Gå til innhold

Hva er egentlig bluscreen?

Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette emnet, men i og med at jeg trur at bluscreen har noe med feil med hardware så plasserte jeg den her.

Jeg snakker om bluscreen som den feilmeldingen som kommer opp hvor skjermen er totalt blå med hvit skrift hvor da pcen må slås av for å komme seg videre. Hva er felles med alle problemer som får denne feilmeldingen? Har tidligere trudd at det var noe fysisk feil med en eller flere av ram modulene, men gikk fort vekk fra dette og over til noe fysisk feil med en av hardware komponentene, men er ikke så sikker på det heller lengre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bluescreen (eller BSoD) skjer når det oppstår en situasjon Windows ikke takler. Med andre ord så vet Windows ikke hva den skal gjøre. I Linux (*BSD/*nix også?) kalles det samme situasjonen "Kernel Panic".

Slike situasjoner kan oppstå både med fysisk feil på hardware og programvarefeil.

Hardwarefeil er alt fra feil på CPU, minne, hovedkort, skjermkort og/eller andre enheter du stapper i maskina. Programvarefeil er -stort sett- feil i driverene til noe hardware (egen erfaring), selv om det finnes programmer som er så dårlig kodet at de klarer å ta systemet ned.

For å finne ut hva som er feil så slå av automagisk reboot når bluescreen oppstår. Deretter skriver du ned feilmeldingen og feilkoden. Feilkoden er det første "tallet" før de 4 "tallene" i parentesen. De 4 tallene er ekstra informasjon om selve feilen. Det er minneadresser og andre parametre. (Tall skrevet på denne formen 0x0123ABCD er hexadesimale tall).

Håper du ble litt klokere nå :).

Lenke til kommentar

Det er ofte bluscreen kommer når windows ikke er instalert en gang. Opplevde feil på en ram brikke en gang og da fikk jeg bluscreen når ikke harddisken var koblet i en gang.

PS: Vet dere hva som oftest er feil hvis man får bluscreen? Er det hardware feil?

Lenke til kommentar

Selv har jeg oftest hatt problemer med BS under følgende situasjoner:

Problemer med skjermdriver(f.eks lagt inn feil eller oppdatert skjermdriver har kommet i konflikt med andre drivere)

I forbindelse med eksterne enheter, f.eks har jeg en IR-dongle. Dersom jeg drar ut denne uten å disconnecte den i Windows først, så klarer jeg å fremprovosere BS.

Ellers hadde jeg mye problemer med BS da jeg kjørte Windows NT4, mest pga dårlig utviklede drivere, nødvendighetene tvang meg til å finne mer/mindre tvilsomme drivere(alfa/beta versjoner). Med NT4 hadde jeg også problemer med onde dr.watson, han er blitt mye mer anonym i de senere NT versjonene (2000/XP)

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Har tidligere trudd at det var noe fysisk feil med en eller flere av ram modulene, men gikk fort vekk fra dette og over til noe fysisk feil med en av hardware komponentene, men er ikke så sikker på det heller lengre.

5336406[/snapback]

Selv om alle liker å skylde på Windows så er det ofte hardware som utløser bluescreen - spesielt minnebrikker som du er inne på. Men problemet kan selvfølgelig også være på programvaresiden.

Lenke til kommentar
Selv om alle liker å skylde på Windows så er det ofte hardware som utløser bluescreen - spesielt minnebrikker som du er inne på. Men problemet kan selvfølgelig også være på programvaresiden.

5347474[/snapback]

Endelig flere som sier bluescreens kan skylles andre ting enn MS, er ikke så mange av dem;)

Lenke til kommentar
Men dere sier at man kan søke på nettet etter den feilkoden man får. Hvordan kan windows sende en feilkode hvis han ikke vet hva det skal gjøre? Må ha jo ha litt peil for å sende en feilkode :p

5364182[/snapback]

Som regel så er det snakk om driverproblemer men det kan, som andre har sagt, være hw-feil.

Den hyppigste årsaken er at en driver peker til et minneområde den ikke har tillatelse til å aksessere, dermed får windows panikk og for å forhindre skade på systemet (f.eks fat tabell, overskrive data på disken etc...) ved å eksekvere random kode, så stopper windows med en BSoD.

Sceptic

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...