Gå til innhold

Lage Snowboard film! Trenger tips til vinkler o.l!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du interesert i snowboard så har du sikkert sett eller har en drøss med snowboardfilmer på pcn....?

Se gjennom de å tenk på hvilke vinkler som funker å hva som ser bra ut... Beste måten det...

Et tips... Stativ som står støtt...... :yes:

;)

Lenke til kommentar
Er du interesert i snowboard så har du sikkert sett eller har en drøss med snowboardfilmer på pcn....?

Se gjennom de å tenk på hvilke vinkler som funker å hva som ser bra ut... Beste måten det...

Et tips... Stativ som står støtt......  :yes:

;)

5335614[/snapback]

Men for all del, ikke gift deg med stativet. Personlig mener jeg at fisheye og close-up er meget kult. Og da kan man ikke bruke stativ.

Lenke til kommentar

Ikke noen snowboard fotograf akkurat, men har brukt mye tid bak kamera og pcn når det kommer til små/korte sykkelfilmer.

Ser og MYE på ski/sykkel(freeride) filmer.

For all del gift deg med ett sikkelig stativ, shaky bilder er noe dritt kort og greit, blir man sjøsyk av å se på filmen så er det ikke spesiellt morro. Det jeg har sett av snowboardfilmer, ski & sykkel filmer, type sikkelig produsert, så er det smooooothe bevegelser som du ser på spillefilmer fra hollywood og kvaliteten billedmessig er like bra.

Feks. Futureproof, The Hitlist(matchstick prod.) og NWD6: Unchained(Freeride Ent./MSP prod.) Har man sett noen filmer så er det og mye "lettere" å få ideer, inspirasjon til eget arbeid.

Fisheye er kult, men IKKE overdriv! Fisheye kan ses på som en effekt.

Igjen, STATIV...

Bruk 2 hender når du holder kamera.

Ha nok batterier, kulde=batterier tømmes fort.

Hva som funker av vinkler finnes det ikke noe svar på, det som funket på en spot kan se helt crappy ut neste spot.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Du har vist ikke peiling på hvor fort man kommer over big jumpen du :p

5629337[/snapback]

Virker ikke sånn nei...

Men med film kamera kapabelt til å dra av en hårete FPS evnt tilgang på møkk dyrt "videokamera"(panasonic har vel noe dvcproHD, cinealta om jeg ikke husker veldig feil..) med variabel framerate....da kan vi begynne å snakke så bra slowmotions at det bør la seg gjøre.

Intet er umulig, bare vanskelig... :p evnt jævlig dyrt!

Lenke til kommentar

VariCam til $70 000 har variabel framerate, men det finst eit mykje billegare alternativ: Panasonic har i det nye HVX200 implementert varicam-funksjonen, so ein kan filme i 720p i framerates frå ca. 4fps til 60fps, om eg ikkje tek heilt feil. Det er likevel ikkje billeg, då ein må ha P2-minnekort i tillegg til kameraet, og datakraft/programvare som takler formatet. Eit HVX200 med fire stk. 4GB P2-minnekort koster ca. 80 000kr frå Videoutstyr...

Eit alternativ er å gjere som Matchstick Prouductions i skifilmen Yearbook: Høghastigheits super 16mm filmkamera som visstnok filma i opptil 100fps.

I alle tilfelle: Dyrt, og ikkje noko for ein vanleg amatør...

Lenke til kommentar

Matchstick Productions siste film, The Hitlist(obilg. å se for alle som står litt mer enn vanlig på ski...) er i samme leie som forrige film Yearbook, kvalitet av en annen verden som vi amatører bare kan drømme om.

Mener å ha lest i ett interview av Steve Winter, msp,(som jeg seff ikke finner nå)at de bla bruker Arriflex 16SRII Highspeed(Sr3 highspeed klarer 10-150fps..). prislapp type styggere enn de fleste familiebiler...

Just another day in..øh..tha office:

http://www.mspfilms.com/fileadmin/Producti...0Production.jpg

Budsjettet til MSP tillater og at vaiercam erstattes av helikopter.. :p

Her ligger litt bilder hos msp... http://www.mspfilms.com/index.php?id=11

Panasonic HVX200 er det "billigste" digitale alternativt til film ja og har en ganske stygg prislapp med p2 kortene som brukes opp FORT med stor F når du filmer i dvcproHD(100mbits) kontra dv sine 25. Så maskinvaren du trenger bare for å redigere er dyr nok.

Menmen, man kommer jo langt med dvx100 og da... :p

Lenke til kommentar

DVX100 er nok eit veldig bra alternativ for oss vanlege dødelege ja, Push Films brukte det t.d. som backup under NASM, og dei var svært nøgd med. Les artikkel frå Preview her.

Skulle gjerne sett Hit List (og Tangerine Dream, for den saks skuld), men har allereie kjøpt Shanghai Six, Teddybear Crisis og First Price... Kanskje seinare.

Vart ein del off-topic dette, men håper Crawford har fått ein del tips av andre enn meg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ville gått for fisheye og close-up på rails og småting, fordi fisheyen får det til å virke større! På den måten blir ikke en vanlig flat-rail så pusletesom med et vanlig objektiv. Jeg ville også brukt det hvis du skal kjøre i pipe. Men pass på å holde kameraet lavt, så han kommer over kameraet. Fisheyen har jo 180 graders perspektiv så han vil komme helt øverst i bildet.

På big jump ville jeg brukt litt forskjellig vinkler og objektiv anhengig av størrelsen på hoppet. Hvis det er stort bør du IKKE bruke fisheye! det får bare hoppet til å se helt forvrengt ut, og man får ingen anelse av hvor stort hoppet er. Og jeg liker det best når man ser landinga på hoppet så man ser om han faktisk lander eller sklir ut til siden og tryner :)

Og husk flere batterier hvis du har hvis ikke må du regne med korte filmingsøkter.

Litt tips om ting som ser kult ut på film:

-Sakte BS 180 med mute

-Et rail triks som er in nå FS boardslide, FS pretzl av

-spin triks som cab 5 og FS og BS 5 og 3

-backflip vil jeg råde deg til å droppe og heller ta Bs rodeo som er en backflip med 180, som ser MYE MYE kulere ut!!

-Ellers er det opp til han hvilke triks han vil ta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...