Gå til innhold

Bios kjenner ikke igjen cpu, og maskinen slås av

litter

Anbefalte innlegg

Dette er en helt ny pc. Når jeg starter maskinen får jeg først en error om at cpuviften ikke er koplet til. Det er den, den er koplet i cpufan utgangen på hovedkortet og snurrer som bare det.

Etter det så sier den at den ikke kjenner igjen cpuen og jeg må oppgradere bios til en nyere versjon, jeg har nyeste biosen så da er det vel lite å gjøre med den saken.

Inne i windows oppfører maskinen seg normalt, helt til jeg belaster cpu over 50%. Da restarter makinen seg, helt uten advarsler. Jeg får heller ikke brukt MSI PC Alert 4, den klager over manglende ettelleranna og stenges.

Makket litt når jeg monterte cpuviften, tok den av og på noen ganger, kan kjølepastaen blitt så herjet med at det er den som lager trøbbel?

Min pc:

Kabinettet

PSU - Fortron/Source Strømforsyning Micro-ATX 270W, 20pin

AMD Sempron 2600+ 1.6GHz Socket 754, 128KB, 64bit, BOXED m/vifte

MSI RS482M-IL,ATI Xpress200, Socket-754

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered

Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2

NEC DVD±RW burner, ND-4551A, 16x, Dual

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synest det er veldig merkelig at det hovedkortet der ikkje skal støtte en slik CPU. Eg vil tro at det er noe galt enten med hovedkortet eller CPU. Heller mot at det er CPU det er noe galt med. Ifølge MSI's sider skal kortet støtte opp til 3700+ og høyere.

Det med kjølepasta skal ikkje ha noenting å si for de problemene du opplever.

Dersom du har mulighet for det bør du prøve CPU i ett annet hovedkort, om du ikkje kan gjøre det bør du sende både hovedkort og CPU tilbake og få det testet der du kjøpte det.

Lenke til kommentar

Sikkert hovedkortet det er noe rart med, flashet bios med nyeste biosoppdatering fra msi sin side, og nå er kortet helt dødt. Alt gikk bra når jeg flashet, utenom at pcen ikke starter igjen da :!:

Er ikke den cpuen ganske ny? Hva kan være feil på selve cpuen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...