sonny Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 En bekjent har ADSL privatabonnement fra Telenor med Thompson Speedtouch 510i ADSL-modem. For å få trådløst LAN er det koblet på en Sparklan AP-router (sannsynligvis wx-6615 har ikke fått sjekket det selv). Det skal nå kobles opp et web-kamera for "overvåknings"-formål. Kameraet har egen web-server og kobler seg greitt til Sparklan routeren. Utfordringen er hvordan få tilgang til kameraet fra internett. Har definert oppe t domenenavn som knytter den til enhver tid gjeldende eksterne Telenor ip-adressen opp til domene-navnet. Både ADSL-modemet og den trådløse routeren synes å ha aktivert router og DHCP funksjonalitet. På Sparklan er internett gateway'en 10.0.0.1, mens dens adrese på lan'et er 192.168.0.1. Thompson har Lan adresse 10.0.0.138 (hvorfor er ikke den 10.0.0.1?) og en dynamisk ekstern ip-adresse. MItt spørsmål er hvordan jeg skal ved å skrive inn domenenavnet bli knyttet direkte mot kameraet? Jeg ønsker å gjøre minst mulig endringer i oppsettet da det funker stabilt og greitt til sitt bruk i dag. Har prøvd å definere kameraet opp som en virtuell server på port 80 på sparklan'en og gått inn i NAPT på Thompson og definert opp 10.0.0.1 som inside address, men uten å få tilgang til kameraet eller domenet. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Problmet her er at du kjører dobbelt NAT. Du har NAT både i den trådløse routeren din og i SpeedTouch modemet. Det som nok er best å gjøre da er å sette telenor modemet i bridge modus. Dette fører til at det er din trådløse router som får den offesielle ip adressen og du kan da forwarde port 80 i denne. Hvordan du setter den i bridge modus finner du her: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...dem-bridge.html Du må deretter huske å legge inn oppkobling via pppoe i den trådløse routeren din. Alternativet til dette er å først forwarde port 80 i modemet ditt til routeren, og deretter fra routeren din til til web kameraet. Men dette er noe kronglete, og å ha to routere med NAT er brukbart. Lenke til kommentar
sonny Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2006 Nå har jeg prøvd begge alternativene: 1) Slått av routerfunksjonaliteten i Speedtouch'en og kun bruke den som brigde 2) Forwarde port 80 Utfordringen ved alternativ 1) er at jeg ikke får kontakt med internett etter at jeg har kjørt prosedyren som er beskrevet av Telenor for å få Speedtouch'en over i bridge modus. Når jeg laster inn igjen bridge oppsettet får jeg følgende warning: "Invalid wan connection interface name". Hva er dette, hva skal det være og hvor settes det? Når jeg etterpå setter opp Sparklan routeren iht wizarden og skal kjøre test etterpå gir den feilmeldingen: "PPPoE server not found". Utfordringen ved alternativ 2) er at jeg aldri har greid å få kontakt med kameraet fra internett. Dette fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal sikre at http kallene kommer frem til kameraet. Håper på å få hjelp enten på alternativ 1 eller 2 slik at jeg kan få kameraet til å fungere etter intensjonen. Om noen har kombinasjonen av Speedtouch og Sparklan router hvor dette fungerer slik jeg trenger har jeg et sterkt ønske om å få tilsendt konfigurasjonsfilene. På forhånd takk! Lenke til kommentar
sabohn Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Nå har jeg prøvd begge alternativene:1) Slått av routerfunksjonaliteten i Speedtouch'en og kun bruke den som brigde 2) Forwarde port 80 Utfordringen ved alternativ 1) er at jeg ikke får kontakt med internett etter at jeg har kjørt prosedyren som er beskrevet av Telenor for å få Speedtouch'en over i bridge modus. Når jeg laster inn igjen bridge oppsettet får jeg følgende warning: "Invalid wan connection interface name". Hva er dette, hva skal det være og hvor settes det? Når jeg etterpå setter opp Sparklan routeren iht wizarden og skal kjøre test etterpå gir den feilmeldingen: "PPPoE server not found". Utfordringen ved alternativ 2) er at jeg aldri har greid å få kontakt med kameraet fra internett. Dette fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal sikre at http kallene kommer frem til kameraet. Håper på å få hjelp enten på alternativ 1 eller 2 slik at jeg kan få kameraet til å fungere etter intensjonen. Om noen har kombinasjonen av Speedtouch og Sparklan router hvor dette fungerer slik jeg trenger har jeg et sterkt ønske om å få tilsendt konfigurasjonsfilene. På forhånd takk! 6516524[/snapback] Håper du ikke blir sur når jeg foreslår et alternativ 3 her.... Jeg har inngående innsikt i begge boksene (jobber hos imprtøren av dem begge to) Speedtouchnboksen er nok mye mere "handlekraftig" enn sparklan-ruteren. Det er et godt forslag å sette opp ST som bridge og kjøre PPPoE i Sparklan, men i og med su ikke få til dette så... Benytt din Speedtouch som ruter som du har gjort tidligere. SLå av DHCP i Sparklan og bruk denne som en rein trådkls swiych. (ikke bruke WAN-porten, bare LAN-portene) Endre IP-adressen på LANet fra 192.168.0.1 til 10.0.0.1 eks Da vil du få tak i konfigurasjonen av det trådløse selv om du får IP-adresse fra Speedtouch. Det er veldig gunstig for slik portforwarding at du bare har en NATing å ta hensyn til: Gå inn i Speedtouch på adressen 10.0.0.138 under NAPT og forwarde port 80 eller alternativt legg inn din server-IP under default server. (da får den all info på alle porter) ikke glem å trykk save øverst til venstre etterpå. lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå