Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cisco 677i + Linksys WRT54G

Anbefalte innlegg

Har ADSL fra Nextgentel og har da en Cisco 677i router (ISP) og ga bruttern trådløs router (Linksys WRT54G) til jul. Koblet alle ledningene til og internett virket på alle trådløse og trådede pc'er i huset :) Jeg får riktignok ikke sjekket epost med Office Outlook og kommer ikke inn, på noen få web sider, så noen innstillinger må jeg vel foreta. Har lest i en tidligere post og har funnet ut at jeg må forwarde alle porter fra Cisco'n til Linksysen.

Ifølge denne guiden så står det forklart hvordan man forwarder alle porter men får det alikevel ikke til.

Forward all ports ("disable firewall")

Start -> Run and type

telnet 10.0.0.1

<password>

en

<password>

set nat entry add 10.0.0.1 23 <globalip> 23 tcp

set nat entry add <localip> (with cbos v2.4.6 you only need this line)

set nat entry add <localip> 1-65535 <globalip> 1-65535 tcp (all other versions)

set nat entry add <localip> 1-65535 <globalip> 1-65535 udp

write

quit

Når jeg gjør dette kommer det opp ingenting. Før jeg monterte den andre routeren så fikk jeg opp vinduet hvor jeg skal skrive inn passord. Men passord har jeg ikke!? Er det noe NGT kan gi meg?

Er det ikke noe med at IP'en min må være 10.0.0.2? Har prøvd det og!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, det er ikke sikkert at problemet ditt ligger i det å forwarde alle porter. Jeg kan i hvert fall anbefale å legge ved en liten nettverkstegning.

Uansett, den guiden din tar for seg mer enn kun forwarding av alle porter. For å gjøre det enklere bør du først og fremst sjekke at din IP er 10.0.0.2. Hvis du har koblet linksysen etter ciscoen på den måten jeg tror, så får du sikkert tildelt IP-er i en annen serie f.eks. 192.168.0.x og da hjelper det lite å sette din egen IP til 10.0.0.2.

Du bør altså koble PC-en direkte mot ciscoen (med enten krysset kabel eller switch i mellom), og sette din egen IP til 10.0.0.2 med 255.255.255.0 som nettmaske. Deretter er det lurt å åpne et cmd-vindu før du bruker telnet. Passord må du ha, hvis du ikke har fått det av ngt allerede.

telnet 10.0.0.1
<password>
en
<password>
set nat entry add <localip>   (with cbos v2.4.6 you only need this line)
eller de 2 linjenene nedenfor hvir du har gammel cbos:
set nat entry add <localip> 1-65535 <globalip> 1-65535 tcp   (all other versions)
set nat entry add <localip> 1-65535 <globalip> 1-65535 udp

write
quit

Hvis du ikke har gjort det allerede, så kan du også koble wrt54g på en litt annen måte, slik at den kun fungerer som et aksesspunkt. Du vil da få 10.0.0.x IP-er på alle maskinene. Men spørs hvor du synes det er greiest å forwarde porter.

Lenke til kommentar

Har nå fått passord fra NGT, og koblet pc'en direkte til Cisco'n med krysset kabel. Gikk inn i et cmd-vindu og skrev følgende:

telnet 10.0.0.1

<password>

en

<password>

set nat entry add 10.0.0.2

write

quit

Etter det får jeg ikke internett mer. Har jeg gjort noe galt? Kanskje det er greiest å bruke Cisco'n som router og Linksysen som aksesspunkt? Hva gjør jeg da for å reversere det jeg har gjort, og gjøre linksysen om til et aksesspunkt?

Takker for hjelp! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...