Gå til innhold

Fyrverkeritråden - Diskusjon rundt modifisering, bruk på dyr, oppned-oppskyting og annet tull = WARN

MyBigMouth

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har faktisk opplevd flere skumle situasjoner med bakke fyrverkeri enn med raketter. Den eneste fyrverkeriskaden jeg har fått var også med bakkefyrverkeri! Jeg tror nesten ikke at regjeringen tenker når de innføre forbudet. Det eneste de tenkte var at det var rakettene som forårsaket det. De tenkte ingen andre veier eller andre løsninger :(

Edit: Hvordan var det på Cosmos oppskytningen bigbang123? Var du der? :)

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo det er ikke en så veldig alvorlig skade, men jeg skulle tenne på en kraftig airbomb i 2009+2010 feiringen og det var da det gikk galt. Jeg gikk bort til Airbomben og tente lunten og løp jeg unna selve enkeltskuddet. Jeg sto og ventet på at effekten skulle gå av og så gikk effekten opp i luften. Når effekthylsen hadde nådd maks høyde så begynte den og dale ned igjen. Jeg løp som bare det når jeg skjønte hva som hadde skjedd, men jeg var for sen og Airbomben sprengte kanskje noen meter opp i luften. Jeg fikk selve peonen på meg hvis dere skjønner hva jeg mener... Ja, jeg fikk da denne i hodet og jeg fikk en brannskade på pannen.

Jeg skjønte at jeg burde gå til en lege, men jeg ville ikke det fordi jeg tenkte at jeg ville komme med i statistikken over de skadede og jeg ville ikke miste bakkefyrverkeriet også. Heldigvis er min mor pensjonert sykepleier så jeg gikk til henne for å høre hennes vurdering. Hun stelte såret og la på noen bandasjer og lignende og fikk det til å gro fint igjen :) Det høres kanskje dramatisk ut, men jeg vil si at det kunne blitt mye værre og jeg fikk bare ett brannsår som grodde helt fint igjen, så...

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Når det gjelder pinneraketter, Norge i et nøtteskall.

Pinneraketter er mye mer stabile enn batteri.

Ihvertfall, her i år, som alle andre, går det i mer store og færre batterier enn mindre og mange. Orker ikke å stå hele kvelden å fyre opp..

Lenke til kommentar

Hvis dere fikk velge hva som skule blitt forbudt av pinneraketter eller batteri og enkeltskudd, hva hadde dere valgt og hvorfor, ville dere lagt mest vekt på antall skader eller hva som er gøyest/gir best show?

Jeg ville hvertfall valgt å beholde batteriene og enkeltskuddene, synes det finnes mye mer variert innenfor dette segmentet enn pinneraketter :)

Lenke til kommentar

Ja. Typisk sosialist-politikk med forbud og mindre frihet under ansvar. Tror dessverre ikke vi får se rakettene på det norske markedet igjen.

Jeg har også hatt gode erfaringer med raketter. De har generelt god byggekvalitet, detonerer gjerne på et sted mellom 30-100 meter, altså godt unna mennesker og dyr. Samtidig har jeg aldri hatt en rakett som har gått av på bakken, men opplevd at flere airbombs har eksplodert nettopp på bakken.

Kanskje det kunne gått an å få til en ordning der man fikk en form for "opplæring" og dermed godkjenning til å sende opp raketter?

jeg synes allikevel at det har kommet en del gode alternativer til rakettene, jeg tenker da på 35 monster og andre store airbombs.

Lenke til kommentar

35 monster er jo ett bra alternativ selv om jeg gjerne savner stigehøyde og svisj lyden ;) Men det har kommet mange bra alternativer ja. Man kan jo få opplæring i form av ett kl 4 kurs eller ett IV kurs, men jeg har ingen anelse om det koster noe eller noe slikt. Det er lite trolig at vi vil få igjen rakettene, men vi kan kanskje få igjen litt bedre priser på fyrverkeri, men da må noen gidde å engasjere seg i dette. Hvis nattehimmelen over Norge blir nærmest tom for fyrverkeri etter rakett forbudet så tror jeg også at enkelte politikere kan stramme inn litt. Hva de finner på vet jeg ikke, men jeg tror at de kommer til å gjøre noe.

Lenke til kommentar

Min favoritt når det gjelder store airbombs er vell 35 monster fra svea og hot shot fra Engelsrud. Når det gjelder små så er jeg noe mere usikker, men jeg syntes at Engelsrud sine airbomb er herlige! One shot fra Power star er også en favoritt, men problemet der er at jeg ikke vet hva slags versjon de kommer i 2012. Fjordårets versjon var super og jeg håper på at de ikke forandrer noe på denne! :)

Men du Ebert! Er New Yorker en airbomb? Jeg syntes og huske at det er en fontene jeg...

Lenke til kommentar

Min favoritt når det gjelder store airbombs er vell 35 monster fra svea og hot shot fra Engelsrud. Når det gjelder små så er jeg noe mere usikker, men jeg syntes at Engelsrud sine airbomb er herlige! One shot fra Power star er også en favoritt, men problemet der er at jeg ikke vet hva slags versjon de kommer i 2012. Fjordårets versjon var super og jeg håper på at de ikke forandrer noe på denne! :)

Men du Ebert! Er New Yorker en airbomb? Jeg syntes og huske at det er en fontene jeg...

Korrekt. En ganske fin fontene. Fikk den med på kjøpet, men pleier egentlig aldri å ha fontener :)

Lenke til kommentar

Jeg pleier alltid å kjøpe en familiepakke med nesten bare fontener ellers så får jeg tak i en del fontener når jeg kjøper big bang o.l. Jeg syntes at fontener er greit å ha siden de har ganske vakre fargekombinasjoner. Fontener er også fint å bruke mellom alt småtteriet du fyrer opp for å få litt variasjon :)

Lenke til kommentar

Sant nok :)

Det er viktig med litt variasjon.

Jeg sitter akkurat nå å blar gjennom fjorårets fyrverkeriannonser. Det blir vel svært få endringer i år. Det blir vel noen nyheter samtidig som prisen øker noe. jeg ser at G-Max i Oslo hadde noen rimelig gode tilbud på mye Nova/Svea-fyrverkeri.

Lenke til kommentar

Du må huske på at fyrverkerireklamen til Svea kommer ut på nettsiden demmes i morgen eller i over i morgen. Da kan du jo se hvor store prisendringer det blir i år. Jeg har bla hørt at Bomb Festival skal øke fra 500 kr til 600 kr og at svea har kommet med en del nyheter. Blant annet ett batteri som heter tsar bomb. Svea har også byttet ut apsolute mixen med Super mix som dere sikkert vet.

Jeg gleder meg sannelig til å se den nye avisen så får vi håpe på at europris fyrverkerireklamen blir lagt ut litt tidligere her i år. Det var vell Rub1n som la ut europris reklamen i fjor selv om jeg har en anelse om at han tok den fra norsk fyrverkeriforum ;)

Lenke til kommentar

Du må huske på at fyrverkerireklamen til Svea kommer ut på nettsiden demmes i morgen eller i over i morgen. Da kan du jo se hvor store prisendringer det blir i år. Jeg har bla hørt at Bomb Festival skal øke fra 500 kr til 600 kr og at svea har kommet med en del nyheter. Blant annet ett batteri som heter tsar bomb. Svea har også byttet ut apsolute mixen med Super mix som dere sikkert vet.

Jeg gleder meg sannelig til å se den nye avisen så får vi håpe på at europris fyrverkerireklamen blir lagt ut litt tidligere her i år. Det var vell Rub1n som la ut europris reklamen i fjor selv om jeg har en anelse om at han tok den fra norsk fyrverkeriforum ;)

Neida, fant den ikke der nei, fikk den tilsendt over mail direkte fra europris :) Funker ofte å sende en mail til diverse butikker som skal selge fyrverkeri å spør om man kan få vite diverse priser og slikt, jeg var vel egentlig bare heldig som fikk tilsendt selve brosjyren :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...