syklitengutt Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Hei. Jeg la inn den nye hardisken min å gormaterte den som ext2. Gikk senere inn i harddisk manageren (system) og valgte å formatere disken og mounte den under home. Problemet er bare da: den slettet home partisjonen min på hda. Altså hdb tok over det sporet, og nå kommer jeg kun inn i ubuntu med feilsikker terminal. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Tar jeg ikke helt feil er ikke hda/home/chris slettet men banen linux leser denne katalogen av forandret. Feilmeldingene er som følger ved forsøk av innlogging: Din hjemmemappe er listet som /home/chrismen den ser ikke ut til å eksistere. Vil du logge inn med rotkatalog / som din hjemmemappe? Det er usannsynlig at det hvil virke med mindre du bruker en feilsikker sesjon. og ved trykk av ja kommer dette: Din $home/.dmrc har feil tilgangsrett og blir ignorert.Dette forhindrer standardøkt og språk fra å bli lagret. Filen bør være eid av brukeren og ha filrettighetene 644. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Formaterte du feil disk eller har du berre mounta /dev/hdb som /home istadenfor /dev/hda? Viss du gjorde det siste, så er det enklaste å forandre i /etc/fstab manuelt. Bytt ut hdb med hda i linja som beskriver monteringen av /home partisjonen. Eit lite sidespor: prøv ext3 med dir_index som filsystem på den nye disken. Ext2 er ikkje det beste å bruke til /home Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 Formaterte ikke hda men hdb... Altså den nye disken hdb under home. Hvordan går jeg fram i fstab for å forandre dette? må gjøres fra feilsikker terminal. Tror jeg har ext2 på home fra før av, men det er ikke relativt nå... vil ha igjenn disken min.... Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 glem det... Fannt det ut selv, men der står det som følger (utdrag) /dev/hda2 //dev/hda /Boot /dev/hda1 /media/hda1 /dev/hda4 none /dev/hda cdrom0 Jeg har ikke formatert hda1, og media var ingen egen partisjon men lå under / så lot jeg hdb ta plassen til /home Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 ok... da har jeg sjekket gjennom partition magic. Alle filene er der, altså hda/hime/chris men gjennom system/innstillinger/disker (eller lignende) så har jeg gjort det slik at når ubuntu skal lese home så leser den av hdb... Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Som eg sa. Bytt ut hdb med hda i /etc/fstab: Eksempel: her er min fstab # # /etc/fstab: static file system information # # <file system> <dir> <type> <options> <dump> <pass> none /dev/pts devpts defaults 0 0 none /dev/shm tmpfs defaults 0 0 tmpfs /tmp tmpfs defaults 0 0 usbfs /proc/bus/usb usbfs defaults 0 0 /dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cd iso9660 ro,user,noauto,unhide 0 0 /dev/cdroms/cdrom0 /mnt/dvd udf ro,user,noauto,unhide 0 0 /dev/floppy/0 /mnt/fl vfat user,noauto 0 0 /dev/hda3 swap swap defaults 0 0 /dev/hda2 / reiserfs defaults 0 0 /dev/hda1 /boot ext2 defaults 0 1 /dev/hda4 /home reiserfs defaults 0 0 /dev/sda1 /media/kamera auto user,noauto,umask=0000 0 0 Viss eg no hadde satt inn ein annan hd med ein partisjon som eg ville bruke som /home, så hadde eg forandra den slik /dev/hda4 /home reiserfs defaults 0 0 >> /dev/hdb1 /home reiserfs defaults 0 0 Du må sjølvsagt sette inn dei verdiane som passer for deg. hdxy x=hardisknummer [a.b.c.d......] y=partisjonnummer [1.2.3.4....] Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 men det står ikke noe hdb i min fstab Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 glem det. startet opp i recovery mode så fiksa den alt. Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 ok... fremdeles litt problemer. Jeg mountet den nye hd under /mnt/hdb ext3 defaults 0 0 da ligger den i mnt, men som en mappe. Jeg vil vel egentlig ha den til å kjennes igjenn som en harddisk eller er dette umulig? sånn at den legger seg i nautilus under i samme kategori som filsystem og hda1 som jeg har fra tidligere. Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 bump---- Det jeg lurer på er om den kan kjennes igjen som en hd. f.eks i synaptic så har jeg Home Desktop Filesys CD/DVD og hda1 som er nfts og windows partisjonen min. Hvordan kan jeg få hdb1 til å kjennes igjen som en hdd og legge seg der? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Jeg tror du har misforstått noe grunnleggende. Disker monteres på steder i filhierarkiet ditt. Lenke til kommentar
syklitengutt Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 ok.... Da skjønnte jeg litt mer. Eneste grunnen til at hda1 med winpartisjonen kommer opp som en egen harddisk er at det er ett annet filsystem?!? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Nei. Poenget er at alle filsystemer (i ditt tilfelle alle partisjoner på alle disker) må monteres en plass i filsystemet. Hoveddisken/hovedpartisjonen din er montert i / (kalt filsystemets rot - se på hele systemet som et tre). Øvrige disker/partisjoner, som Windowspartisjonen, må monteres et eller annet sted. Forskjellige kataloger i /mnt er vanlig å bruke til dette formålet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå