Gå til innhold

Fyrverkeritråden - Diskusjon rundt modifisering, bruk på dyr, oppned-oppskyting og annet tull = WARN


MyBigMouth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har butikker i det hele tatt lov til å selge fyrverkeri i dag?

Jeg mener jeg har hørt at det bare er lov å selge 29. og 30.!

7613027[/snapback]

 

fant dette: gjelder vel kun for vest agder dette. men prøver å finne noe mer generelt for hele landet. *søke litt mer rundt*

 

Åpningstider nyttårsaften – salg av fyrverkeri

 

Fylkesmannen har fattet vedtak om ikke å gi dispensasjon til å holde åpent nyttårsaften 2006 for salg av fyrverkeri. Avgjørelsen bygger bl.a på brev fra Kultur-og Kirkedepartementet av 21.11.06. Videre har kommunene i Agderfylkene i år gått inn for en begrensning av salg av fyrverkeri til 29.-31. desember.

 

 

 

Søndager er å regne som helligdager, og alle faste utsalgssteder skal da i utgangspunktet holde stengt. Fylkesmannen har behandlet en søknad fra Festival Fyrverkeri AS på vegne av flere utsalgssteder om å ha åpent for salg av fyrverkeri på nyttårsaften som i år faller på en søndag. Fylkesmannen har avslått søknaden. Bestemmelser om åpningstider på helligdager reguleres av Lov om helligdager og helligdagsfred. I brev av 21.11.06 har Kultur-og Kirkedepartementet uttalt seg til Fylkesmannen i Oslo og Akershus i forbindelse med søndagsåpent for salg av fyrverkeri, og uttaler bl.a:

 

” Siden Barne-og familiedepartementet hadde ansvaret for åpningstidsbestemmelsene har salgsrestriksjonene på hverdager blitt opphevet. Dette innebærer at fyrverkeri i prinsippet kan selges frem til lørdag 30. desember kl.24.00. Opphevelsen av restriksjonene på hverdager, vil i seg selv kunne redusere behovet for å handle på helligdager.”

 

I vest-Agder har de fleste kommunene videre gått inn for kun å tillate salg av fyrverkeri i tidsrommet 29.-31. desember. Tidligere år har det vært tillatt å selge fyrverkeri hele romjulen. Bakgrunnen for begrensningen var bl.a en oppfordring fra Politimesteren i Agder til samtlige kommuner om å begrense antall salgsdager, med tanke på å redusere ulovlig bruk av fyrverkeri.

 

Fylkesmannen har ved sin avgjørelse vektlagt de ovennevnte hensyn, og har også sett hen til uttalelse fra arbeidstakerorganisasjonen Handel og Kontor, som var imot at det ble gitt dispensasjon.

 

Noen utsalgssteder kan etter loven ha søndagsåpnet, disse vil også kunne ha åpent på nyttårsaften.

 

Det er Kultur-og Kirkedepartementet som behandler klager etter lov om helligdagsfred.

 

Fylkesmannens vedtak av 5.12.06

 

Edit: ser at de selger med loven på sin side i min kommue. Så det er forkjeller fra fylke og kommuner.

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Ser ikke ut til å være noe håp igjen for meg nå :(

Mekk har ikke åpent, Mix selger ikke fyrverkeri i dag og Europris tror jeg ikke

engang solgte fyrverkeri her :(

Vi hadde en hagebutikk her men den er nedlagt tror jeg og ellers ingen andre butikker jeg kommer på som selger fyrverkeri her.

Men jeg skal spørre om bestefaren min har kjøpt noe, det pleier han alltid å gjøre, og vi skal være hos han i kveld også så kanskje det er et lite håp alikevell :)

Lenke til kommentar
Ser ikke ut til å være noe håp igjen for meg nå :(

Mekk har ikke åpent, Mix selger ikke fyrverkeri i dag og Europris tror jeg ikke

engang solgte fyrverkeri her :(

Vi hadde en hagebutikk her men den er nedlagt tror jeg og ellers ingen andre butikker jeg kommer på som selger fyrverkeri her.

Men jeg skal spørre om bestefaren min har kjøpt noe, det pleier han alltid å gjøre, og vi skal være hos han i kveld også så kanskje det er et lite håp alikevell :)

7613181[/snapback]

 

Åpent på karmøy... langt å kjøre kanskje... :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...