Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Portscans

Anbefalte innlegg

Hehehehehehehe

Morro post =)

Men siden så og si det som er verdt å nevne er nevnt, så skal jeg bare legge til at mesteparten av tiden er det worms og lignende som "scanner" etter plasser å infisere. Ikke bestandig man ser port-aktivitet som virkelig er ondsinnet, og med vilje.

For de som får masse rare port-connections. Dere kan kanskje ha dynamisk ip, slik at de som hadde ip'en før gjerne kan ha hatt applikasjoner lyttende til de portene. Disse vil da prøve å nå "dere".

Nok en gang.. morro post =)

-Dante

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-07 00:40, THX 1138 skrev:

Hmm, det siste spørsmålet fikk meg til å tenke på en artikkel i IT-Avisen eller noe slikt, der et eller annet it-sikkerhetsselskap (Norman, tror jeg) ble politianmeldt av et universitet for (så vidt jeg kan huske) portscanning. Det ble en rettssak, og utfallet ble i it-sikkerhetsselskapets favør. I dommen het det at portscanning måtte regnes som å "undersøke hvilke tjenester serveren tilbyr", eller noe liknende.

Selv om jeg husker dette noe vagt, er jeg temmelig sikker på at hovedtrekkene er riktige, og i hvert fall den siste setningen. Noen som kan bekrefte/korrigere dette?

Jupp

http://folk.uio.no/tskogest/jus/norman.dom.html <- fra høyesterett http://folk.uio.no/tskogest/jus/norman.dom.txt <- fra lagmannesrett. Som du ser så ble de først funnet skyldige i lagmannsretten, så frikjent i høyesterett.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-07 01:07, pellemann skrev:

ifølge telenor sine avtalevilkår er det ikke tillat å bruke bredbåndsforbndelsen til å snoke eller andre forsøk på å bryte datasikkerheten, eller unødvendig å forstyrre datatrafikken. dette tolker jeg som at det er ulovlig. samme punktene finnes i avtalevilkår til leverandører også utenfor norske grenser

Niks. Du kan ikke regne med at siden en ISP ikke aksepterer noe, så er det straffbart. F.eks så er det endel ISP'er som har et forbud mot at kundene kan sette opp servere, men det betyr ikke at det har en strafferammme. Det eneste ISP'en kan gjøre, er å terminere kunderforholdet.

Lenke til kommentar

Quote:

sumptrollet skrev (2002-09-09 03:44):

Niks. Du kan ikke regne med at siden en ISP ikke aksepterer noe, så er det straffbart. F.eks så er det endel ISP'er som har et forbud mot at kundene kan sette opp servere, men det betyr ikke at det har en strafferammme. Det eneste ISP'en kan gjøre, er å terminere kunderforholdet.

Men det er jo genialt! Hvis man har abb. hos telenor men vil ha NGT, men er låst i telenors bindings tid så er det jo bare å gjøre masse som telenor ikke akksepterer, og da vil du miste abb. :wink:;)

Lenke til kommentar

Heisan!

Jeg bruker også brannmur (ZA Pro) og var plaget av div. portscannere....det jeg gjorde (og gjør fortsatt er å slette alle cookie`ne etter hver gang jeg er ferdig med maskinen (les skrur av)

Dette så ut til å løse mitt problem (!);)

+ div konfigureringer av brannmuren :wink:

Lenke til kommentar

sånn som jeg har forstått dette, er det lov å portscanne bare for å se.

det kan vel sammenlignes med at noen kjenner på døra di når du er borte, hvis den er åpen, og de går inn, DA er det innbrudd, og dermed ulovlig. ellers er det bare for "educational purposes" eller hva? de fleste hackere har bare "kjent etter" og funnet en luke i døra, ikke alle går inn :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...