oceana Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 for å utdype topic litt; hvordan effekt ville jeg fått vis jeg hadde det elementet jeg skulle kjøle ned ca 1-1,5 cm over en coldplate med peltier på 226W under? Er det teknisk gjennomførbart, eller ville det blitt til at peltier elementet sto og slet med å trekke varmen gjennom lufta fra tingen over...? Alternativet er nemelig å slite med å dreie til noe som passer i kobber... Formen jeg skal fram til å trekke varmen fra er undersiden av en cola boks...Sier seg selv, blir en del dreiing og pussing for å få til noe som passer oppi undersiden av denne...så spørsmålet er, er det å anbefale (siden det blir endel jobb) ...og hvor god kontakt bør jeg ha mellom metallet da? Er det noen spesielle tykkelser som blir for mye å flytte varme gjennom? Lenke til kommentar
hce Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Jeg hadde prøvd å lake en halvkule, luft har veldig dårlig varmeoverførings-egenskaper. Så du vil kommer så tett som mulig. Se heller på muligheten til å legge noe imellom som kan "tette" luftlomma, men leder energien bedre enn luft. Kan vel ikke være så vansklig å ha en STOR kobberblokk, og bare begynne å pusse vekk kantene, tar nok litt tid, men du får en knall! kjøler. Og boksen vil stå støtt i "holderen" :smile: Lenke til kommentar
oceana Skrevet 7. september 2002 Forfatter Del Skrevet 7. september 2002 japp, har tenkt til det...blir en del jobb med pussing og slikt...kjekt med dreibenk i verkstedet.... Hadde bare vært så deilig å slippe å gjøre det..:smile: Ingen som har peiling på hvordan jeg kan få til en "kopi" av undersiden på cola boksen så jeg vet hvor form jeg skal ha? Eventuelt prøver jeg meg fram med skyvelæret... Lenke til kommentar
hce Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Quote: Ingen som har peiling på hvordan jeg kan få til en "kopi" av undersiden på cola boksen så jeg vet hvor form jeg skal ha? gipsavstøtning? Gips får du vel på apoteket. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 7. september 2002 Forfatter Del Skrevet 7. september 2002 tja, kanskje ingen dum idé...tror faktisk jeg har noe liggende...Er ikke helt lett å få det til å bli helt likt, men det burde vel gå...:smile: takk for svar....tar gjerne i mot flere tips & tricks.. mvh Oceana Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Du bør ha mest mulig kontakt, hvis du ikke har det så vil det ta lang tid å kjøle ned.. Jeg skal iallefall slipe ut en sjablong i hurtigstål som passer bunnen til en colaboks. Bruker dette skjærstålet til å dreie ut "bunnen" til min coldplate. Lenke til kommentar
rakett Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 mulig jeg er helt på bærtur, men kan du ikke lage en sylinder av plast,feks, og ha en coldplate som bunn, lage et hull til å stikke cola'n nedi, også fylle med vann? vann leder jo varme ganske godt, og du trenger jo bare nok til å dekke bunnen :smile: Lenke til kommentar
oceana Skrevet 9. september 2002 Forfatter Del Skrevet 9. september 2002 tja, ikke så veldig dumt tenkt...Men problemet blir da at boksen blir våt, og hvis du er uforsiktig med å passe tempen så kan det jo ende med at den fryser fast...og da er jo vitsen vekk, da må jeg vente til den tiner :smile: Har tenkt til å stikke innom en blikkenslager i morgen og hvis han/hun tegningene og mål så dreier jeg til en blokk....Kommer til å ta sin tid.. Men burde bli ganske heavy kjøling.. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Først og fremst: Luft suger til å overføre varme. Men tanken med å fylle opp med vann var ikke så dum. Hvor kaldt skal du ha det? Du får tak i frostvæske (som brukes bl.a i kjølevannet på biler) som tåler -50 og vel så det. Bør gå an å få til et eller annet med det hvis reint vann ikke duger. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 11. september 2002 Forfatter Del Skrevet 11. september 2002 hehe, det blir kopper kjøler. Planen er klar, kutta opp en cola boks her om dagen og målte opp mer nøyaktig. Desverre var blikkenslager'n stengt idag, så jeg må gå til en annen i morgen isteden... Utdreininga av kula blir omtrent som Hondaen sin, bare bruker halve bunnen til boksen og ser hvordan det passer, også dreier jeg ut etter det....Så legger jeg sandpapir i bunnen av boksen til slutt for å slipe den ned til finere korning hvis dreiinga ikke blir pent nok.... Industri dreibenk fra nyköping i sverige Alternativet er å gjøre dette på jobben og få det helt perfekt med hitech dreibenk, men dette skal helst være mulig å gjøre av de fleste, så jeg prøver selv først..:smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå