Gå til innhold

Filer som skal vare i 100 år

fondus

Anbefalte innlegg

hei

jeg driver og tar en del bilder med et digitalkamera og lagrer det på hdcd-r. jeg skal jo ha disse bildene til jeg blir gammel og grå, så derfor må jeg være sikker på at det ikke blir "borte".

hvis jeg lagrer dem på en cd, blir ikke filene "borte" eller svekket etter f.eks 50 år vel? må jeg ty til andre løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, en ting er å lage cd-plater som varer i 100 år, en annen ting er om du faktisk har en CD-Spiller som virker om 100år :smile:

Beste måten å oppbevare bilder på er nok å få dem i "papir" format og oppbevare dem på en skånsom måte. Jeg regner med at de fleste har bestemødre eller liknende som har bilder av sine besteforeldre liggende, noe som vel er bevis på at det er en bra måte å oppbevare bilder på.

Lenke til kommentar

Gravér bitmønsteret av bildene på en platinaplate, med et enkelt diagram som forklarer hvordan punktene skal gjøres om til RGB-data igjen. Legg dem i et hull i fjellet i et geologisk stabilt sted i verden. Da holder de sikkert i tusenvis av år. Og tenk så glade arkeologene blir en gang i fremtiden! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-07 11:45, asdfteam skrev:

Gravér bitmønsteret av bildene på en platinaplate, med et enkelt diagram som forklarer hvordan punktene skal gjøres om til RGB-data igjen. Legg dem i et hull i fjellet i et geologisk stabilt sted i verden. Da holder de sikkert i tusenvis av år. Og tenk så glade arkeologene blir en gang i fremtiden! :smile:

Hehe, god idè!! :lol:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 22:03, fondus skrev:

hei

jeg driver og tar en del bilder med et digitalkamera og lagrer det på hdcd-r. jeg skal jo ha disse bildene til jeg blir gammel og grå, så derfor må jeg være sikker på at det ikke blir "borte".

hvis jeg lagrer dem på en cd, blir ikke filene "borte" eller svekket etter f.eks 50 år vel? må jeg ty til andre løsninger?

hmm har tengt på det samme selv... Men jeg har lest av CD-r ikke holder mer en 5-max10år. Så derfor bør du kanskje passe på å brenne dem over på en ny cd iblandt. (dermed slipper du kanskje problemet med at CdD-rom ikke finnes om 100år)

Lenke til kommentar

Du kan jo kjøpe en ekstern disk da.. Når den disken ikke støttes av PC'en din lenger, så er det bare å flytte det over på en ny ekstern disk (eller hva det måtte være som finnes da) Bare husk å ta backup's =) For du skal vel alltid ha en fungerende PC? :wink:

Lenke til kommentar

I en test kom Kodak sine CD-R plater best ut i test. Husker ikke helt hva de het, men tror det var noe Gold eller noe. De holder i mange, mange år. Men om 5-10 år så har vi vel alle byttet til DVD-R (eller noe enda nyere) uansett og har kopiert alt fra våre gamle CD-R over til DVD-R plater (jeg har ingenting på disketter lenger).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 23:28, B|Real skrev:

Hvis du skal ha de i 50 år så kommer du sikkert til å oppdatere de til et filformat som er tilpasset datidens teklologi, og da er vel neppe slike problemer gjellende lenger.

Dette er vel den beste løsningen. Så snart det kommer ett nytt format eller ny teknologi bør du overføre alle gamle data du ønsker å ta vare på.

Kjenner til et tilfelle hvor et kontor pleide å ta sikkerhetskopier over LAN på en helt vanlig 486 med tapestreamer. Dette fungerte kjempegreit helt til streameren tok kvelden - og all backup var kjørt på taper i et format som ikke støttes som standard på nye. Kostet en del kroner å få det tilbakeført til dagens standard....

-Dan-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...