FranzJosef Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Er på besøk hos noen nå i julen som har Telenor Avidi kabel-tv. De har kjøpt widescreen TV. Men de har ikke dekoder av noe slag. De får alle 16:9 sendinger i 4:3 format. Dvs på widescreen-skjermen så kommer det bilde med svarte striper oppe/nede og det blir strukket som vanlig 4:3 sendinger. Med andre ord forverrer widescreen TVen alle sendinger, selv 16:9 sendinger. Hva må de ha for å få bukt med dette? Dekoder? Hva slags? Jeg skal flytte til et sted med UPC uten muligheter for digitale signaler. Så er spm om det er vits å kjøpe en widescreen TV. Hvordan er det? Blir alle sendinger sentralstyrt til 4:3 uansett? Hva må jeg evt. ha her, dekoder og evt. hva slags? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Sjekk om tv-innstillingene står på 4:3 eller 16:3 Letherbox, prøv å skift på den kanskje... Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Det høres bare ut som om de har stillingen feil på TV. Forskjellen mellom og ha dekoder og ikke dekoder er at hvis man har dekoder og kanalen sender i anamorfisk widescreen (TV2 og NRK,NRK2 på enkelte program) så vil man få ca 30% høyere oppløsning. Det er ikke noe problem å ha Avidi og widescreen så lenge man velger rett valg (letterbox). Med dekoder så er rett valg 16:9 eller widescreen avhengig av hva produsenten av TV apparatet kaller det. Forklaring på anamorph widescreen finner du her: http://www.hjemmekino.no/guide/anamorph.asp Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 26. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2005 Eh..selvfølgelig er det innstilt på TVen...innstilt på widescreen når det sendes i widescreen, og da oppstår det jeg forklarte. Det man kan gjøre er å stille inn i "zoom 16:9" og får man litt mer TV i skjermen, men da kuttes jo hodeskaller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå