codename_p Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 I en tid da gamle buss-teknologier som PCI, ATA og SCSI går over til serieteknologi kan det være interessant å kaste et blikk bakover. Codename Paragon ser nærmere på den velutprøvde seriekommunikasjonsteknologien telegrafi, som stadig overrasker med fart og livskraft. Les mer Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Veldig interresant å lese dette Bra artikkel ! Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Trodde det norske sjøforsvaret hadde sluttet med morse, jeg lærte hvertfall ikke det på sambandsskolen Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Meget god artikkel! Men ang. inspector morse serien... når foregår denne morsekoden? I musikken? Jeg har samtlige inspector morse episoder og det eneste jeg har kunne finne som ligner på morsekodet er begynnelsen av musikktemaet. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Flott artikkel. Jeg har selv som radioamatør igjennom mange år brukt telegrafi som kommunikasjon, så det var interessant å friske opp gamle kunnskaper. Fullt mulig å jamme, fordi signalene blir sendt på kortbølge. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Meget fin og godt formulert artikkel. Tommelen opp. Lenke til kommentar
gotark Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Når du snakker om morse i musikk. Jeg mener tydlig å høre noe morsekodeaktig mot slutten på sangen "My Immortal" til Evanesence. Kan noen har bekrefte/avkrefte dette? Eventuelt tyde? Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Det er vel ikke umulig å jamme morse. Det er bare ikke et veldig prioritert område. En kan jo fint støye ned en morsekanal med tilfeldig morsekode. Trenger ikke spesialutstyr en gang, bare en overflødig menig (smør på flesk?) og en radio med CW mode. Jamme ut MRR derimot er en utfordring. Klarte å jamme ut en 0.5W kanal med 10W i veldig urealistiske possisjoner, men det var seff uten frekvenshopping. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Meget interessant artikkel! Fikk et noe annet syn på morsemeldinger og teknikk nå ja. Codename Paragon: Skal du fortsette disse i en serie? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Interessant artikkel, innføre morsekode på mobiltelefoner er jo en artig tanke. Lenke til kommentar
butare Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 For en gammel telegrafist var jo dette en interessant artikkel. Kan bekrefte fortreffeligheten av morse under dårlige radioforhold. Det utdannes ikke sivile telegrafister lengre. Tror også at forsvaret har mer eller midre sluttet med det også. Noen som kan rette på meg der? Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 For en gammel telegrafist var jo dette en interessant artikkel. Kan bekrefte fortreffeligheten av morse under dårlige radioforhold. Det utdannes ikke sivile telegrafister lengre. Tror også at forsvaret har mer eller midre sluttet med det også. Noen som kan rette på meg der? 5346762[/snapback] Det læres opp i moreskode, men kun for de som skal være signalører ombord på fartøyene. de bruker bare lampe. Overgangen fra å høre lyden til å se en lampe blinke er vanskelig begge veier. Gamle gnister sliter gjerne med overgangen, siden de er vant til å høre det som "musikk". Forsvaret benytter fortsatt HF, men da Baudot Code som er digitalt. Det høres nesten ut som et vanlig gammeldags modem over radioen, og man bruker maskiner til å kode og dekode. Det mest brukte morsesignalet i dag er vel antakelig SMS-lyden på nokia telefoner? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 -- . --. . - / -... .-. .- / .- .-. - .. -.- -.- . .-.. -....- -....- ..-....- -....- / / -.-. --- -.. . -. .- -- . / .--. .- .-. .- --. --- -. .-....- .-....- .-....- / ... --- -- / --. .- -- -- . .-.. / ... .--. . .. -.. . .-. / ...- .- .-. / .--- . --. / . -. / --. .- -. --. / .-. .. -- . .-.. .. --. / --. --- -.. / .. / -- --- .-. ... . / -....- .-....- -....- .-....- ... -.- .-. .. ..-. - . .-.. .. --. / ...- . .-.. / .--.- / -- . .-. -.- . -....- .-....- .-....- -....- / -....- .-....- -....- .-....- -....- -....- ..-....- -....- / / -- . -. / -. .--.- / . .-. / .--- . --. / .... . .-.. .-.. . .-. / .-. ..- ... - . -. .-....- .-....- .-....- / Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) -- . --. . - / -... .-. .- / .- .-. - .. -.- -.- . .-.. -....- -....- ..-....- -....- / / -.-. --- -.. . -. .- -- . / .--. .- .-. .- --. --- -. .-....- .-....- .-....- / ... --- -- / --. .- -- -- . .-.. / ... .--. . .. -.. . .-. / ...- .- .-. / .--- . --. / . -. / --. .- -. --. / .-. .. -- . .-.. .. --. / --. --- -.. / .. / -- --- .-. ... . / -....- .-....- -....- .-....- ... -.- .-. .. ..-. - . .-.. .. --. / ...- . .-.. / .--.- / -- . .-. -.- . -....- .-....- .-....- -....- / -....- .-....- -....- .-....- -....- -....- ..-....- -....- / / -- . -. / -. .--.- / . .-. / .--- . --. / .... . .-.. .-.. . .-. / .-. ..- ... - . -. .-....- .-....- .-....- / 5346888[/snapback] Gammal gnist, eller bare script-kiddie som har funnet en translator på nettet? :-P Oversatt: "Meget bra artikkel. Codename paragon som gammel speider var jeg en gang rimelig god i morse -skriftelig vel merke men n er jeg heller rusten" Endret 28. desember 2005 av Stratos Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 He he Som jeg skriver er jeg rusten, var svært usikker på tegnsetningen blant annet. Hvis oversetningen din stemmer ser jeg at jeg har bomma på tegnsetningen ja, men du har glømt to å'er Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Flere som bruker morse-koder i dagens samfunn. En av de er bandet Dream Theater som la inn en nugget i en av sangene sine ("In the name of God" fra albumet "Train of Thought") og laget en konkurranse av det. Finn den skjulte skatten og velg mellom en bit av Mike Portnoys skjegg eller hans undertøy eller bare berømmelse. hehe Flotte premier som overgår julekonkurransene. Les mer om det her på Dream Theaters norske fanclub sitt forum. http://www.dtnorway.com/phpBB/viewtopic.php?t=1686 Sitat fra en kompis av meg fra DTNorway tråden: "Jøss! Har bare en kommentar: ÅSSEN I HULESTE KOMMER DE PÅ SÅNT? Tømmer støvsugerposen på gølvet og bøyer meg i ekstra mye støv." Lenke til kommentar
krisealv Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Huska ej satt å tyda morsekode i manualen til red alert:) kvar side hadde f.eks ei linje med morse, og somme sider var skrive fullstendig i morse. Hadde våre stilig å implimentert morse i moderne forbuksteknologi då, telefon med under 10 tasta f.eks, kun navigering i menya og en morse-input knapp :!: Eller ka med en tablet-pc eller pda med en dedikert morsew input knapp for kjapp input, telefonen hadde i allefall vore dritartig:) Kanskje litt lenger enn ei uke å bli vant med den når du gar rett frå nokia, men dog... Lenke til kommentar
skyline Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 (endret) Morsom artikkel! Intresant å lese den! ADIS Lampene ble flittigt brukt under øveleser i min tid i Sjøforsvaret 2003/2004. Vi hadde en egen signal mann ombord(Minesveiper) som hadde opplæring i bruk av morse. Som de fleste hvet er jo også SMS en gammel teknologi. SMS = Smoke Message System :!: Endret 29. desember 2005 av skyline Lenke til kommentar
StianK Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Siden det er jul og allt tillater jeg meg og posten en artig liten video her: SMS vs morse Lenke til kommentar
pluto9 Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Nokia telefoner sender sms og connecting people i morse.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå