov.de/).

Pentax-objektiver af de nyere DA, FA og F-serier kan alle bruges på f.eks. *istDS med alle funktioner. Den lidt ældre A serie understøtter multisegment lysmåling ved fuld blændeåbning samt TTL-flash, men ikke autofokus og P-TTL. Dog giver kameraet en melding i søgeren når fokus er opnået ved manuelt at dreje på fokusringen. Den endnu ældre M serie understøtter naturligvis heller ikke autofokus og lysmåling skal ske ved arbejdsblænden."

Mht. til manuel fokus, så er det så heldigt at Pentax *istDS er udstyret med en ægte prismesøger. Det betyder, at søgerbilledet er både større og mere lysstærk end f.eks. Canon 350D og Nikon D50. I normalt lys fungerer manuel fokusering derfor helt problemløst. Ved meget lavt lys kan det blive tricky - men det gælder jo for så vidt også autofokus.

Pentax SMC 50/1.4 regnes - i sine forskellige inkarnationer - for et objektiv på linie med de aller bedste.

Den gode nyhed er, at når du først har investeret i et Pentax dSLR så kan dette, og andre objektiver af samme klasse blive, blive dit for meget små penge.

Den dårlige nyhed er, at på et dSLR er 50mm ikke længere "normaloptik". På grund af udsnitsfaktoren på 1,5 er en 50mm en kort tele på dSLR, svarende til en 75mm på et 35 mm film-kamera.

Jeg har selv en SMC-F 50/1.7. En meget fin optik. Men jeg ville nødig ha' den som mit eneste objektiv. Hvis jeg havde råd, ville jeg købe en 31 mm limited som normaloptik - men indtil da klarer jeg mig med en SMC-A 28/2.8 - et meget fint stykke glas til den rørende prtis af 250 kr.

Beslutter du dig til at købe Pentax, så køb det med et kit-objektiv eller en anden fornuftig zoom. Brug din zoom til at blive fortrolig med dit nye kamera, og som dit daglige "universal-objektiv". Når du så en dag kommer i kreativt humør, så hug din bedstefars 50/1.4 og leg med den. Glæd dig over at vide, at du har et klasse-objektiv mellem hænderne, og ta' det som en udfordring. Og skulle du få blod på tanden, så vid at der er andre gode, brugte Pentax-optikker derude...

For uddybning - herunder eksempler på hvad en kompetent fotograf kan få ud af en 50/1.4 - se http://www.photo.net/equipment/pentax/istds/

PS: Hvis den gamle blitz har TTL kan den sikkert også bruges på *istDS - også på dette punkt er Pentax vældig bagud-kompatibel

PPS: Jeg ville personligt holde mig fra Pentax *istDL. For at holde prisen nede, har Pentax sparet den ægte prismesøger bort - dvs. søgeren er næsten lige så ringe som Canon og Nikons billige modeller :tease:

God Jul

Lars

Lenke til kommentar

Jeg holder meg nok langt borte fra DL. Spesielt siden prisforskjellen fra denne opp til DS er 20€... Har ikke bruk for 2.5" skjerm (har dette på kompaktkamera, og det virker ikke verdt det fra en 2.0"), så da blir det nok et DS.

Men hvorfor zoom egentlig? Vil ikke nevnte sigma-fastobjektiv funke greit? Jeg bruker nesten aldri zoom på kompaktkamera, så hvorfor bruke det på speilrefleks? Jeg vil tro at sigma 28mm F1.8 gir bedre bildekvalitet enn en zoom i samme prisklasse.

Lenke til kommentar
Hvordan ville dette ta seg ut:

Pentax ist* DS

50mm 1.4 (som kjent :p)

Sigma 28mm. 1.4

"sprintlader" samt 12 batterier (vet det høres mye ut men hvorfor ikke? det koster nesten ingenting der jeg kjøper)

Lowepro Top Load zoom 2

Blitz (har ingen peiling på hvordan denne er, men jeg liker ikke blitz og det blir lyssterk optikk så den blir nok ikke mye brukt uansett)

Edit: Er usikker på veske. Vil den jeg har skrevet opp her bli for liten?

5345438[/snapback]

Vi har åbenbart siddet ved tasterne samtidig :cool:

Om det er en god kombination, afhænger selvfølgelig helt af din fotostil. Men hvis du især er til det mere reportageagtige / gadefoto / available light, så er det fint nok.

Selv ville jeg nok indimellem komme til at savne noget endnu "bredere".

Jeg har som sagt en Pentax 28/2.8. Sigma'en er jo noget mere lysstærk - men også noget større. Om man foretrækker det ene eller det andet er vel en smagssag.

Desuden har jeg en Sigma zoom, som går ned til 18mm/3.5.

Mit aktuelle problem er at 28'en ikke er bred nok og zoom'en ikke er lysstærk nok - plus at den ikke er noget optisk mesterværk. Så jeg overvejer om jeg skal anskaffe en SMC-FA 20/2.8 eller SMC-DA 14/2.8.

Batterier kan man jo aldrig få for mange af - men et fuldt ladet sæt 2500 mAh holder rigtig længe. Til gengæld vil jeg anbefale mindst to SD-kort. Hvis du skyder i JPEG kan du ha' ca. 300 fotos på et 1 GB kort. Men hvis du er ambitiøs går du før eller senere over til RAW - og så kan du kun ha' ca. 100. Jeg har prøvet både SanDisk standard, Ultra II og Extreme III. Jeg kan ikke mærke nogen forskel i hastighed på de to sidste, mens standard nok er marginalt langsommere.

Mht. taske, så startede jeg selv med en Lovepro topload. Den er fin nok - men hvis man vil slæbe lidt ekstra optik med, er dem for lille. Har i stedet investeret i en Crumpler m. plads til kamera, to ekstra optikker og div. småting. Fin kvalitet - og så ligner man ikke en fotonørd alt for meget...

MVH Lars

Lenke til kommentar
Men hvorfor zoom egentlig? Vil ikke nevnte sigma-fastobjektiv funke greit? Jeg bruker nesten aldri zoom på kompaktkamera, så hvorfor bruke det på speilrefleks? Jeg vil tro at sigma 28mm F1.8 gir bedre bildekvalitet enn en zoom i samme prisklasse.

5345735[/snapback]

Fast brændvidde giver definitivt bedre kvalitet end zoom (i hvert fald når vi taler zomm i en menneskelig prisklasse).

Jeg har en 18-125 mm., som jeg bruger som et kompakt alternativ til at medbringe 3 forskellige faste brændvidder, f.eks. på rejser.

Men hvis du ikke synes du har brug for den fleksibilitet, så kan du naturligvis klare dig fint uden zoom.

Lenke til kommentar

Det kommende halve året vil jeg ikke skyte i raw. Dette fordi jeg rett og slett ikke har datakraften til å prosessere alle bildene mine. Jeg har allerede 512mb sd-kort og dette vil jeg beholde. Jeg vet hvor mange bilder jeg får tatt med dette, og det holder :) Når jeg flytter tilbake til Norge igjen vil jeg kjøpe en stasjonær pc, og da mer minne til kameraet.

Er det verdt ca. 1000 kroner å gå fra 28mm til 20mm sigma 1.8? Og er det noen som har eventuelle bedre alternativer enn disse?

Du sier at den ikke er noe optisk mesterverk. Den er vel "ok" for en nybegynner? Bedre enn kit-zoomen går jeg ut i fra at den er, og i alle fall bedre enn objektivet på mitt kompaktkamera.

Lenke til kommentar

Splittbilde bare for å svare deg fort hva det er.

Splittbilde er et slaggs hakk med to halvsirkler i mattskiva (den skiva som lyset fra speilet treffer, og man får et bilde som skal tilsvare det lyset som treffer filmen) Slr-cross-section.png nummer 5 på denne tegninga

Dette hakket er konstruert slik at hvis bildet er ute av fokus vil bilde forskyve seg mellom den nedre og øvre halvsirklen, men i det man treffer fokus ser man at bildet i øvre og nedre halvsirkel stå rett ovenfor hverandre.

Endret av modin
Lenke til kommentar

OK.

Fant ut at min far også har et gammelt speilrefleks, men dette er med en billig-zoom og av merke nikon, så det er for meg ute av bildet. Poenget er at det ikke for mitt bruk virker vanskelig å bruke manuell zoom. Det ser i alle fall ut som jeg får skarpe bilder (gjennom søkeren) ganske greit. Jeg har rett og slett ikke bruk for super-rask fokusering. Så fremt Pentax-søkeren ikke er svært mye dårligere enn den til en billig analog speilrefleks så skal det nok gå greit med manuell zoom av og til.

Jeg har også funnet ut at det dyreste jeg kan strekke meg til er 24mmen. Noen som har kjennskap til denne objektiv-rekken til Sigma?

Lenke til kommentar

Hold deg gjerne til den planen du beskrev tidligere, Herr Brun :thumbs: Lurer selv på om jeg skal kjøpe Sigma 28/1,8 eller Canon 28/2,8. Uansett er du på rett spor, sett bort fra et punkt. Zoomen som følger med kit'et koster i praksis sjelden mer enn noen hundrelapper (gr. kit-rabatt), derfor bør den også være med i planene dine.

Hvis du kjøper kit + fastopptikk, ville jeg gått for Sigma 28/1,8 eller en original Pentax AF 28mm. Zoomen gjør at du er godt dekket på vidvinkelsiden (det er ofte de beste brennviddene på en zoom), så det er en normal du trenger. Noen nevnte en 31mm Spesial Edition eller noe slikt. Det høres også ut som et greit alternativ. Et tredje alternativ er Sigmas glimrende 30/1,4. Den er litt dyr.

Rimeligste alternativ er nok AF 28mm, enten Sigma eller Pentax. som både Ikch og jeg har skrevet tidligere er det et stort utvalg av brukte objektiver med moderne k-fatning på markedet. Kanskje du finner en grei 135mm.

Som sagt, du er på rett vei filosofisk. I minimumsbagen til en pressefotograf for 20 år siden fant man en 35 og en 85mm. Det blir 24 og 50mm med croppingfaktor 1,5. Pressefotografer vet hva som er de mest anvendelige brennviddene, men i dag bruker de alle lyssterke zoomer.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Kit-zoomen koster faktisk over en tusenlapp der jeg handler (det er vel egentlig ikke-kit som er j*vlig billig i forhold til normanlen), og det har jeg faktisk lite lyst til å investere enda, da går jeg heller opp/ned fra 28 til 24mm. Eventuelt sparer til senere å kjøpe en 16-45, denne skal vistnok være knall.

Så noen kit-zoom blir det faktisk ikke på meg. Kan hende jeg kommer til å angre, men det er en sjanse jeg er villig til å ta :) Da bestiller jeg heller en når jeg føler behov.

Lenke til kommentar

Da gjelder det å smiske med tidligere nevnte bestefar om flere ting :^^:

Objektivet og blitzen, logisk nok. Det siste blir vanskeligere, nemlig penger. Har ikke fullt og helt råd til dette, så jeg satser på at han kan spandere den siste tusenlappen. Han sier at han er glad for at noen fører fotointeressen hans videre så det går sikkert bra.

Ønsk meg lykke til! :green: Takk for hjelp!

Og: Hvis noen har noe å invende/råd å komme med/erfaringer med relevant utstyr så rop for guds skyld ut! Kjøper ikke før i morgen eller om to dager uansett.

Lenke til kommentar
Du sier at den ikke er noe optisk mesterverk. Den er vel "ok" for en nybegynner?

5345931[/snapback]

Det var nu min egen Sigma 18-125 mm zoom jeg mente. Men på trods af det lever jeg nu fint med den for komfortens skyld :roll:

Sigma's faste brændvidder er sikkert helt OK, og uden tvivl bedre end zoom - så har du ikke brug for zoom, så drop den endelig.

Det lader til, at du allerede har dannet dig en selvstændig mening om hvad du har brug for. Hold fast i det - og god fornøjelse med fotograferingen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...