Tøråsen Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 (endret) Jeg har tenkt litt på å klokke prossesoren min litt. Noen bra programmer elns som kan brukes til dette?? Har dette hovedkortet Pentuim 4 2.8Ghz Northwood socket 478 Denne rammen, har bestilt en til så jeg får 1024... 300watts PSU. mvh Marius Edit: Trenger også en god del veiledning Endret 25. desember 2005 av Tøråsen Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Går det ann og bruke MSI CoreCenter, det er noe sånn der så jeg kan få opptil 4200mhz... Lenke til kommentar
sixx Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 det du har markert med rødt ville ikke jeg sagt har noe med CPU dirkekte å gjøre... Står FSB, da er det hastigheten på FSB'en din... Ellers så skal det en del til å få en 2,8 ghz til å yte 4200 bare sånn uten vidre...hvertfall hvis du er nybegynner:P du trenger god kjøling osv. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Er core center noe som kan brukes på ett i925x chippsett? Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 det du har markert med rødt ville ikke jeg sagt har noe med CPU dirkekte å gjøre... Står FSB, da er det hastigheten på FSB'en din... Ellers så skal det en del til å få en 2,8 ghz til å yte 4200 bare sånn uten vidre...hvertfall hvis du er nybegynner:P du trenger god kjøling osv. 5371780[/snapback] Ok, men hva skal jeg stille på i BIOS for og klokke litt da?? skal kjøpe meg ny CPU-Vifte da, men vet ikke hvilken Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 (endret) Ingen som kan hjelpe meg litt? Endret 2. januar 2006 av Tøråsen Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Er core center noe som kan brukes på ett i925x chippsett? 5371948[/snapback] Det er MSI sitt overklokkingsprogram fra windows, så nei. Les guiden som er linket til her, og søk på google etter nybegyner guider. Har ingen erfaring med prosessoren din, men er ikke veldig vansklig. Titt i BIOSen din, bli kjent der, ler guidene på nytt, tilbake i BIOS og prøve seg litt frem. Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 Jeg fant noe som heter Clockgen på nettet... Hva skal jeg stille på og hvor mye kan eg stille på?? Får meg denne CPU vifta... Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Jeg har nesten samme hovedkort som du har (modellen over med raid og litt annet dill, men ellers samme kort), og min anbefalig hvis du har planer om å overklokke, er å bytte hovedkort, for når du overklokker bruker prosessoren mer strøm, og det liker ikke dette hovedkortet. med min 2.8 @ 3.33 varierer vcore fra 1,51 til 1,68 volt - 2.8 @ 3.0 varierer spenningen fra 1.52 til 1.64 volt, dette merker jeg også på stabiliteten! disse tallene var etter jeg monterte vifte til å blåse mot strømforsyningen på hovedkortet, før jeg gjorde det var det værre, da var det 3.0 som var max på mitt system... EDIT: for å overklokke, reboot pc'n, trykk del for å gå inn i bios, deretter velg Frequency/voltage control: her er det flere valg: (trykk enter for å gå inn i undermenyer, eller forandre instillinger) Dynamic OverClocking: denne skal stå på disabled hvis du skal overklokke "på orntlig" Performance Mode: la denne stå på lavest mulig innstilling inntil videre (hvis du ikke har DYR ram...) CPU Ratio: er høyst sansynlig låst, så den får du ikke gjort noe med. DRAM Frequency: denne atår på auto, det kan du la den gjøre fortsatt, eller sette den på 400 Spread Spectrum: Denne er Enabled som default, men skal du ha noen som helst sjangs for å overklokke, sett denne til disabled. Adjust CPU Bus Clock(Mhz): 200 som standard, dette er her du overklokker. sett denne i første omgang på 210 (210x14=2940) det burde den greie! Adjust AGP/PCI Clock(Mhz): sett denne til 66.66/33.33 lukk og lagre, reboot, kjør sisoft sandra burn-in wizard i minimum en halvtime, hvis temperaturen ikke blir skyhøy eller pc'n fryser, kan du skru opp ytterligere 5 Mhz i bios, og gjenta prosedyren. Hvis cp'n fryser, stiller du den ned igjen 5Mhz tester, stiller den opp igjen 1 Mhz av gangen og tester på nytt, helt til den på nytt fryser, da er du på max uten å skru opp vcore(dette vil jeg IKKE anbefale på disse hovedkortene). Endret 4. januar 2006 av Cilleron Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 4. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2006 Det var ikke noe som heter dynamic overclocking... og adjust CPU Bus Clock(Mhz) stod på 133!! Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 da har du en generasjon eldre cpu, overklokk som jeg beskrev over, bare begynn på 133 istedetfor 400. pass på at agp/pci holder seg på 33/66 Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 (endret) agp\pci steg bare jeg satte på 134 Endret 5. januar 2006 av Tøråsen Lenke til kommentar
Eyvind Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 denne må du låse. det står vel noe som heter agp/pci lock eller fixed agp/pci? trykk på den å se om du ser noe.. bare pass på at denne ikke endrer seg for da fryser systemet og blir ustabilt. Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Hvor mye kan jeg klokke maks?? Har den på 3ghz nå, og jeg har denne cpu vifta.... Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 nesten helt til pc'n låser seg. klokk pc'n til den ikke klarer en stress-test, og klokk bittelitt ned igjen. rammen og hovedkortet (sett bort fra cpu's strømforbruk) ditt tåler i teorien en overklokk til 4200 mhz (fra 133 til 200 mhz fsb), men det greier IKKE prosessoren din uten GOD kjøling(flytende nitrogen eller fasekjøling). Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2006 Hva slags stress test bør jeg bruke da?? Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 f.eks sisoft sandra, den har en "burn in test". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå