Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

LCD skjermer og TV tuner

eibo

Anbefalte innlegg

Venter på 3 stk 7" LCD skjermer (rimelige) som jeg har bestilt. 2 nakkestøtter og en for montering fremme. Samtlige med innebygd TV tuner. Pr. idag har jeg ingen in-dash DVD-spiller, men en liten bærbar som får duge inntil jeg har fått dette på plass. For å sende A/V ut fra DVD til skjermene så må jeg anskaffe et eller annet som splitter dette opp i 3 A/V ut. Samtidig kan det være at jeg ønsker å velge mellom 2 kilder inn som skal distribueres ut til de 3 skjermene.

Er på jakt etter et rimelig alternativ, disse er hva jeg foreløbig har funnet på nettet. Noen tips om norske steder og priser?

Pioneer CD-VS33 Video Switcher $160

Optiview AV-44RF A/V Multi-Switcher $150

Clarion MSS430 SOURCE COMMANDER MULTI-ZONE A/V SWITCHER $160

Savv Video VAC-VS32 3 In - 3 Out Video Selector $91

Starvision AVS-40 4 Input to 4 Output Video Switcher $90

Som nevnt så har samtlige av skjermene innebygd tuner. Kan jeg serie el. parallell koble antenne til disse tre, eller må jeg benytte en for hver enkelt?

Noen tips til antenne, ekstern el. intern for montering på vindu?

Etter hvert skal jeg kaste ut den orginale spilleren til fordel for en med DVD. Jeg har en Chrysler Grand Voyager LE hvor det sitter aktive infinity høytalere som jeg har tenkt å benytte videre. Noen som har noen kjennskap til dette?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ihvertfall en boks som forsterker videosignalet såpass at det kan leveres til 3 skjermer. En vanlig DVD-spiller har mer enn nok med å levere bildesignal til én skjerm, til nød to. Den kan se slik ut:

videosplitter.jpg

Dermed har du løst bildedelen. Når det gjelder lyden til hver av skjermene, er den litt mer tilgivelig når det gjelder splitting, så her kan det gå greit å splitte denne til skjermene, om hver enkelt skjerm skal ha bruke lydinngangen, men skal du benytte hodetelefoner for hver enkelt nakkestøtteskjerm uavhengig av hva de ser på, så må du jo dét.

Når det gjelder flere kilder som skal fordeles til hver skjerm, har antagligvis de skjermene du har bestilt, allerede en ekstra inngang foruten DVD-inngangen? Da er det bare å gjøre det samme med en videoforsterkeren til; fordele et forsterket videosignal fra spilleren til de tre skjermene, og det samme med lyden.

Ellers er det jo flere typer A/V-velger å få tak i som løser alle "problemene" med oppsettet ditt, og da slipper du som regel å ha en separat videoforsterker også, da denne ofte er innebygd i velgeren.

Antenne kan du godt splitte opp til hver skjerm, så det holder med én. Greit med innvendig antenne, bedre med innebygd antenneforsterker, best med utvendig antenne med forsterker. Vi lever i et kupért land. :) Disse TV-tunerne dine har vel bare inngang for én antenne, så det er bare å koble inn med 3,5mm monokontakt. Det virker som du ikke er ukjent med å handle på nett, du har passet på at det er PAL-tunere du har bestilt?

Når det gjelder sitt aktive Infinity-system, finnes det, såvidt jeg minnes å ha sett, overganger som lar deg beholde det, men da må jeg dypt ned i mine bøker så det kan vi ta etterhvert? :)

Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg takke for et langt og utfyllende svar. Det setter jeg stor pris på :)

Når det gjelder A/V til den respektive skjerm så er det helt klart en fordel at audio også kommer frem til enheten og ikke bare via bilens anlegg. Dette fordi det kan skje at f.eks barna ønsker å se forskjellig film (etter hvert innbygd DVD + bærbar DVD) med dertilhørende hodetelefoner som du nevnte.

Tuneren i utstyret skal støtte PAL og de har 2 A/V innganger slik at den respektive enhets kildevelger kan benyttes fremfor et kostbart multimediasenter.

LCD monitor: http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=22118283

Nakkestøtte: http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=22123828

Ryggekamera: http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=21743195

Slik jeg ser det, så må en 1 inn-4 ut videoforsterker være såpass rimelig i forhold til f.eks en 3 inn -3 ut A/V velger at valget sier seg selv.

Kan noe som dette benyttes for videosignalet eller er det ikke nok forsterkning i det?

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...pl?dok=4097.htm

Tenker meg følgende utstyr benyttet:

Ryggekamera (kun mot monitor foran)

DVD

Dreambox 500S (parabol når bilen står stille)

XBOX (kanskje, ungene er ikke så veldig spill gærne)

Er nok bare 1 antenne inngang med en mono plugg, dårlig med diversity på det utstyret ;) Så jeg ser nok for meg en ekstern antenneløsning. Noen anbefalinger, ca. pris?

Når det gjelder overgang fra bilens orginale aktive høytalere så fant jeg noe rundt dette på en utenlandsk site. Tenker jeg hører med Chrylser på nyåret om de har noe slikt, såfremt det ikke dukker opp noen gode tips her rundt dette.

Lenke til kommentar

Den saken på Elfa du har funnet, demper heller signalene. Du trenger noe som har strøminnførsel, så signalene kan bli forsterket.

Vi har denne til 195,-:

BVAM5Transmedia.jpg

en 4-inngangsvelger med innebygd videoforsterker og fjernkontroll har vi til 1395,-, så det er jo en viss prisforskjell ja.

Forøvrig er en Xbox også en DVD-avspiller, så du kan jo tenke litt på mulighetene der.

Vi har flere typer antenner for bilen, så du kan sende oss en mail så skal du få noen priser.

Lenke til kommentar

Hehe, ser nå du kommer fra transmedia, jeg bestilte skjerm- og radiokonsoll fra dere for noen dager siden.

Veldig hyggelig :D

mvh

1135185043

Når det gjelder XBOXen så tviler jeg på at jeg kommer til å ha den stående permanent i bilen. Blir nok heller at den blir tatt med på lengere turer, men da kan den selvfølgelig benyttes som alternativ DVD spiller

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

transmedia, jeg har sendt deg noen mail og prøvd å ringe uten å få noen respons. Det jeg har bestillt har jeg ikke sett noe til. Hvis du/dere ikke kan levere så gi endelig beskjed slik at jeg slipper å vente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...