Gå til innhold

Installsjon på A7V333

Lasse Ma

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg?

Jeg sitter her å skal ta en ren installasjon.

Problemet er at maskinen ikke finner harddisken. Da jeg prøvde først var disken koblet til Raid 1 inngangen. Da fikk jeg beskjed om at det ikke ble funnet noen harddisk. Så koblet jeg disken ide-1 som master. Disken ble funnet og instalasjonen var i gang. Så kommer første omstart og isteden for å fortsette på installasjonen begynner den fra fra begynnelsen og skal installere.

Vet ikke hvor bra forklart dette var, men hvis noen med samme hovedkort har erfaring så er jeg takknemmelig!

Har foresten oppdaget en ting: Når jeg er inne i biosen virker det som om den bruker lang tid på å detektere harddisken. Ser også når jeg booter at det står none på master (selv om den blir funnet i biosen etter en stund)

[ Denne Melding var redigert av: Lasse Ma på 2002-09-06 18:57 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått installert omsider. Måtte sette begge diskene på en vanlig ide-utgang, så ble dem detektert.

Skal Western Digital disker stå som master når de er alene på en ide-kabel eller skal dem stå i...så ikke hva det sto, men det var et tredje alternativ til master og slave.. Ihvertfall så ble harddisken detektert med en gang jeg hadde koblet på en slave-disk, i motsetning til når den sto alene på ide-kabelen og ble detektert etter evigheter.

E enda ikke fornøyd. Skulle helst hatt diskene på raid utgangene, men da ble dem ikke detektert under installering.så til hel.. foreløbig. Gidder ikke jobbe mer med det i dag. Maskinen er no oppe og går.

Hvis det er noen som har erfaring med A7V333-R og installering på ide-disker på raid utganger (ikke noe raid oppsett, bare normalt oppsett) så er jeg veldig interessert å høre på erfaringer.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet med et Abit BE6-II for litt en del måneder siden. Win XP installasjonen fant rett og slett ikke harddiskene. Men når jeg koblet de til normale ATA33 utgangene virket det som bare det. Fant fort ut at WinXP ikke måtte ha driverene til ATA 66 kontrolleren på hovedkortet. Gikk på internett, lastet ned driveren fra Highpoint, trykket F6 (tror det er knappen) når jeg ble bedt om det i oppstarten av installasjonen og alt virket som bare det.

Tror altså problemet ligger i at Win XP installasjonen ikke har driverene til raid funksjonen på hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

Les bruksanvisning, det ser ut som du har gjort noe feil. I forbindelse med tankegangen raid 0 (striping) på samme hovedkort har jeg lest litt. (bruk den store ikke quickutgaven. Det jeg fikk medmeg var at det skulle være en ideenhet på promise ide0 og en på primary ide (hvis jeg ikke husker fei.) fast track skulle gjøre resten.

LES MANUALEN er min anbefaling. Kortet er dritbra for tvilere. (håper jeg ikke møter min første skuffelse med det nå)

Lenke til kommentar

I teorien skulle kanskje det vært mulig å kjøre enkle Hder på Promise kortet, men da må de detekteres og kjøres som en enkel stripe konfigurasjon. Win XP har ikke driverne til Promise kortet, men du lager enkelt en diskett med medfølgende CD (til HKet), og trykker F6 når du holder på å installere. Når maskinen rebooter kan du for sikkerhets skyld ta ut CDen (selv om dette ikke er nødvendig, bare ikke boot fra CD igjen). Det beste du gjør for HDene er å sette jumperne på cable select. Hvis du kjører raid så skal du bare ha en HD på hver kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...