Simen1 Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Når man leser tekst som står skrevet på papir så går en stor prosentandel av tiden med til å _flytte_ øynene fra sted til sted i setninga. Mange eldre hurtiglesingsteknikker gikk på å redusere antall ganger man flytter øynene ved at man øver seg opp til å lese lange ord med ett blikk i stedet for med to eller tre blikk. Videre går det an å effektivisere dette med å lese flere ord i slengen. Normalt flinke lesere lar øynene hvile ca 4-6 ganger per linje. Ekstremt flinke lesere klarer seg kanskje med 2 eller 3 stopp per linje. Så over til poenget: Det finnes dataprogram som kan vise tekst ved at ord etter ord kommer i hurtig rekkefølge opp på samme plass på skjermen. Denne leseteknikken gjør at man kan lese tekster ekstremt raskt. Man behøver ikke flytte øynene i det hele tatt. Så vidt meg bekjent er dette den hurtigste metoden å lese på for oss normale. (Dvs. at jeg ser bort fra sånne ultrasuperlesere som har fotografisk minne og kan lese en bok bare ved å bla gjennom den i raskt tempo. Jepp, det finnes slike personer i følge guinnees rekordbok) Over til poenget nok en gang: Hvor finner jeg et slikt program? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Sjekk ut den øverste linken: http://www.google.com/search?client=opera&...=utf-8&oe=utf-8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå