Gå til innhold

Linux og skjermkort, hjelp !

Vikarotta

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er så lei av M$. På nyåret har jeg tenkt å konvertere til Linux. Ubuntu eller suse.

Mitt problem er at jeg bare har testet ut disse systemene på virtuell maskin, og har ikke fått testet hardware som grafikk kort, da også driverene er virtuelle.

Min ide er å kjøre et av de operativ systemene på amd 64, med enten nvidia 7800 eller Ati x1900 og 2 gig ram.

Mitt problem er da , hvilket skjermkort egner seg best til linux. For det ser ut som om nvidia er lengere framme med drivere enn ati. Stemmer dette ?

Er det noen som har kunnskaper evt erfaringer med linux og drivere på skjerme kort, og som kan gi meg noen tips angående det.

tenkt software (linux, cedega, open office 2)

Har allerede kjøpt cedega

http://www.transgaming.com/ - som påstår å kjøre spill som battlefield 2, 2 ggr raskere med samme harware i forhold til windows XP. Tenkter det vil slå ut ganske nice på fps'en. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både nvidia og ATI har ganske begrenset støtte i Linux i seg selv. Det vil si: De frie og åpne driverne er ikke så avanserte, men ATI er best støttet her. Til gjengjeld gir begge selskapene ut proprietære drivere med skikkelig støtte, og nvidia sine drivere er utrolig mye bedre enn ATIs. Du må belage deg på å bruke de proprietære driverne om du har tenkt å spille spill med Transgaming Cedega, så svaret er ganske klart: Du skal ha nvidia. Da må du også laste ned drivere separat; gjør et søk i Google for å finne den metoden for å installere disse som passer best for din distribusjon.

Men det er bare tull at Linux gir mye bedre ytelse enn Windows i spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...