Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av trådløs router m/u modem

Anbefalte innlegg

Heisann

Har en Billion 7500G router med innebygd modem som nå har begynt å fuske, disconnecter ADSL linja flere ganger daglig. Har fått Telenor til å sjekke linja og de finner ingen feil, har også nå satt på det gamle Zyxel Prestige 600 series modemet som jeg har hatt liggende + min gamle D-link 604 og linjen har nå vært stabil i over 120timer, ergo 5 døgn. Dermed så konkluderer jeg at Billion router/modemet er blitt syk og skal dermed søke om retur for reklamasjon på komplett.no der det ble kjøpt for 1,5 år siden.

Dermed så blir det å få tak i en ny trådløs router. Vurderer om jeg skal velge innebygd modem denne gangen også eller ei og har dermed noen spørsmål relatert til dette. Samt håper noen kan tipse om gode produkter som kan erstatte.

Vel å merke at jeg har vært stort sett fornøyd med Billion 7500G utenom ett par småting som har vært med portforwarding å gjøre. Har ikke fått Webcam med MSN til å fungere hverken inn eller ut, ei heller å sende/motta audio. Samt så har sending og mottak av filer gått tregt som fy. Billion har heller ikke vært kjappe med support, nå har de brukt 11 dager på å ikke svare på support spørsmålet mitt om disconnect + MSN problemene. PS, har åpnet porter relatert til MSN problemene.

Grunnet dårlig support + ikke letteste FW å ha med å gjøre vurderer jeg å teste noe annet.

Noen som da kan anbefale gode trådløse routere? Benytter som nevnt Telenor som ADSL leverandør, har ADSL Ekstra som er 4000/400 linje per dags dato, skal oppgraderes til 6000/500.

Routeren bør ha følgende minimums funksjoner.

- Trådløs (både 802.11B og 802.11G)

- Trådløs bør ha både WPA og WEP kryptering + skjuling av SSID + MAc filtrering

- 4 stk(++?) 10/100 LAN porter (gjerne også 1000 hastighet også)

- Gode firewall muligheter til å både disable + konfigurere portforwarding.

- Oppgradering av firmware må være mulig å gjøre selv (er det noen routere som ikke har det via webgrensesnittet)

- Ellers gode logging muligheter og andre konfigureringer etc.

- Leverandøren bør ikke suge på support. ;) hehe

- Og andre nyttige muligheter.

Penger er ikke noe problem, skal ha en meget bra router og tenker dermed ikke på om den koster 300kr eller om den koster 2000kr. ;) Vurderer nå å kjøre router uten modem innebygd, for å kunne lettere bytte leverandører som kjører over coax f.eks etc. Men hvordan er da Zyxel Prestige 600 series som modem på 4000 og 6000 linje og større hastigheter? Bør jeg kjøpe med modem ved siden av?

Håper i allefall at noen har noen tips/råd og vink etc å komme med.

God jul! Takker for svar på forhånd. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...