PreN Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 (endret) Ved oppstart får jeg denne erroren: BIOS ROM checksum error - Detecting floppy drive A media... INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER denne beskjeden kommer med engang jeg skrur på pcen. (har ikke noe system disk) noen som har peiling på hvordan jeg kan fikse dette problemet ? Endret 26. desember 2005 av PreN Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Når du skal forklare om en ny feil, er det viktig at du forklarer hva du gjorde før den dukket opp. Om noe er endret på hardware siden, driver updates, bios updates..osv. Det er kritisk for å vite hva som kan være løsningen. Ting skjer sjelden av seg selv. AKIRA Lenke til kommentar
PreN Skrevet 26. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2005 (endret) jeg gjorde ingenting. Satt i sofaen med pcen. Skrudde av pcen. Flytta pcen til databordet. Prøve å skru på pcen og der var problemet. (sjekka ledninger, alle står på samme sted og ingen skal ha løsnet) Endret 26. desember 2005 av PreN Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Om du kommer deg inn i BIOS kan du prøve å load'e default og trykke F10 for å lagre og avslutte. Om du ikke kommer deg inn i BIOS kan du prøve å plukke ut det runde batteriet (evt strøm-jumperen til batteriet) i noen sekunder og sette det tilbake slik at CMOS slettes og BIOS vil skrive ny default CMOS når du prøver å starte opp igjen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 BIOS rom checksum error er not litt mer alvorlig enn CMOS checksum error som man fixer med clear cmos . Og man kan nok ikke komme inn i cmos setup med kun hovedkort biosesn bootblock som starter. Denne meldingen du får er trigget av BIOSens bootblock og kommer når selve bios chippen (ikke cmos) har korrupte data eller feil sjekksum. Eneste du kan forsøke å gjøre er det som anbefales av hovedkort (pc) produsenten når det gjelder emnet "BIOS Recovery" . Gå til nettsiden deres og sjekk anbefalingene deres . (siden ingen her vet hva du har) Oftest går denne bootbloc recovery dårlig og man ender opp med å måtte erstatte PLCC chippen med en ny frisk programmert en . Lenke til kommentar
PreN Skrevet 26. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2005 (endret) msi k8n neo2 platinum har jeg, så blir vel hjemmesiden dems! (jeg kan den men veit ikke om det lov å skrive den her?) fant dette i forumet dems: You need a DOS startup floppy with the flash util and correct bios on it, boot to DOS and flash the bios kan det hjelpe meg? (veit ikke hvordan jeg får en slik disket) Endret 26. desember 2005 av PreN Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 (endret) Kanskje batteriet ditt er døende . Da får man slike problemer . Kjøp et nytt imorgen og prøv det først . Evt. mål spenningen på det du har , den skal ikke være under 2.60v. Eller returner kortet til stedet du har kjøpt det for rep/bytte. Endret 26. desember 2005 av syar2003 Lenke til kommentar
lommerusk Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Last ned din bios her http://www.msi.com.tw/program/support/down...?UID=607&kind=1 Sammen med bios ligger det et word dokument som forklarer hva du skal gjøre Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Du kan lese her, kanskje du finner svaret der. http://www.pcguide.com/ts/x/sys/booterrGBER03-c.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå