Gå til innhold

Klippe ut et menneske helt perfekt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg sliter med å klippe ut mennesker helt perfekt i Photoshop. Som dere kan se her; Utklipt mann

Så er mannen klippet ut helt perfekt og lagt over en farget bakgrunn. Kan noen hvis meg i bilder hvordan jeg klipper ut en person så perfekt?

Takk på forhånd

mvh. Dynamic

5343244[/snapback]

Gadd ikke laste ned fila, men ser den linka til Harald Bjellvåg. Viser ikke nettop han hvordan man gjør det du spør om? :hmm:

Lenke til kommentar

Nei, han viser hvordan man gjør noen skalla. Så kan du se at personen han fikser på er klippet ut og lagt over en farget layer.

Jeg lurer på hvordan man klipper ut slik han har gjort, for det er helt perfekt. Man kan se at til og med hårstråene er med. Hvordan gjør jeg dette? Hvordan får jeg det så perfekt?

Lenke til kommentar

Bruker bare å bruke "lasso" rundt bildet (litt ifra) "select inverse" fjerner alt, så bruker jeg "Erase-tool" til å fjerne alt utenom det jeg vil ha av bildet... Fikser det med å bruke litt "dodge" / "burn" / "blur" for å få kantene litt mer lik bakgrunnen jeg skal bruke...

Lenke til kommentar

Jeg har med stort hell fått det til med Extract under filter i PS. (Ikke så mange som vet om) Farg personen i kanten som du ville gjort med lasso tool, fyll personen med malingspann å klikk ok. Nå vil PS automatisk klippe ut personen. Noen ganger funker dette ok, noen ganger ikke SÅ bra, kommer litt an på bakgrunnen. Give it a try!

Endret av paalwa
Lenke til kommentar

Den eneste "sikre" måten å gjøre det på er å zooooooome inn og sake, men sikkert klippe personen eller objektet ut, enten via eraser, quickmask, layer mask etc... Det fins selvsagt metoder som gjør jobben lettere, men filtermetoder og slikt er ikke alltid idiotsikre. Programmer vet som kjent ikke hva du vil gjøre, de bare adlyder kommandoer så godt de kan. Dette varierer sterkt fra bilde til bilde.

Det enkleste er kanskje en kombinasjon, avhengig av hva slags bilde man skal klippe i.

Lenke til kommentar

Hvis det er noenlunde enkle objekter pleier jeg å bruke Pen/Path, som gjøres om til selection før jeg klippet ut til ny layer.

Ellers pleier jeg å grovmaske med lasso el.l, flytte til nytt layer, og så bruke diverse verktøy for å maske ut. Det er ofte mye lettere å bruke Magic Wand f.eks. hvis det er minimalt med rot rundt det du skal klippe ut.

Layer mask er også veldig nyttig når man visker ut manuelt, helst med trykkfølsom penn. Da bytter man bare mellom svart og hvit farge på masken for å viske fram eller vekk. Med eraser har man bare enveis sletting.

Extract kan nok virke bra på hoder og personer, men fungerer dårlig på ting som trær og busker synes jeg. Men nå er det lenge siden jeg har brukt det, så kanskje den har blitt forbedret i CS2?

Lenke til kommentar
Jeg har med stort hell fått det til med Extract under filter i PS. (Ikke så mange som vet om) Farg personen i kanten som du ville gjort med lasso tool, fyll personen med malingspann å klikk ok. Nå vil PS automatisk klippe ut personen. Noen ganger funker dette ok, noen ganger ikke SÅ bra, kommer litt an på bakgrunnen. Give it a try!

5344618[/snapback]

Sjå siste episode av Photoshop TV. Der har Scott Kelby ein liten tutorial på bruk av Extract. Det såg ut til å fungere veldig bra.

Lenke til kommentar

5344618[/snapback]

Paalwa har helt rett, extract tool er det eneste og beste når man skal ha med hårstrå. Man kan t.o.m. se det på bilde at det er dette verktøyet som er brukt. Not ONE doubt! :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...