Gå til innhold

Vurderinger av 2 kameraer


Gjest Slettet+149837134

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+149837134

Hvis man har valget mellom 2 kameraer som kan fås til samme pris (1500 kr), hvilke grunner er det for å gå for det ene fremfor det andre av:

1) Pentax Optio S60 og

2) Canon Powershot A520

 

Spesifikasjonene er jo litt ulike (6 Mpix vs 4 MPix, 3x zoom vs 4x hvis jeg ikke tar helt feil). Innser jo at ulike brukere vil ha ulike behov, men hva er argumentene dine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv ute etter nytt digitalt kamera.

Pentax sier meg ikke som så veldig kjent merke.

Derimot Canon er et velkjent og godt merke.

Jeg har selv tenkt på Canon Powershot A520 siden det er et kamera til 1500kr og 4 megapixels kamera.

A520 har 4x Zoom mens det undret meg når pentax sitt kun hadde 3x Zoom og til å være 6 megapixel så tror jeg det ikke er så mye som 6 mega pixel til prisen.

Lenke til kommentar
Er selv ute etter nytt digitalt kamera.

Pentax sier meg ikke som så veldig kjent merke.

Derimot Canon er et velkjent og godt merke.

Jeg har selv tenkt på Canon Powershot A520 siden det er et kamera til 1500kr og 4 megapixels kamera.

A520 har 4x Zoom mens det undret meg når pentax sitt kun hadde 3x Zoom og til å være 6 megapixel så tror jeg det ikke er så mye som 6 mega pixel til prisen.

5335720[/snapback]

 

Pentax er en av de tradisjonelle kamera produsentene. Selv om de ikke er fult så kjent som Canon kanskje særlig for dem som er mer intresert i data en foto, i og med at Canon lager en del mer en bare fotografi aparater, men å ikke kjøpe Pentax fordi merke ikke er kjent nok er et dårlig argument.

Lenke til kommentar
Er selv ute etter nytt digitalt kamera.

Pentax sier meg ikke som så veldig kjent merke.

Derimot Canon er et velkjent og godt merke.

Jeg har selv tenkt på Canon Powershot A520 siden det er et kamera til 1500kr og 4 megapixels kamera.

A520 har 4x Zoom mens det undret meg når pentax sitt kun hadde 3x Zoom og til å være 6 megapixel så tror jeg det ikke er så mye som 6 mega pixel til prisen.

5335720[/snapback]

 

Pentax er et av de gamle gode kjente merkene.

Har altid hatt et stort utvalg av gode konpaktkameraer.

De har også vært og er store på SLR kameraer og god optikk.

Og er blant de få produsentene av profesjonelle storformatkameraer.

Lenke til kommentar

Enig med dere som forsvarer Pentax. Det er ikke så mange år siden de var større på det norske markedet enn Canon. Det var den analoge Eos-seriens vellykkede markedsføring som forandret dette.

 

Pentax var, og er fortsatt en stor produsent av kvalitets-optikk. Også andre merker bruker deres objektiver. Noen av deres klassiske konstruksjoner (som 50/1,4) er i "verdensklasse", altså på høyde med det aller beste på markedet.

 

Ingen grunn til å unngå Pentax, altså. Når det er sagt så har jeg også veldig tro på Canons A-serie, men kompaktkamera ligger egentlig utenfor mitt kompetanse-område :whistle:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Enig med dere som forsvarer Pentax. Det er ikke så mange år siden de var større på det norske markedet enn Canon. Det var den analoge Eos-seriens vellykkede markedsføring som forandret dette.

 

Pentax var, og er fortsatt en stor produsent av kvalitets-optikk. Også andre merker bruker deres objektiver. Noen av deres klassiske konstruksjoner (som 50/1,4) er i "verdensklasse", altså på høyde med det aller beste på markedet.

 

Ingen grunn til å unngå Pentax, altså. Når det er sagt så har jeg også veldig tro på Canons A-serie, men kompaktkamera ligger egentlig utenfor mitt kompetanse-område  :whistle:

5336320[/snapback]

 

Selv vet jeg ikke hvor bra Optio kameraet til Pentax er, tror ikke det er noe tipp topp kamera (på den annen side ingen kameraer er det i denne prisklassen). Bare ville nevne for datagutten (nikcet hans viser tydlig at han kommer fra data-delen av forumet). At Pentax er et kjent merke i fotoverdenen, og ikke kan samenlignes med Samsung eller Mustek (sistenevnte merke har vel forsvunnet, og takk Gud for det!)

Endret av modin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Generelt er Pentax er bra merke, men de billige modellene står jeg gjerne over. Optio 50/60 er omtrent samme kamera som KonicaMinolta E500, som har ubrukelig autofokus og svært begrensede muligheter i forhold til A520, som er et godt kamera med god balanse mellom optikk og andre egenskaper, norske menyer, alle manuelle muligheter. Eneste minus med A520 er litt treg autofokus på tele, ellers har den alle de egenskapene du må langt over 1500 for å finne i ETT kamera.....

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Som nevnt er jeg ingen ekspert på kompaktkameraer, men jeg har også mest tro på Canons A-serie i denne klassen. Kan huske å ha lest et eller annet om at noen billige modeller fra Pentax har god optikk, men ikke like vellykket elektronikk. Hvis det stemmer så er det synd. Håper samarbeidet med Samsung fører til at de samlede ressursene brukes til å få kontroll over de problemene. Synd Samsung ser ut til å ha lignende problemer med sine produkter.

Selv om dette er en tråd som omhandler kompakter, synes jeg det er på sin plass å nevne at kritikken mot Pentax' kompakter ikke gjelder deres dslr. De er fullt på høyde med Nikon/Canon.

 

Ps: noen nevnte at Pentax produserer storformat. Det gjør de ikke. Deres største format er 6x7, som den fenomenale modellen 67 benytter. De er også kjent for sine rimelige, ultramoderne 645-modeller. Det får holde for nå, selv om det er artig å skrive om noe som er innenfor mitt kompetanse-område. Skal forsøke å bli flinkere til å respektere trådenes tema i fremtiden.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...