Gå til innhold

Nybegynner i Nikon D50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
problemet er vel at de kamera som selges i dag som sølv er plast, mens tidligere nevnte leica modeller og slikt var metall? blir en litt annen finish da? :)

5355289[/snapback]

Det var ekte chrome, ja. Helt enig i påstanden om dslr, de skal være svarte. Har desverre opplevd at kvinnen i huset har fått viljen sin, men aldri hjemme hos meg (det er jeg som kjøper og bruker kamera. Demokrati=unødvendig). Like gode bilder blir det uansett farge, men jeg husker fremdeles mine nattlige drømmer (mareritt) der jeg kjøpte brukt 300D. De drømmene tok slutt når jeg fikk Eos 20D i hus :innocent: Den som sover synder ikke, men jeg sover roligere nå.... :!:

Lenke til kommentar
hehe, helt enig med kkristi. Eneste minuset er at sorte kamera blir så mye varmere enn sølvkamera i solen. Ellers er sort stilig, mens sølv ser ut som leketøy :)

5355352[/snapback]

Hehe, alle mine "hus" har vært sorte;

Ricoh (husker ikke modellnavn)

Nikon FE2

Nikon F90

Nikon D70S

Lenke til kommentar
Takker. Highspeedkortet til Kingston? Har dette noe med hvor raskt kortet er til å ta imot og lagre info fra selve kameraet så kameraet er klart for neste bilde?

5354377[/snapback]

Har ikke inntrykk av at korttypen betyr så mye for hastigheten på D50, iallfall ikke ved enkeltbilder. Ene gamle TwinMos-kortet jeg bruker, har ikke hastighet oppgitt, så det er neppe mye kjapt. Men funker gjør det. Jeg ville heller brukt penger på en ekstra tele enn store og dyre minnekort i første omgang. Skyter du i normal jpeg, går det over 130 bilder på et 256 MB kort, og i mange tilfeller har jeg opplevd at det ikke er så lett å se forskjell på normal og fin jpeg på D50. Men dette vurderer du sjøl.

Når det gjelder tele, ville jeg gått for 70-300mm framfor 55-200mm. Ikke ofte du vil trenge det større området, men de gangene det skjer, vil du være ganske glad for å ha det. Og så vil du spare deg sjøl for mange dårlige telebilder hvis du alltid husker at over ca 150mm, bør objektivet egentlig være montert på stativ, og derfor sørger for anlegg og/eller korte lukkertider når du tar bilder.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
18-55 kitobjektivet er sånn passe greit, men du må blende ned en del for at det skal yte bortimot optimalt - fra F/8 gir skarpe bilder (dette er vel "kjerneområdet" for de fleste billige objektiver tror jeg...). Kommer an på hva du skal ta bilder av da selvfølgelig, og tilgjengelig lys - du kan begynne å få forholdsvis lange lukkertider ved disse blenderåpningene i dårligere lys.

hva betyr å blende ned? Vet at jo høyere tall, jo mindre blenderåpning, jo mindre lys slippes inn (jo større dybdeskarphet (?)). Men hva er opp og ned her? ned er lavere F tall eller mindre åpning (høyere F)?

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Å "blende ned" det vil si å f.eks blende ned fra 2.8 til 4. Det vil si at du slipper inn mindre lys. For hvert (hele) steg du blender ned halverer du lyset.

Jo mindre F-verdi, jo større blender. Jo høyere F-verdi, jo mindre blender.

Lenke til kommentar

Takker til alle som kom med info til meg tidligere i tråden.

Har nå handla inn kamera.

Nikon D50 m/ kitobjektiv, Sandisk Extreme III 1 gig minnekort og veske = ca 6900,-

Pluss 3 års idiotgaranti, så totalpris på ca 7790,-

Dette var på Lefdal Alnabru.

Kameraet med kitobjektiv kosta 5800,-, og etter at jeg slapp dama løs på selgeren fikk vi med veska for en hundrings og minnekortet til 990,- (ned fra 1300 ca). Kunne sikkert vært pusha hardere et eller annet sted, men strengt tatt godt fornøyd.

Ingen enorm manual som fulgte med forresten, så jeg må vel sette meg inn i lukkertid etc på nett ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Ingen enorm manual som fulgte med forresten, så jeg må vel sette meg inn i lukkertid etc på nett ett eller annet sted.

5438210[/snapback]

I tilfelle du ikke vet om noen konkrete steder, kan jeg foreslå noen :)

Et godt sted å begynne kan være http://www.megapixel.net/html/articles.php

Flotte artikler med glimrende bruk av eksempler til å forklare.

Du finner også grei ordbok på denne siden.

For mer teknisk info:

http://www.photozone.de/active/news/index.jsp

Lenke til kommentar
og minnekortet til 990,- (ned fra 1300 ca).
Nå selges akkurat det minnekortet til akkurat den prisen andre steder da, så tror ikke det svei så veldig mye i lommeboka til Lefdal :)

5439141[/snapback]

Det skulle vel svidd mere? De har jo sin 150% prisgaranti hvilket tilsier at traadstarter egentlig skulle ha betalt 850 (hvis 1000 er billigste pris andre steder).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, nybegynner her så tar spørsmålet i denne tråden.

Har Nikon D50 med kit-objektivet, prøver å lære meg ordentlig hvordan kameraet fungerer, men er ikke alltid så lett.

Når jeg skal ta bilder med kort lukkertid, dvs 1/4000 sek så blir bilde veldig mørkt. Har forstått det slik at F-nummeret må ned da, iflg manualen (si fra om det er feil), men i manuelle instillinger går ikke f-nummeret lenger ned en 5,6.

I andre moduser går det lenger ned.

Prøvde manuelt en dag hvor det var overskyet, med 1/4000 og laveste f-nummer for å teste, men bildet ble ubrukelig. Brukte lengre og lengre lukkertider til bildet ble "riktig"

Hva gjør jeg galt?

Mitt mål er å ta actionbilder uten at det blir helt mørkt.

Veldig glad for alle svar

Lenke til kommentar
Hva gjør jeg galt?
Ingenting, du mangler bare full forståelse av kameraet og objektivet. Maksimal blenderåpning avhenger av hvilken brennvidde du har stilt inn på objektivet. Ved maksimal brennvidde så kan du ikke ha større åpning enn f/5,6 uansett modus. Sett objektivet på 18 mm brennvidde for å få størst mulig blenderåpning.

Prøvde manuelt en dag hvor det var overskyet, med 1/4000 og laveste f-nummer for å teste, men bildet ble ubrukelig.
Det er helt som det skal være. Du må ha nok lys for å eksponere bildet skikkelig. Sett kameraet på Auto og se hvilke instilligner det bruker, kopier de instillingene over på manuell hvis du vil ha et korrekt eksponert bilde med manuell instillinger.

Vil du ha kortere lukkertid en det som blir valgt ved Auto så øk ISO instillingen og eller kjøp et objektiv som samler mer lys.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Den enkleste måten å få det resultat man er ute etter er å bruke blenderprioritert eller lukkerprioritert automatikk og AE-lås. Sikt på det man ønsker perfekt eksponert (bruke helst partial/spot-lysmåling), lås eksponeringsverdien (AE-lock) og fokuser. Fyr av bildet, og låsen tilbakestiller seg. Les manuale først så du vet hvordan du velger disse autoinnstillingene, og velger målemetode.

Når du foretar innstillingene av blender eller lukker, merk deg hvordan den andre verdien enten øker eller minsker trinn for trinn i forhold til den du har valgt. Les exif-dataene nøye når du kommer hjem, og tenker du litt over det du ser vil du raskt forstå hva du gjør rett eller galt.

Dette ble veldig kortfattet og presist. Du vil finne mer møysommelig forklaringer i et godt kompendium, tutorial eller Abc-bok. Den eneste måten å lære seg de tekniske disiplinene er å være tålmodig med sin egen læreprosess. Siden det ikke koster noe å ta bilder går denne prosessen raskt nok i dag.

Lenke til kommentar
Når jeg skal ta bilder med kort lukkertid, dvs 1/4000 sek så blir bilde veldig mørkt. Har forstått det slik at F-nummeret må ned da, iflg manualen (si fra om det er feil), men i manuelle instillinger går ikke f-nummeret lenger ned en 5,6.

5530802[/snapback]

Hva slags bilder trenger du 1/4000 lukkertid til? Begynn med 1/200 og ISO 1600 ved bevegelse, og reduser lukkertida trinnvis til du har fått den graden av "frysing" du liker best. Se hva slags blender det blir, og hvis det da lar seg gjøre å blende opp (f.eks brukes f/11 på et bilde du synes er OK), kan du vurdere å skru ned ISOen. Jeg for min del liker f.eks fotballbilder der en ser ballen beveger seg. Men smak og behag....

(Fotograferte et småfly på søndag, uten å blende ned, propellen ble frosset fullstendig - synes ikke det ble så fint.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...