Gå til innhold

Når man ikke klarer å boote CD-en.. (hvordan browse CD-en un


vegge

Anbefalte innlegg

Jeg har en CD som ikke kan bootes, men som jeg ønsker å komme inn på under oppstart av maskinen. Har prøvd et utall av bootdisketter og slikt, men klarer ikke komme inn på verken harddisker eller DVD-rom.

 

Harddiskene er vel logisk nok. Alle mine partisjoner er NTFS og da funker det ikke med gamle bootdisketter. Men jeg skulle vel klart å komme inn på en CD..?

 

Hvordan skal jeg få dette til? Har dere en link til en eksellent boot-diskett? Ellers kanskje det er noe annet jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd 4-5 av boot-diskene fra bootdisk.com.. deriblant Win98 SE.

 

c: eller d: ja, det var det jeg trodde. Men jeg kommer altså ikke inn på annet enn disketten.. Ramdisks? Whatever..

 

Flere lure tips? Eller må jeg bare teste enda mer? Er ikke noe innstillinger e.l. som må gjøres? Skal forresten teste med en annen CD, hmm.

Lenke til kommentar

Med fare for å kritisert for piratkopiering og slikt.. Jeg prøver å legge inn ei brent plate av Win2000. Har egentlig ikke tenkt å bruke dette OS-et spesielt mye, men vil bare sammeligne med WinXP, for disse WinXP vs. Win2000-trådene får jeg ikke mye ut av. Dessuten skal naboen ha nytt OS, og da er det jo fint å teste de to beste av Microsoft opp mot hverandre..

 

Win2000-plata vil altså ikke boote. Så ved hjelp av en gammel oppstartdiskett, så fikk jeg allikevel tilgang til CD-en og prøvde å kjøre opp winnt.exe i i386-mappa manuelt. Det gikk ei stund, men fikk en beskjed om at den ikke fant noen harddisk å installere på. Det var derfor jeg spurte etter en boot-disk som i tillegg hadde støtte for NTFS-disker.

 

Fant akkurat ut at det lå boot-disker til Win2000 på plata. Fyrte opp fire disketter og startet maskinen på nytt. Da begynner installasjonen fra diskettene, men rett etter jeg har bekreftet at jeg ønsker å installere Win2000, så får jeg denne beskjeden; "Finner ikke sluttbrukerlisensavtalen (EULA) Installasjonen kan ikke fortsette. Trykk F3 for å avslutte.."

 

Alternativet er jo å fikse en FAT32-partisjon, legge in Win98 SE på den, og så kjøre installasjonen derfra. Det blir derimot veldig tungvint! Prøvde tidligere å kjøre installasjonen fra WinXP, men det ville den ikke ettersom XP var nyere enn 2000..

 

Ja, er dere fortsatt villige til å hjelpe meg? Hva skal jeg gjøre? (jeg vil ikke ha en Win2000 vs. WinXP diskusjon. Ikke mas om piratkopiering heller, da får dere heller få en moderator til å stenge tråden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...