Gå til innhold

Fyrverkeritråden - Diskusjon rundt modifisering, bruk på dyr, oppned-oppskyting og annet tull = WARN


MyBigMouth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke pyroteknikk klasse a og b eller noe?

Mener å huske at det var noen kurs man tok.

 

Skulle melde meg på et kurs nede i Oslo for å kunne få kjøpe materiale til å lage eget fyrverkeri, samt til å håndtere det, men hadde ikke penger til det der og da, og nå har jeg glemt hva det hele var.

 

 

edit: NISS var det (takk nFF)

 

edit2:

 

NISS-kurs

 

Pyroteknikk 1

Pyroteknikk 2

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

er litt feil kurs det er snakk om her. Dette er scene pyro og slikt. Skal du ha lov til å kjøpe de største kl4 batteriene trenger du kl4 serfikat.

 

Serfikatet mener jeg koster 750,- hos svea fireworsk. Og er gratis vist du kjøper en del fyrverkeri.

 

Disse batteriene kan kjøpes hele året, men du må ha div. løyver for å kjøpe de.

 

Med kl4 mener jeg:

 

Felles for denne typen av effektbatteri er at de normalt inneholder mer enn 1000 gram krutt og kan forekomme i større rørdiameter enn vanlige batteri. For den virkelig fyrverkeriinteresserte som ønsker større artikler enn hva en vanlig forbruker kan kjøpe over disk. Slike batterier kan kun selges direkte fra importør og finnes ikke i vanlige fyrverkeriutsalg. For å handle og bruke disse batteriene må man gå et godkjent kurs hos importør.

 

DSB godkjent enkelte sammenstilte effekter i klasse 4 i form av sammensatte effektbatterier med en indre rørdiameter inntil 100 mm og inntil 10 kg NEI totalt for hele batteriet.

 

Disse artiklene er kun tillatt solgt direkte fra importør til sluttbruker. Videre må sluttbruker dessuten ha:

1. Gjennomført og bestått et Klasse IV sikkerhetskurs hos Svea Fyrverkerier AS

2. Inneha grunneierens tillatelse for å skyte fyrverkeri fra adressen

3. Søke om tillatelse til avfyring og få dette godkjent av det lokale brannvesen, samt

4. Informere de lokale politimyndighetene om at oppskytingen skal finne sted før han kan gå til anskaffelse av artiklene.

Lenke til kommentar
noen som vet om det går å kjøpe bare lunte noen plass?

7664454[/snapback]

Du kan jo bare kjøpe noen billige hylere eller noe å ta luntene fra de. Ellers kan du vell bruke gummistrikk. :)

7664508[/snapback]

 

 

han ahr vel mista lunta ! eller noe sånt! så da trenger han ny og har kansje ikke hyler!

Lenke til kommentar
noen som vet om det går å kjøpe bare lunte noen plass?

7664454[/snapback]

Du kan jo bare kjøpe noen billige hylere eller noe å ta luntene fra de. Ellers kan du vell bruke gummistrikk. :)

7664508[/snapback]

 

 

han ahr vel mista lunta ! eller noe sånt! så da trenger han ny og har kansje ikke hyler!

7664542[/snapback]

 

 

 

Lunte er oldschool. Jeg bruker hjemmelagde el tennere, de smeller med en gang... ikke noe sånn vente greier...

Lenke til kommentar
Obs, jeg er 19.

 

Jeg har skrevet inn feil fødselsår.

shit happens. :!:

 

PS. ossen lager du tennerene dine?

jeg bruker ombygde alarmklokker på 4,5 volt.

:p Safety First :p

7665684[/snapback]

 

 

 

fil av sånne små perer fra julepynt uten å skade glødetråden... fyll dem med krutt å trekk lang lunte... 9V batteri.. volla :thumbup:

 

 

Hvorfor endrer du ikke fødselår da?

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Jeg har i all hovedsak brukt lunter fra bakkefyrverkeri til kinaputter og eget fyrverkeri og slikt.

 

Men husker jeg og en kompis skulle bestille lunte fra et eller annet fancy selskap.

Alternativet er jo å lage selv.

 

 

El-tenner er jo så klart også kos.

Tok ledningsdelen fra en evig lang skjøteledning med bryter, kobla den ene delen til et 9 volts batteri og den andre delen til det som skulle sprenges.

 

Så var det bare å legge seg i dekning - for sikkerhetens skyld - og flippe bryteren på på og action! :D

Lenke til kommentar

HEHE, e-mailen skulle egentlig hvert [email protected], men den var opptatt, da foreslo de _92 og jeg bare tok den.

så enkelt er det :!:

 

ska kansje bytte den senere da :hmm:

 

ellers trenger jeg fortsatt hjelp på og få samlet noen fyrverkeri klipp så hvis dere har noe igjen så film det og send det til meg :D

--------------------TheBandit_92@hotmail.com------------------------

 

PS: jeg er allerede igang med filmingen :wee:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

har greid og lage timer i år.

På nyttårsaften satt jeg og bygde om alarmklokker på stuegulvet og vips så hadde jeg en timertenner.

så satte jeg de på 20:35 og rigget til showet i bakhagen.

så samlet jeg familien i hagen kl 20:30 og på det instillte klokkeslettet fyrte fyrverkeriet opp i sekvens og ble gjennomført med suksess.

 

Disse timerene er lette og lage gir en tryggere nyttårsfeiring :thumbup:

Endret av 77Bandit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...