Gå til innhold

Fyrverkeritråden - Diskusjon rundt modifisering, bruk på dyr, oppned-oppskyting og annet tull = WARN

MyBigMouth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+412

hørte nettopp på nyhetene at rakkettsalg er redusert i år og skadevesnet vil at vi skal bare få lov til å feire nyttår med fyrverkeri som kan brukes fast på bakken.

men likevel ser jeg at mange har kjøpt det, og det er jo fint. her i byen min har de fleste butikkene sluttet å selge fyrverkeri, og det blir vansklig å kjøpe i noen byer, men det blir jo ikke nyttår uten litt gnister :D

Lenke til kommentar
Kjøpte to batterier på Eurorpris til 29.90,- i går, noen som har noen erfaringer med de?

Fyren som jeg kjøpte med sa de skulle være veldig bra i forhold til prisen..

Eg har 6 av dei... Dei skal vist vere ganske bra :D

Ja, la oss håpe det :dribble: Lurer på å kjøpe noen vanlige raketter siden det antagelig vis er siste året vi får kose oss med det :cry:

Lenke til kommentar

Ein artikkel som eg fant på nrk.no:

- Barn har ikke de samme forutsetninger som voksne for å håndtere fyrverkeri på forsvarlig måte. Selv om fyrverkeri inneholder relativt små mengder eksplosiver, er det mer enn nok til å gi livsvarige skader, sier avdelingsleder Siri Hagehaugen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Hun mener det er uforsvarlig å gi barn fyrverkeri og det er også forbudt å overlate fyrverkeri til mindreårige.

- Derfor skal det være voksne personer som tar seg av oppskytingen, mens barn og ungdom kan nyte det på betryggende avstand, oppfordrer hun.

Halvparten av de skadde under 18

I forbindelse med nyttårsfeiringen 2006/2007 ble 128 personer skadet av fyrverkeri.

De fleste skader skyldes feil bruk av fyrverkeri, og verst går det utover øyne, hender og ansikt.

To av tre skadde er menn, og nesten halvparten av de skadde var under 18 år. I tillegg til personskader var det 23 branner og branntilløp, viser statistikk fra DSB.

Aldersgrensen for å kjøpe og bruke fyrverkeri i klasse 1b (stjerneskudd og tilsvarende) er 16 år. For alt annet fyrverkeri er aldersgrensen 18 år.

Til alle dere som ikkje er 18! Dere er med på å sette ein stopper for fyrverkerisalget her i landet, eg er meir eller mindre sjokka over korleis dere bruker det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412
Ein artikkel som eg fant på nrk.no:

- Barn har ikke de samme forutsetninger som voksne for å håndtere fyrverkeri på forsvarlig måte. Selv om fyrverkeri inneholder relativt små mengder eksplosiver, er det mer enn nok til å gi livsvarige skader, sier avdelingsleder Siri Hagehaugen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Hun mener det er uforsvarlig å gi barn fyrverkeri og det er også forbudt å overlate fyrverkeri til mindreårige.

- Derfor skal det være voksne personer som tar seg av oppskytingen, mens barn og ungdom kan nyte det på betryggende avstand, oppfordrer hun.

Halvparten av de skadde under 18

I forbindelse med nyttårsfeiringen 2006/2007 ble 128 personer skadet av fyrverkeri.

De fleste skader skyldes feil bruk av fyrverkeri, og verst går det utover øyne, hender og ansikt.

To av tre skadde er menn, og nesten halvparten av de skadde var under 18 år. I tillegg til personskader var det 23 branner og branntilløp, viser statistikk fra DSB.

Aldersgrensen for å kjøpe og bruke fyrverkeri i klasse 1b (stjerneskudd og tilsvarende) er 16 år. For alt annet fyrverkeri er aldersgrensen 18 år.

Til alle dere som ikkje er 18! Dere er med på å sette ein stopper for fyrverkerisalget her i landet, eg er meir eller mindre sjokka over korleis dere bruker det.

Man burde sette stopper for foreldrene som kjøper fyrverkeri for mindreårige barna sine som ikke har peil på hvordan man skal bruke fyrverkeri. Det vil føre til harde skader i kroppen, øyenskader, hørsel skader eller ikke minst livstruende, isåfall vær forsiktig.

Lenke til kommentar

Alt for mange under 18 som får foreldre til å kjøpe for seg og blir stående alene med gjevnaldrene og skyte opp. Da skal det selvfølgelig eksprimenteres og briefes, og sjekke hvem som kan gjøre de farligste tingene.

Anyway. Har smellt opp litt Chilli nå. Er overrasket over kvaliteten på de. 2 kr stk som jeg betalte er jo et enormt kupp i mine øyne.

Disse anbefales ! Selv til 12 kr pakken.

Lenke til kommentar
[

bra stuff, skal du fyre opp alt ved midnatt ?

Nei. Skal nok fyres regelmessig utover kvelden ;)

Men lurer litt på hva som bør kjøres som en slags "finale" rundt midnatt?

Vurderer 3 eller 4, 25 skudds batteri, sammen med et Star Track batteri. Kunne det gitt god effekt fra seg ?

Har dere planlagt noe "finaler" ?

Lenke til kommentar

Jeg og fattern har vært ute å handlet i dag, og da kapret vi dette:

2 stk Dovre rakettpakker fra Cosmos verdi 600 kr, betalte 300 kr pga ta 2 betal for 1 :)

1 stk Star Track 100 kr

5 Multi Power 150kr

Div. Stjerneskudd 60 kr

SUM: 610 kr, for noe som var verdt 910 kr :)

Kjøpte Dovre pakkene på ICA MAXI i Åsane, og resten på Europris. Er meget godt fornøyd ;) Skulle gjerne hatt noe smått også, men fattern syns det er noe herk og tar lang tid. Er spent på Dovre-pakkene, det er hele 20 raketter tilsammen i begge pakkene :) Noen som har prøvd en Dovre rakettpakke før?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...