Gå til innhold

Runde IDE kabler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et Chieftech tower selv, DX-01SLD. Vanskelig å si egentlig. Skal du kun bruke en kabel, så ville jeg nok tro at du trenger en på 90 cm. Litt avhengig av hvor cd-brenneren er plassert i harddisken. Så lenge du har brenneren som slave, så skal harddisken kobles til ytterst på kabelen, ergo må kabelen først gå opp til brenneren, for så å gå ned til harddisken.

Lenke til kommentar

Jeg har et Chieftec Maxi-kab og jeg bruker de runde kablene på 45 cm. Måtte riktignok rokere litt på harddiskene for å få det slik jeg ville, men det gikk til slutt :smile:

Ellers går det også an å lage runde kabler selv som han over foreslo. Kutt opp de vanlige i 3-4 biter og knyt dem sammen. Funker fint det også...

Lykke til

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 20:30, Dings skrev:

Bruk nå bare to kabler da vel.. Kanskje litt dyrere, emn hvis du skulle anskaffe evt. ny HDD eller CD_ROM el. må du jo uansett ha 2 kabler. Tviler på at du klarer å bruke kun en kabel uansett...

Mvh.

Dings

tror du tar litt feil her, den som står som "slave" skal _altid_ stå ytterst! det er "master" som skal innerst (på mitten) på kablen...!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-06 22:01, Jannis-15 skrev:

tror du tar litt feil her, den som står som "slave" skal _altid_ stå ytterst! det er "master" som skal innerst (på mitten) på kablen...!

Dete skjønner jeg ikke. Jeg har da på flere maskiner koblet dette motsatt og det funker bra -- og hvis man benytter Cable Select trodde jeg Master *måtte* stå ytterst.

[ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-09-07 08:51 ]

Lenke til kommentar

Er jo ikke så veldig stort problem da, er det? Hvis det virker det supert, men hvis det ikke virker er det jo bare å koble om..

Mvh.

Dings

PS. Til han helt på toppen: Min mening er fremdeles at du like godt kan kjøpe to kabler først som sist...

Lenke til kommentar

Til alle dere som "lurer" på hvordan en IDE-kabel skal kobles i forhold til jumping på harddisk/CD-rom - hvorfor tror dere at både CD-enheter og harddisker i det hele tatt har en jumper-setting som kalles "cable select"?? Ligger ikke dette liksom i navnet da? Faktum er at uansett hvordan en "slave" er koblet på kabelen (som første eller andre koblingspunkt) så vil den virke, så fremt den er jumpet som "slave" og den andre enheten er jumpet som "master". Iallfall funker det sånn i mine maskiner, og det har det alltid gjort. Og skulle dette medføre problem, ja da har vi den i Western-disk sammenheng så mye og ofte omtalte "cable select" :wink:

Lenke til kommentar

Hei!

Det er ikke alle hovedkort som støtter cable select, dette kom for et par år siden, omtrent samtidig som IDE RAID og ATA100 begynte å bli populært (mulig at ATA66 også støtter cable select).

Når det gjelder master/slave, har det alltid vært (i gamle dager) slik at master skal ytterst, og slave på midten, men idag har dette lite å si da de fleste nye maskiner sorterer dette selv (om de gjør det, støtter de også cable select).

Anbefaler flere her å lese dokumentene rundt dette som ligger på harddisk og hovedkort produsenters hjemmesider istedetfor å slenge ut feilaktige påstander :smile:

Til deg som startet tråden, velg 90cm kabler, da du med dette får litt fleksibilitet, og slipper å rokkere på disker evt. bruke makt for å få kabelen på plass. Om du kun har en harddisk og en cd-rom, anbefaler jeg to kabler, og sette begge enhetene til master (evt. cable select :smile:).

Eneste ulempen med 90cm kabler er om du driver med case-modding og har vindu i kabinettet, så sperrer overflødig kabel for "utsikten".

Rettet: skrivefeil

Arcade

[ Denne Melding var redigert av: arcade på 2002-09-07 10:07 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...