Gå til innhold

Kjøpte "HDTV", blitt lurt?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Fant akkurat ut at TV'en jeg kjøpte hos expert ( http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=57411&site=2 ) ikke er en HDTV, mannen som solgte meg tv'en sa at dette var en HDTV. Men etter og undersøket litt har jeg funnet ut at for at en tv skal være hdtv/hdready så må den klare en oppløsning på minst 1280 x 720, dette gjør tv'en så dette er jo greit, men den må også ha en hdmi inngang, dette har ikke tv'en min, den har en dvi inngang og en vga inngang.

Har jeg da kjøpt katta i sekken? Hvis dette et tilfelle, har jeg grunnlag for og klage?

*Kjøpte tv'en for 2 mnd siden.

Mvh

Hagmann

Endret av Ahagmann2000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, solgt under falske primiser den der ja. Hd ready er noe som ikke er godt nok definert i bransjen..

Uannsett så vil du ikke få bruk for HDtv i noen stor grad før om 3-5 år vil jeg tippe. (untatt noen test kanaler fra c+ og slikt).

Men skjønner frustrasjonen din. Ta kontakt med selger og legg frem saken din. Klart at du skal ha hva han sier dte skal være... Katta i sekken blir da likevell litt drøyt!

Er du fornøyd med tv'en ellers?

Lenke til kommentar

Vel, PC inngangen er jo vga/d-sub, og det er jo en DVI inngang til tv'en også som jeg mener har HDCP støtte (husker ikke 100%) det kan vel ikke være noe grunn og ha en DVI inngang til tv'en som ikke støtter HDCP når dette ikke er en PC inngang?

Er ellers veldig fornøyd med tv'en. Slik jeg har skjønt det så må man til så og si alle dagens HDTV ready tv'er ha en ekstern HDTV tuner uansett om man har DVI/HDCP eller HDMI...?

Endret av Ahagmann2000
Lenke til kommentar

En kort forklaring på hva "HD Ready" egentlg betyr. HD Ready betyr at TV'n har en oppløsning som er bra nok til at den kan vise HD bilder. Det vil si at den ikke har en HD tuner innebygget i TV'n, dvs at når HDTV kommer så må du ha en liten boks (ala satelitt-tuner) som du kobler på TV'n.

Det er to standarder når det gjelder HD TV og oppløsning. Den ene blir kalt 720p (1280x720) (lavest oppløsning) og den andre 1080i (1920x1080) som er bedre. Hvilken av disse to standardene Norge vil gå for er ennå ikke avklart. Dagens TV har en oppløsning på 768x576.

HDTV gir skarpere bilder dvs at du kan sitte nærmere enn større skjerm enn du ville ha gjort med vanlig TV. F.eks sitter du 10 meter unna en 26" skjerm vil du ikke kunne se forskjell på en vanlig TV og en HDTV. Sitter du 1 meter unna så vil man se stor forskjell på bildene.

For å prøve å oppklare enda mer så vil man kunne se HDTV sendinger også på en gammel TV, men da vil selvsagt oppløsningen ikke være noe bedre enn det vi har nå (DVD-kvalitet ettersom signalene er digitale)

Den virkelige revolusjonen når vi får digitale sendinger i Norge er ikke høyere oppløsning, men at man kan få interaktivitet på TV'ns innhold på linje med det man har via internett i dag.

Og ja, TV'n din er en "HD-ready" TV forutsatt at den har DVI eller HDMI inngang da.

Lenke til kommentar

Får prøve å klare opp i en del ting her:

-HD Ready er klart definerte krav, hvor det i hovedsak er nevnt oppløsning, innganger og signalkompatibilitet.

-HD Ready har ikke noe med tuner eller ikke tuner å gjøre.

-En TV merket HD Ready har ikke nødvendigvis tilstrekkelig oppløsning til å utnytte HDTV fullt ut, hvis du velger plasma må du helt opp på 50" for å få nok oppløsning til å utnytte 720p. "HD Ready"-kravet til oppløsning er minimum 720 linjer.

-En TV som ikke er merket "HD Ready" er ikke nødvendigvis ubrukelig som HDTV.

Lenke til kommentar
-En TV merket HD Ready har ikke nødvendigvis tilstrekkelig oppløsning til å utnytte HDTV fullt ut, hvis du velger plasma må du helt opp på 50" for å få nok oppløsning til å utnytte 720p. "HD Ready"-kravet til oppløsning er minimum 720 linjer.

Skal det ikke merkes som HD-compatible hvis den må skalere bildet?

-En TV som ikke er merket "HD Ready" er ikke nødvendigvis ubrukelig som HDTV.

5342679[/snapback]

Dette er viktig og få med seg, har selv en TV som ikke er HD-noesomhelst(i spesifikasjonene), men merker at det blir bedre bilde når jeg setter opp oppløsninga fra 480 til 720 eller fra 720 til 1080.

Lenke til kommentar
Skal det ikke merkes som HD-compatible hvis den må skalere bildet?

5342860[/snapback]

Så lenge den har minimum 720 linjer har den oppløsning nok til å få "HD Ready"-merket. Det er derfor en plasmaskjerm med f.eks 1024*768 kan få dette merket, selv om den ikke klarer 1280*720. HD-kompatibel er ikke en fastsatt standard, men lavoppløste TV-er som støtter HDTV på en eller annen måte får gjerne denne betegnelsen.

Lenke til kommentar

Nei den er nok ikke HD-Ready pr definisjon da produsenten garantert ville satt denne logoen på TV'n på sine internett. Årsaken ligger i at DVI ingangen kun er PC kompatibel (som det står på Hitachi's sider). Dermed kan du ikke benytte en DVI - HDMI kabel som også overfører lyd slik f.eks. Viewpia LCD-TV benytter.

Om det vil ha så mye å si for deg kommer an på bruken. Kravet om HDMI kommer vel inn i forbindelse med HD-DVD og kopibeskyttelse. Hvis du ser mest på TV vil det ha liten innflytelse. Hvis du bare venter på HD-DVD og høyoppløselig DVD-film sliter du nok litt, men det finnes alltid en "work-around".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...