Baba2 Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Hei! Jeg har også lyst til å bytte diodene i datamaskinen. Jeg vil bytte lysene som blinker når hardisken er i bruk, og når pcen er på (de som er ofte oransje og grønn som standard på pc'er) ikke sant? Har sett på clas ohlson: Her!! Hilken av dem vil passe?? Lenke til kommentar
icer Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Kort og greit alle, men du må sette på en motstand =) Det du gjør er at du finner ut hvor mange volt tilførselsspenning de får så går du HIT og finner ut hvilken motstand du skal bruke... Så: Ta ut LED'en, klipp av ledningen, lodd på (-) polen direkte på LED'et, mens (+) lodder du på motstanden så fra motstanden til (+) på LED'et Men samme emne har vert oppe hundrevis av ganger før Slik skal det se ut: Minus(-): Ledning->LED'ets (-)pol Pluss(+): Ledning->motstand->LED'ets (+)pol Lenke til kommentar
Baba2 Skrevet 26. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2005 (endret) Ok da kjønner jeg Men jeg vil også bytte diodene på cd rommen min, da blir det litt vanskelig å bytte fordi den er koblet til på et kretskort (eller hva det heter) Endret 26. desember 2005 av Baba2 Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Loddbolt og litt loddebolt gjør saken biff! Tror denne siden kan hjelpe litt: http://case-mods.linear1.org/case-mod-101-led-swap/ Lenke til kommentar
icer Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 (endret) Ok da kjønner jeg Men jeg vil også bytte diodene på cd rommen min, da blir det litt vanskelig å bytte fordi den er koblet til på et kretskort (eller hva det heter) 5341641[/snapback] Ja, pluss at det er ikke en vanlig LED ettersom jeg husker er det en mindre type, denne er ikke beregnet for å gi så mange mA så det blir vanskelig å bytte ut lyset... Loddbolt og litt loddebolt gjør saken biff! Tror denne siden kan hjelpe litt: http://case-mods.linear1.org/case-mod-101-led-swap/ 5341733[/snapback] hvorfor kjøpe to loddebolter hehe Endret 26. desember 2005 av icer Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 MENTE egentlig et loddebolt og litt loddetinn! Lenke til kommentar
Baba2 Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 (endret) En ting jeg lurer på, er på en måte spennignen hele tiden 12v hvor som helst på en pc? fks. hvis jeg skal bytte dioden som viser at pcen er på, kan jeg gå ut ifra at den er 12volt. Eller må jeg bruke multimeter for å sjekke spenningen før jeg bytter led? Leste denne tråden nettop: om hdd og power Så trenger man ikke noen motstand hvis jeg skal koble til en 3,2v led på power? Endret 27. desember 2005 av Baba2 Lenke til kommentar
icer Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 (endret) MENTE egentlig et loddebolt og litt loddetinn! 5341885[/snapback] Hadde en liten følelse på at det var det du mente En ting jeg lurer på, er på en måte spennignen hele tiden 12v hvor som helst på en pc? fks. hvis jeg skal bytte dioden som viser at pcen er på, kan jeg gå ut ifra at den er 12volt. Eller må jeg bruke multimeter for å sjekke spenningen før jeg bytter led? Leste denne tråden nettop: om hdd og power Så trenger man ikke noen motstand hvis jeg skal koble til en 3,2v led på power? 5342713[/snapback] Kan vel hende, levetiden er såpass lang at du har mest sannsynlig kvittet deg med pc'en før LED'et tar kveld uansett... Men et LED skal tilpasses det LED'et skal ha av spenning og strøm, ikke at LED'et tilpasses spenningen... Sålenge det ikke har innebygd motstand da... Edit: Spenningen i pc'en varierer med hvor du tar den ifra, den varierer hovedsaklig mellom 5og12V (da dette er det du tar ifra molex og er oftest brukt) hvor mye som er i ledningen til "status lysene" er ikke sikker på, men dette kan enkelt måles... Endret 27. desember 2005 av icer Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 hei. Ang din cd rom mod så kan du ta en titt på denne DVD mod Altså. man kan ikke bare sette en vilken som helst led på et psu. så lenge led ikke er på 5 eller 12 v så bruker man en motstand tilsvarende volten. feks, en led på 3.7v med 20mA og skal ha 12v på denne så må man ha en motstand på ca 430 ohm. til dette bruker man en resistor (motstand) kalkulator, dette finner du her Leds Det samme gjelder for status lys på hk. skal man bruke leds som har høyere volt enn det som er utgangs volt på hk så må man bruke en motstand. Og ja, bruk bestandigt et multimeter ved montering av leds, det lønner seg i lengden og dette gjelder også hvis du er usikker på dine loddinger/koblinger, bruk ohm funksjon for å se etter feil. Lenke til kommentar
icer Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Det samme gjelder for status lys på hk. skal man bruke leds som har høyere volt enn det som er utgangs volt på hk så må man bruke en motstand.Og ja, bruk bestandigt et multimeter ved montering av leds, det lønner seg i lengden og dette gjelder også hvis du er usikker på dine loddinger/koblinger, bruk ohm funksjon for å se etter feil. 5343872[/snapback] Heller motstatt, har du et LED som skal ha mindre spenning enn tilførselsspenningen må du ha motstand... Om ikke ender du bare opp med et svakt lys, om lys i det hele tatt... Men ikke bry deg om ohm'ingen det er litt for tidlig for en som ikke vet hvordan man monterer LED's å ohme... Lenke til kommentar
Baba2 Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 (endret) Kjekk kalkulator, np har jeg funnet ut hva slags motstand(resistor) jeg trenger. Tok en tur innom clas ohlson å kjøpte meg fem blå leds som var på 3 volt hver. De hadde også resitorer, men de solgte bare pakker med 600 stykker, og jeg trenger jo egentlig bare 1, kansje fler for sikkerhets skyld. Jeg tok kjansen å koblet til leden til der hvor den standard leden(5volt) hadde verdt, til min forbausning virket leden Så det er vel ikke noe fare å bruke led'en uten resistor? Litt off topic men: Den DVD modden din var nice! Endret 27. desember 2005 av Baba2 Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Kjekk kalkulator, np har jeg funnet ut hva slags motstand(resistor) jeg trenger. Tok en tur innom clas ohlson å kjøpte meg fem blå leds som var på 3 volt hver. De hadde også resitorer, men de solgte bare pakker med 600 stykker, og jeg trenger jo egentlig bare 1, kansje fler for sikkerhets skyld. Jeg tok kjansen å koblet til leden til der hvor den standard leden(5volt) hadde verdt, til min forbausning virket leden Så det er vel ikke noe fare å bruke led'en uten resistor? Litt off topic men: Den DVD modden din var nice! 5344679[/snapback] Den vil slutte å virke fortere en en LED med motstander er jeg redd for. Den virker, men lengt i fra så lenge som den er laget for Lenke til kommentar
Baba2 Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 (endret) jaja, men det er vel ikke noe fare for "major system damage" ? Endret 27. desember 2005 av Baba2 Lenke til kommentar
icer Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Nei, men "skal der vere så skal der vere"... Jaja, din maskin Lenke til kommentar
DJ-Sonic Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Det samme gjelder for status lys på hk. skal man bruke leds som har høyere volt enn det som er utgangs volt på hk så må man bruke en motstand.Og ja, bruk bestandigt et multimeter ved montering av leds, det lønner seg i lengden og dette gjelder også hvis du er usikker på dine loddinger/koblinger, bruk ohm funksjon for å se etter feil. 5343872[/snapback] Heller motstatt, har du et LED som skal ha mindre spenning enn tilførselsspenningen må du ha motstand... Om ikke ender du bare opp med et svakt lys, om lys i det hele tatt... Men ikke bry deg om ohm'ingen det er litt for tidlig for en som ikke vet hvordan man monterer LED's å ohme... 5344352[/snapback] Dette har du helt rett i, men o dog, ohm er like viktig i denne sammen heng som det å vite åssen man skal koble til et led, tro meg, ohm er kjekt å vite. det er bedre å forhånds sjekke enn å feile på noe dyrt. Og ohm deiser man hele tiden borti når vi snakker om strøm/led så jeg vet ikke jeg om det er for tidligt Lenke til kommentar
icer Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Dette har du helt rett i, men o dog, ohm er like viktig i denne sammen heng som det å vite åssen man skal koble til et led, tro meg, ohm er kjekt å vite. det er bedre å forhånds sjekke enn å feile på noe dyrt. Og ohm deiser man hele tiden borti når vi snakker om strøm/led så jeg vet ikke jeg om det er for tidligt 5353725[/snapback] Nja, men er ikke store området å gjøre feil på da... Er LED'et koblet med feil polaritet vil det enkelt og greitt ikke lyse, motstanden kan ikke kobles feil... Men men, trådstarter har sagt han vil gjøre det på den måten han vil. Selvom det ikke er noe å skryte over da og hadde jeg satt karakter på verket hans hadde han fått "1" uansett hvordan det hadde sett ut. Hvem som helst kan koble et LED, beklageligvis er det få gjør det skikkelig. Skal en jobb først utføres skal den gjøres til karakter 5-6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå