kak Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Hvor lenge trenger man å lade Nikon D50 første gang? 5349740[/snapback] Til batteriet er ferdigladet. Lenke til kommentar
Recon Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Har sittet og titta litt på nettet på dette kameraet, men siden jeg kan null og niks om speilrefleks og stort sett alt annet av fotografering så kommer jeg krypende til dere. Prisguide.no dukker opp pent og pyntelig med D50 til ca 5300, men jeg antar det er endel annet jeg må handle til da? linse/objektiv (eller hva det heter): hvordan vet jeg hva jeg trenger og hva som er god kvalitet? Hva i all verden betyr 17-35mm, 18-70mm osv osv? minnebrikker, veske, reim, (hva glemmer jeg?), alt dette følger vel sansynligvis ikke med i den prisen? Bruksområder? Tja, alt i fra magen til den gravide samboeren min til herlig norsk natur til diverse fotballstadia rundt om kring hvor mulighet for å ta serier, takling av varierende lys, muligheter for å zoome godt inn samt gode "oversiktsbilder" er nødvendige. Basically - hva i all verden bør jeg beregne i totalpris og hva trenger man? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Hva du trenger blir helt opp til deg selv. Prisen indikerer oftest kvalitet, men det finnes unntak (Nikkor AF-D 50mm F1.8 til ca 1000kr blir ofte regnet som skarpere enn dyrere Nikkor AF-D 50mm F1,4 (som er mer lyssterkt)). mm verdien indikerer brennvidden, lavere verdi betyr at du får en større vinkel på bildet. Større verdi indikerer mer zoom. 18-70mm er f.eks. ca 4x zoom linse, med respektabel vidvinkel (del største verdi på minste) (en eller annen fortalte meg engang at du kan dele den største verdien på den minste for å finne zoom verdien på linsa...vet ikke om dette stemmer) Det du også må tenke på ang. linser er lysstyrke, dette blir angitt av F verdien på linsa (mindre f = mer lysstyrke). Linser med mye Zoom har oftest lavere lysstyrke enn linser med fast brennvidde eller mindre zoom. Men her avgjør pris mye. (mer lysstyrke = høyere pris). Hva du trenger av linser avhenger helt av bruksområdet og budsjett egentlig. Du vil sannsynligvis ha en pen kombinasjon av vidvinkel og zoom. Hvis du ikke kjøper kit, ville jeg startet med en Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC for Nikon. denne koster ca 2500 og gir en grei vidvinkel og ok zoom. Reim følger sannsynligvis med i den prisen, veske og minnebrikke sannsynligvis ikke (sjekk de spesifikke tilbudene for å se hva som følger med - reim er vel standard uansett...) totalpris bør inkludere: Kamera (enten kit eller bare hus), evt. linse, minnebrikke og veske. du trenger strengt tatt ikke mer enn det til å begynne med. edit: Ang minnebrikker bør du kjøpe kvalitet først som sist. Sandisk Ultra II ( eller Extreeme III - selv om du egentlig ikke har behov for så rask til D50) eller Lexar. Endret 28. desember 2005 av MrLee Lenke til kommentar
kak Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Hva som følger med i Nikon D50 kamerahus-pakka ser dere her! "stropp" = kamerarem! Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Har sittet og titta litt på nettet på dette kameraet, men siden jeg kan null og niks om speilrefleks og stort sett alt annet av fotografering så kommer jeg krypende til dere. Prisguide.no dukker opp pent og pyntelig med D50 til ca 5300, men jeg antar det er endel annet jeg må handle til da? linse/objektiv (eller hva det heter): hvordan vet jeg hva jeg trenger og hva som er god kvalitet? Hva i all verden betyr 17-35mm, 18-70mm osv osv? minnebrikker, veske, reim, (hva glemmer jeg?), alt dette følger vel sansynligvis ikke med i den prisen? Bruksområder? Tja, alt i fra magen til den gravide samboeren min til herlig norsk natur til diverse fotballstadia rundt om kring hvor mulighet for å ta serier, takling av varierende lys, muligheter for å zoome godt inn samt gode "oversiktsbilder" er nødvendige. Basically - hva i all verden bør jeg beregne i totalpris og hva trenger man? 5350256[/snapback] Hvis du ikke har noen formening om objektiv etc nå, synes jeg du skal kjøpe kameraet m/kitlinse på Elkjøp-tilbudet til 5495. Da kommer du i gang, og får erfaring med hvordan ting funker. Et par rimelige SD-kort på 256 el 512 MB. (Jeg bruker bl.a et 256 MB TwinMos-kort jeg fant i graset, ikke noe kluss med det kortet i D50, slik det kunne være med Canon S2IS.) Ett eller annet å ha kameraet i - og du er i gang. Bør kunne holde med 6500 kr. Så kan du etter hvert sjekke ut alternativer. Jeg har f.eks Sigma 18-125-objektivet som er nevnt her, veldig greit til mitt bruk det, men mange ganger trenger en enda mer tele. Hva du trenger kan bare du avgjøre. Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 For å gjenta; reim følger med huset uansett hvilken pakke du kjøper. Når jeg kjøpte mitt D50, kjøpte jeg den "utvidete" kitløsningen til Nikon. I tillegg til huset, følgte dette med; -18-55 kitobjektivet. Slettes ikke så verst bildekvalitet, og blender du ned så gir det skarpe bilder. Lysstyrke sånn midt på treet, men slik er det på omtrent alle disse vidvinkelzoomene (ett av unntakene er Sigma sin 18-50 med F/2,8). Byggekvaliteten derimot er ganske bånn i bøtta, jeg vil fortsatt kalle det ett "plastrør", bl.a. den manuelle fokusringen er en vits. -Nikon kameraveske. Faktisk en meget bra veske, og ikke noe stort trykk som skriker "NIKON" (ett lite og anonymt emblem rett under lokket). Har plass til kameraet, 1-2 objektiver og mye småtteri i 5 smålommer rundt omkring. -Nikon tripod. Vel, denne er ikke så mye å skryte av... knall gul og ganske spinkelt! Har ikke brukt dette i det hele tatt til D50, men derimot bruker jeg det til mitt Ixus 30. Kjøpte i tillegg ML-L3 fjernkontrollen sammen med dette, den koster ikke mer enn ca. 200 kroner og er kjekk og ha. Minnekort følger ikke med sånn i utgangspunktet, men så vidt jeg har sett så har ddmr.no solgt pakkeløsninger med D50 som består av den pakka jeg kjøpte + 1GB minnekort. Sjekk hos de om de fortsatt har noen sånne pakkeløsninger, vet derimot ikke om ddmr er spesielt billige...? 1GB er vel omtrent det minste du bør ha (jeg har 1 stk 1GB, 2 stk. 512MB, 3 stk. 256MB og ett 128MB kort, og i noen ekstreme tilfeller har jeg gått tom for minne... ). Som en annen anbefalte, så er Sigma sin 18-125 ett meget bra allroundobjektiv til lav pris! Er knallfornøyd med mitt eksemplar! Skulle jeg kjøpt meg en D50 nå, hadde jeg valgt en løsning a'la dette; -D50 hus eller kit - litt avhengig av prisen, skulle ikke bl.a. elkjop.no selge kit'et for 5500 nå da? Til den prisen kan du like godt ta med 18-55, ingen vits i noe annet. Greit å ha som backup i verste fall! -Sigma 18-125mm - ca. 2500,- -Nikkor 50mm f/1,8 - ca. 1000-1300,- -Sigma 70-300mm APO (evt. ikke-APO eller Nikkor 70-300G) - fra 1300 til 2200,- -Sandisk UltraII 1GB SD kort (xd.no selger det akkurat nå til 699,- så jeg) -ML-L3 fjernkontroll Total pris for en slik pakke kommer på ca. 12 000,- (hvis jeg regner 5500 for kit, og tar Sigma 70-300 APO - i billigste fall med Nikkor 70-300G kan du komme unna med kanskje rundt 11 000 +/-). Har du da fortsatt litt penger igjen, kjøp deg en grei tripod og evt. noen filtere. Har du ikke bruk for telezoom og/eller ikke ser behovet for en 50mm enda, kan du komme deg enda billigere unna. Sigma 18-125 er som sagt ett veldig greit allround objektiv inntil du finner ut hva du eventuelt savner. D50 hus+Sigma 18-125+1GB minnekort kan du få for ca. 8500,- og da har du det du trenger for å ta bilder. (Ville ha slengt på 500 til for en grei veske!) Vel, om du ble noe klokere av dette vet ikke jeg... dette er iallefall noen tanker jeg har rundt D50 pakkeløsninger... Hmmm.... jeg så på enda en pakkeløsning her faktisk; -D50 hus - ca. 5200,- billigste -Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC - 895,- billigste -Sigma 55-200mm F4-5.6 DC - 1350,- billigste -Sandisk UltraII 1GB kort - 699,- Totalt 8 144,- + diverse frakt Angivelig er byggekvaliteten på disse 2 Sigma'ene bedre enn Nikkor sine tilsvarende og bildekvaliteten burde iallefall være tilsvarende også. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 29. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2005 (endret) Har kommet en del svar her nå En ting til jeg lurer på, er hvordan man før fram de skikkelige fargene på himmelen. Noe alá dette: (Bildet er stjelt fra MrMagoo sin hjemmeside.. Skyt meg hvis jeg ikke skulle ha lagt det ut her, men synes det er veldig bra og har veldig fine farger ) Må man da ikke ha blits på, å ha kort lukkertid? Edit: la til litt! Endret 29. desember 2005 av Ustedalen Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Det bildet der tok jeg i oktober i år. Tatt med D50 + kitobjektivet. 55mm brennvidde F/11 blender 1/400 sekund lukker ISO 200 Ikke brukt blitz nei... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Det å bruke blits på landskapsbilder er vel som å, øh, finner ikke passende analogi Det er vel i alle fall ganske meningsløst, da blitzen under ingen omstendigheter når langt nok fram. Lenke til kommentar
Recon Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 (endret) Takker for masse svar her nå. Må bare filtrere litt, siden dere har et litt mer proft forhold til dette enn meg. Så må plukke ut de tingene som hjelper meg, og styre unna det som bare blakker meg uten at jeg får utnytta det! Tipper at jeg vil se etter noen pakkeløsninger i første omgang, pluss fjernkontroll og et bra minnekort. Dog ikke elkjøp. Her handles det ikke på Elkjøp! mrMagoo: du nevnte en "utvidet" kitløsning på dette, men ikke hvor du fant det, eller total pris. Mange takk i alle fall! Edit: Og jeg burde seffern nevnt at ejg vil forsøke å holde meg innen 8000,-! Endret 29. desember 2005 av Recon Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 mrMagoo: du nevnte en "utvidet" kitløsning på dette, men ikke hvor du fant det, eller total pris. Og jeg burde seffern nevnt at ejg vil forsøke å holde meg innen 8000,-! 5352440[/snapback] Jeg kjøpte mitt på Netshop, men det er en stund siden nå (september), og jeg ser at de ikke har dette lengere, bare vanlig kitløsning. Hos ddmr.no finner jeg disse pakkeløsningene; Nikon D50 Kit m/18-55mm IF-ED og Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G ED Kit med 2 objektiver, men ikke noe minnekort eller annet - 7 850,- Da må du plusse på iallefall 500 for minnekort og 200 for fjernkontroll, så med frakt kommer vel hele greia på ca. 9 000,- Nikon D50 Kit m/18-55mm IF-ED og Nikon AF Zoom Nikkor 70-300mm f/4-5.6G Sort + 1GB Kingston SD Kit med 2 objektiver, men her får du Nikkor 70-300G objektivet jeg nevnte tidligere. Her er det også med ett 1GB minnekort. Koster 7 998,-. Da mangler du fjernkontroll + evt. veske. Jeg synes kanskje denne løsningen kunne ha vært noe. Kingston minnekort er vel greit nok, selv om det er Sandisk og Lexar som er de tryggeste kjøpene (jeg har selv ett 512MB Kingston highspeed kort som har fungert glimrende så langt). Ta en titt hos ddmr, de har noen flere varianter. Bl.a. vanlig kit m/18-55 + 1GB kort til 7 298,- (men her er det highspeed kortet til Kingston) og noen flere. Sjekk også hos xd.no, fotomagasinet.no og fotovideo.no for flere pakker og priser. Lenke til kommentar
Recon Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Takker. Highspeedkortet til Kingston? Har dette noe med hvor raskt kortet er til å ta imot og lagre info fra selve kameraet så kameraet er klart for neste bilde? Lenke til kommentar
Recon Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Bl.a. vanlig kit m/18-55 + 1GB kort til 7 298,- (men her er det highspeed kortet til Kingston) og noen flere. Ja, har titta på den der. De har den også til 6498,-, og den eneste forskjellen jeg kan se er at den billigste har kameaet i sort, og den dyreste i sølv. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 (endret) for gudsskyld, kjøp svart! Ser 10x bedre ut når du kjøper optikk senere.. heh Endret 29. desember 2005 av MrLee Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Kommer litt an på kjønn, gjør det ikke. Nesten alle jenter jeg kjenner foretrekker såkalt "chrome"-utførelse. Er sølvfarget kamera litt "jentekamera"? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 nei, men sølv kamera + svart optikk?...eller hvit, som enkelte av canon sine linser er?... svart på svart er best Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Tror de fleste erfarne knipsere foretrekker svart. Likevel vil jeg ikke helt gi meg med min provokasjon, for jeg tror min observasjon omkring forskjellen mellom jenter og gutter mht fargevalg stemmer. I alle fall blant de jeg kjenner (og det er mange...). Hadde vært morsomt hvis en jente hadde uttalt seg. Tar ikke hensyn til andre gutter som mener jeg er sexistisk, for det er jeg ikke. Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Ok, jenter her! Sølvfarget kamera er fint det, men ser jo ikke bra ut med sølv kamera og svart optikk! En annen ting med sølvfarget kamera er at det kanskje kan bli litt stygt med tiden. Sorte gummiriper kanskje og at fargen kan flasse litt av. Så av både praktiske og estetiske årsaker ville jeg kjøpt et sort dslr Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Kanskje vi misbruker denne tråden nå, men jeg syntes det var et litt artig emne. Fint at du (dere?) foretrekker svart, men jeg vet ikke om jeg (som er mann) synes at regelen med svart optikk og chrome-hus er så fælt. Klassiske kamera fra Leica og Pentax hadde stort sett den kombinasjonen, og de ser jo ganske lekre ut. Personlig reagerer jeg mest på at de moderne chrome-variantene ser så forferdelig plast-aktige ut. Klarte ikke å forsone meg med den utgaven av Eos 300D som ble solgt i Norge i starten. Heldigvis kom Eos 20D, som reddet meg fra å vise meg offentlig med noe som jeg synes er direkte stygt Er det ikke slik, Francesca_, at jenter generellt synes store svarte ting er stygge, selv om de er litt interessert i foto? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 problemet er vel at de kamera som selges i dag som sølv er plast, mens tidligere nevnte leica modeller og slikt var metall? blir en litt annen finish da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå