Anew Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 macaune23 skrev: Audiophil skrev: På noen kameraer kan du stille dette, usikker på i ditt tilfelle. Men lukkertiden vil stilles kortere om du øker isoverdig, bruker blitz osv... 5345343[/snapback] så vist jeg setter iso på 400 og bruker blitz så vil jeg muligens få klarere bilder ? 5345495[/snapback] Med tanke på at vi snakker kompaktkamepra her, så vil nok neppe blitzen hjelpe nevneverdig - det ser ut som om du tar bildene på litt avstand, og blitzen i en P200 når vel neppe mer enn 3-5 meter? Max iso er det eneste du kan gjøre (ser Rivers sier at du ikke kan justere blenderen på P200). Som det har blitt påpekt tidligere i tråden, så er forskjellen mellom blå himmel og overskyet om vinteren enorm. Øynene våre kan kompense mye bedre enn et kamera, så vi kan bli lurt til å tro at det er greie forhold selv om det ikke er det. Det er ikke uvanlig at det blir så mørkt, selv midt på dagen på østlandet, at det blir vanskelig å ta actionbilder med de fleste kompaktkamera. Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 29. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2005 Anew skrev: macaune23 skrev: Audiophil skrev: På noen kameraer kan du stille dette, usikker på i ditt tilfelle. Men lukkertiden vil stilles kortere om du øker isoverdig, bruker blitz osv... 5345343[/snapback] så vist jeg setter iso på 400 og bruker blitz så vil jeg muligens få klarere bilder ? 5345495[/snapback] Med tanke på at vi snakker kompaktkamepra her, så vil nok neppe blitzen hjelpe nevneverdig - det ser ut som om du tar bildene på litt avstand, og blitzen i en P200 når vel neppe mer enn 3-5 meter? Max iso er det eneste du kan gjøre (ser Rivers sier at du ikke kan justere blenderen på P200). Som det har blitt påpekt tidligere i tråden, så er forskjellen mellom blå himmel og overskyet om vinteren enorm. Øynene våre kan kompense mye bedre enn et kamera, så vi kan bli lurt til å tro at det er greie forhold selv om det ikke er det. Det er ikke uvanlig at det blir så mørkt, selv midt på dagen på østlandet, at det blir vanskelig å ta actionbilder med de fleste kompaktkamera. 5347849[/snapback] Okey får satse på at det blir litt bedre når sola kommer fram da. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå