Gå til innhold

Fyrverkeritråden - Diskusjon rundt modifisering, bruk på dyr, oppned-oppskyting og annet tull = WARN


MyBigMouth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo jeg liker småtteri, men når du trolig kommer til å få over 1000 lunter å tenne på nyttårsaften så kan det bli i det meste laget for meg. Jeg syntes forresten at det er på tide at det skal bli litt mere aktivitet i denne tråden... Jeg vil ikke at denne tråden skal dø ut slik som svea sitt forum gjorde!

Lenke til kommentar

Jo jeg liker småtteri, men når du trolig kommer til å få over 1000 lunter å tenne på nyttårsaften så kan det bli i det meste laget for meg. Jeg syntes forresten at det er på tide at det skal bli litt mere aktivitet i denne tråden... Jeg vil ikke at denne tråden skal dø ut slik som svea sitt forum gjorde!

 

Da får jeg bidra til litt aktivitet!

 

Ser frem til nyttårsaften. Første sesong som 18 åring med billappen. Endelig kan jeg kjøpe fyrverkeri selv :)

 

Gleder meg helt vilt!

Lenke til kommentar

Det er mulig at det kan bli en forandring, men det er en liten sannsynlighet akkurat nå. Hvis pinneraketter blir lovelig igjen i Norge så blir nok prisene redusert til der de var for ca 4 år siden. Det hadde vært herlig, ja, men det er lite trolig. Noen må i så fall ta det opp i stortinget og jeg tror ikke at noen gidder det før det enten kommer en skikkelig fyrverkeri entusiast inn i ledelsen på stortinget eller noen gidder å demonstrere mot loven.

Lenke til kommentar

Det har kommet en del uforutsette utgifter i det siste og dermed så blir det bare handling for 5187 kr i år :( Det blir vell en del hjemmelagd også selv om jeg hat mistet interessen med dette gjennom årene. Har du laget en handleliste, Ebert? :)

 

Vel, jeg har ikke noen bestemt liste ennå. Budsjettet mitt er ikke så stort, men jeg prøver å finne de beste tilbudene. Regner med å bruke rundt 1000 kr i år.

 

jeg har egentlig aldri vært så opptatt av merke, men kunne tenke meg å gi Spectra fyrverkeri en sjanse i år :D

Lenke til kommentar

Det hadde vært flott å få rakettene tilbake. Jeg tviler imidlertidig på at det skjer, fordi skadene gikk betraktelig ned etter at forbudet kom. Samtidig er alkohol og raketter en dårlig kombinasjon. Synd for oss som er entusiaster :(

Endret av Ebert
Lenke til kommentar

Vel, jeg har ikke noen bestemt liste ennå. Budsjettet mitt er ikke så stort, men jeg prøver å finne de beste tilbudene. Regner med å bruke rundt 1000 kr i år.

 

jeg har egentlig aldri vært så opptatt av merke, men kunne tenke meg å gi Spectra fyrverkeri en sjanse i år :D

Hva slags fyrverkeri liker du da? Går det i små eller store batterier, enkeltskudd, fontener eller masse småtteri? Kanskje jeg kan gi deg noen anbefalinger og tips til gode fyrverkerikjøp :D

Lenke til kommentar

Litt rart egentlig. Fysikken til raketter sier meg at den skal være mye mer stabil enn et batteri. Styrepinnen er med på å stabilisere raketten oppover, mens batterier avfyrer skudd etter skudd på bakken sannsynligvis nær hus og folk. Eneste jeg kan komme på er om raketten sprenger der den står, som isåfall skjer på grunn av noen store feil i produksjonen, men hos et batteri er sjansen like stor ganger antall skudd for at dette skal skje. At det var noe færre skader før har nok mye mer med bruken av rakettene å gjøre. I tillegg er bruk av vernebriller hvis du står nærme, produksjonsfeil, tabber i oppfyring av fyrverkeri, og selvfølgelig uvettig bruk og "leking" med fyrverkeriet det som fører til skader.

 

Får håpe de begynner å selge raketter igjen, og at flere reiser over til Sverige for å kjøpe. Håper også at noen klarer å presse prisene ned på fyrverkeri som har skutt i været de siste årene (rundt tiden raketter ble fjernet).

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke at det er rakettene som har forårsaket at skadeomfanget har gått ned, men det er mere det at folk ikke gidder å fyre opp når rakettene har forsvunnet. Det er en mye større fare det innebærer når det gjelder ett batteri eller så vell ett enkeltskudd. Grunnen til dette er som mangt. En grunn er bla at når ett batteri velter så er det kanskje 50 skudd du får mot det og som slenger over alt. Hvis dette skulle inntreffe så er det en stor risiko for at noen i publikum skal treffes av ett eller flere skudd.

 

En annen ting er at risikoen for at man skal få eventuelt nedfall fra fyrverkeriet i øynene er mye større når det gjelder batterier. Jeg tror ikke at det er mange som overholder sikkerhetsradiusen på batterier og dermed så kan de få noe i øynene på grunn av at de står rett over selve fyrverkeriet. Når det gjelder raketter så kan man sikte seg inn over ett sted hvor det ikke er folk. F eks over ett jorde, skog eller noe sånt. Dette er helt klart vanskelig i ett nabolag, men man kan i hvert fall sikte slik at det ikke er så stor risiko for at nedfall skal treffe mennesker. Som diskus123 så over meg flyr også skuddene fra ett batteri eller airbomb ukontrollerte. Jeg har selv opplevd noen skumle situasjoner når det gjelder dette.

 

Jeg tror at også mange som har fyrt opp en del fyrverkeri har opplevd feilproduksjoner. Da mener jeg at det faktisk kan være en vesentlig større risiko å ha en feilproduksjon på bakkefyrverkeri enn på raketter. Kjente feilproduksjoner på bakke fyrverkeri er at skuddene eksploderer inn i røret. Dette kan antenne flere skudd og det kan dermed bli en kraftig eksplosjon. Hvis da tilskuere stå litt nærme så kan de bli rammet av dette. På en rakett så er det er kjent ting at folk som ikke leser bruksanvisningen stikker pinnen ned i jord o.l. Dette kan gjøre at raketten ikke letter og dermed eksploderer på bakken. Da tror jeg at folk har mye bedre tid enn på bakkefyrverkeri til å komme seg vekk for på raketten så ser du at rakett motoren er i gang og at den ikke letter. Det gjør du ikke på bakkefyrverkeri...

 

En annen kjent feilproduksjon er at fyrverkeriet går opp i luften og detter ned på bakken igjen før effekthylsen sprenger. Dette er farligere ved f eks en airbomb enn en rakett på grunn av stigehøyden. Ett enkeltskudd faller kanskje ned på bakken igjen på ca 4 sekunder. En rakett bruker mye lengere tid på å gå ned og du har tid til å forflytte deg vekk fra stedet. Grunnen til at antall skader gikk så dramatisk ned når rakettene ble fjernet er på grunn av at folk ikke lengere gidder å fyre opp fyrverkeri fordi de anser det som kjedelig. Dermed blir det mindre skader... Jeg tror at staten kan gjøre noe annet enn å forby pinneraketter! Strengere regelverk, bedre offentlig show, strammere alkoholregler osv kunne ha bidratt til at skade antallet gikk like mye ned enn når pinnerakettene ble fjernet. Da kan i hvert fall vi entusiaster fått billigere fyrverkeri og ikke minst rakettene våre tilbake! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...