OleJ Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 (endret) Er det noen måte å bruke linux og iptables som router med nextgentel sin router. internett -- ngt_router (10.0.0.0) -- linux -- lokalnett (192.168.1.0) Jeg får kontakt med 10.0.0.0 nettet fra 192.168.1.0 med standard nat oppsett i iptables, men det har jo ingen ting for seg, siden jeg vil på det store Internettet. Noen som veit hva jeg må gjøre for å få til dette? Bruker ubuntu server intall hvis dette har noe å si. Iptables v1.3.1. Endret 26. desember 2005 av OleJ Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 du må legge ipen til din ngt ruter, sikkert 10.0.0.1 som default gateway på din linux ruter Lenke til kommentar
OleJ Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 Ja, det har jeg allerede gjort. Jeg har tilgang til nettet fra linux boksen, men problemet er at jeg ikke har tilgang til internett fra intern nettverket. Kun til nettet mellom routeren og linux boksen. Så default gateway er riktig på det nettverkskortet som er koblet til internett (eller ngt router). Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 og default gateway på de som står på lokalnettet må være 192-ipen til linuxboksen? Lenke til kommentar
OleJ Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 (endret) Jepp Route tabellen på boksen ser slik ut: Kernel IP routing table Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface 10.0.0.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0 192.168.1.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth1 default 10.0.0.1 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0 Litt usikker på om denne er rett da. Eth1 er mot lokalnettet og eth0 er mot ngt routeren. Bruker dette iptables scriptet: iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE iptables -A FORWARD -i eth1 -j ACCEPT echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward Og dette fungerer jo nesten siden jeg kommer til 10.0.0.0 nettet fra 192.186.1.0, men ikke til internett. Endret 27. desember 2005 av OleJ Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 er det alle iptables regler du har? Lenke til kommentar
OleJ Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 Ja. Kjører noen tømmekommandoer og sånt i dette scriptet, men det er irrelevant. Så jeg lurer på om jeg har gjort feil i iptables eller i routinga eller begge. Eller om det lar seg gjøre i det hele tatt. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 grunnen til at jeg spør, er at tcp forbindelser trenger å kunne sende pakker begge veier, ikke bare -i eth1 bruker du -m state ? for å sjekke om pakker som kommer i retur er fra en etablert forbindelse? hvilken default policy har du på dine tables i -t filter? Lenke til kommentar
OleJ Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 Jeg har bare de regla som jeg har skrevet i posten over. Det fungerer helt fint hvis eth0 er koblet rett mot internett uten router. Men det lar seg ikke gjøre med ngt. dette gir iptables --list Chain INPUT (policy ACCEPT) target prot opt source destination Chain FORWARD (policy ACCEPT) target prot opt source destination ACCEPT all -- anywhere anywhere Chain OUTPUT (policy ACCEPT) target prot opt source destination Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 jeg har kjørt nøyaktig samme oppsett hjemme med ngt nett, så det går an. du trenger ikke den regelen i FORWARD hvis den likevel er åpen for alt. har du linux clienter på bakenttet du kan debuge med? det er litt lettere enn windows Lenke til kommentar
OleJ Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 Tanken er jo å kunne begrense ting via den maskinen. Men ja, jeg har en linux klient på innsiden som jeg kan bruke til debugging. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 jeg tenket akkurat det samme. ok, sjekk for det første at denne maskinen (linux på baknettet) har 192.168.1.1 som default gateway: netstat -nar jeg forstår det slik at din linux gateway (tiltenkte) har nett uten problemer eller begrensninge? kjør iptraf i denne, og kjør iptraf i linuxklienten prøv deretter litt pinging og annen nettaktivitet og sjekk hva du kan spore Lenke til kommentar
OleJ Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 Ja, da fikk jeg endelig løst problemet. Det viste seg å være et dns problem. Jeg kan visst ikke bruke eksterne dns servere på klientene som er på innsida. Det løste seg fint når jeg la inn bind. Fant det ut ved å pinge en ip på internett, og med iptraf. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå